מוטי סולומון ברח מאסיפת אג"ח סטאר נייט

בעל השליטה בחברה הודיע באסיפת מחזיקי האג"ח שלה ושל החברה הבת SDS כי לקבוצה אין יכולת לפרוע בנובמבר אג"ח בהיקף 2 מיליון שקל

"זו פגיעה בכבוד של כולנו. יש אין סוף תרגילים, אבל התרגיל הזה הוא ממש נמוך". את הדברים הללו אמר היום (ג') אחד ממחזיקי האג"ח של חברת סטאר נייט שנקלעה לקשיים, לאחר שבעל השליטה בחברה, מוטי סולומון, החליט לעזוב את האסיפה, ולא לענות לשאלות מחזיקי האג"ח. זאת, לאחר שקרא הודעה כתובה, ובה אמר כי אין לסטאר נייט יכולת לפרוע את תשלום האג"ח בעוד שלושה שבועות, בהיקף של כ-2 מיליון שקל.

אסיפת מחזיקי האג"ח של סטאר נייט נערכה במשרדי הנאמן הרמטיק בשעה 13:00, ובשעה 14:00 נערכה באותו החדר, עם אותם מחזיקים, ברובם פרטיים, אסיפת מחזיקי האג"ח של החברה הבת SDS. כמה דקות לאחר השעה 14:00 חזר סולומון לחדר, וזכה להתקפה מצד הנוכחים. "מן הדין שתבוא בנפש נקייה, ולא תברח כמו עכבר שחתול רודף אחריו. הכסף שלנו היה בסדר כשהיית צריך אותו, אז יכולת לדבר אתנו. עכשיו, כשאין לך כסף, אתה מזלזל בנו ולא מתייחס אלינו".

על כך השיב סולומון: "אני מכבד את כל הנוכחים, אבל אני לא מוסר שום מידע, מאחר שנציג של חברה מאוד רצינית, שמתחרה איתי בכל מיני מקומות בארץ ובחו"ל, יושב כאן, מה שיכול לפעול לרעתי". כאשר המחזיקים השיבו לו כי מדובר בתירוץ, החליט סולומון, אשר נראה שפוף ובמצב רוח ירוד, לעזוב שוב, כך שהזמן נטו שבילה בקרב מחזיקי האג"ח של SDS עמד על שלוש דקות. המתחרה שאליו כיוון סולומון, אגב, הוא מפעלי נשק שבבעלות סמי קצב, המחזיקים כרבע מחוב האג"ח של סטאר נייט, וששלחו נציג לאסיפות.

את המכתב שהכין סולומון, ושאותו תכנן להקריא באסיפה, הקריא הנאמן, דן אבנון: "SDS נמצאת במצב תזרימי קשה, וכדי להתגבר על הקושי, החברה מבצעת כמה פעולות: מכירת חברות בנות, מו"מ עם קרן השקעות שמבקשת לרכוש חברות ולהשקיע בהן סכומים נכבדים, מאמצים לגבייה של 4 מיליון דולר מלקוחות, בתוך כמה שבועות. הדבר הכי חשוב הוא שקט תעשייתי, שיאפשר לחברות לפעול ללא זעזועים. עשיתי כל מאמץ להציל את החברה בעבר, וקיבלתי גם ערבויות אישיות".

"כל המפסידות נמצאות על המדף"

באסיפה הראשונה התייחס סולומון למצב הפיננסי של הקבוצה, ואמר כי "סטאר נייט תצטרך לקחת כספים חיצוניים, כיוון שאין יכולת להעלות כספים מלמטה. החברות המפסידות, כולן על המדף. התזרים היום מאוד קשה, לא היינו במצבים כאלה בעבר, וכמובן שהבנקים לא עוזרים לנו. אנחנו צריכים מימון חוץ שעולה הרבה מאוד כסף, וכשאתה הולך למקומות כאלה, אתה חושב פעמיים אם לקחת מהם כסף".

SDS היא חברה תעשייתית-ביטחונית שבה שולט ואותה מנהל סולומון, אשר הגיע מעולם היהלומים. שלושת תחומי הפעילות המסורתיים של החברה היו ייצור מוצרי ראיית לילה (פעילות המרוכזת בחברת נגה-לייט), השבחת כלי טיס ומערכות מוטסות (חברת ראדום) וייצור מוצרי בטיחות לתעשיות הביטחוניות (חברת מגם).לחברה אג"ח בהיקף של כ-34 מיליון שקל, הנסחרות בתשואת זבל של יותר מ-50%. בתשואה דומה נסחרות האג"ח של החברה האם, סטאר נייט, בהיקף של 10 מיליון שקל.

המצב התזרימי הקשה של SDS אינו מאפשר לה לחלק דיבידנד אשר ישמש להחזר חוב האג"ח של סטאר נייט. האחרונה סיימה את המחצית הראשונה של השנה בהפסד של 10.6 מיליון שקל, היא בעלת גירעון בהון העצמי של 18 מיליון שקל והערת "עסק חי", ובקופתה היו בסוף חודש יוני 100 אלף שקל בלבד.

"לא תיתנו שקט - תקבלו פחות"

היות שסולומון לא נשאר לענות לשאלות, הסביר אבנון למחזיקי האג"ח את מצבם: "סולומון אמר שני דברים: החברה לא יכולה לשלם את הכסף שצריכים לשלם בעוד שלושה שבועות; לאחר מכן הוא ריכך את הדברים וביקש שקט תעשייתי להביא משקיע לחברה, תוך שהוא אומר בחצי איום: לא תיתנו לי שקט תעשייתי - תקבלו הרבה פחות".

זו אם כן הדילמה שהציב סולומון למחזיקי האג"ח, אך נראה שהם שבעו די והותר ממנו. "לא יכול להיות שסולומון מושך משכורת עתק, מחזיק מבנה מפואר ולא עושה שום תוכנית הבראה".

בסיכומו של דבר החליטו מחזיקי האג"ח לנעול את אסיפת אג"ח SDS ללא נקיטת פעולות, ואילו בחברה האם סטאר נייט הוחלט לזמן אסיפה דחופה ליום חמישי הקרוב, לצורך נקיטת הליכים, כשעל הפרק תעמוד לדיון ולהצבעה השאלה האם לפנות לבית המשפט, לצורך מינוי מפרק לחברה.