ביולייט: "אנו מנהלים מו"מ עם חברות גדולות להשקעה בנו"

בכנס ביומד חשפו מנכ"לי חברות את האסטרטגיה העסקית ■ באיתמר יתמקדו בקרדיולוגיה ובפלוריסטם בונים על המוצר לרעלת הריון

כשנתיים וחצי אחרי שביולייט התמקדה באסטרטגיית "אשכולות הביומד" של ישראל מקוב, החברה מצהירה כי היא נמצאת במגעים ראשוניים עם חברות גדולות למסחור חלק מן הטכנולוגיות שלה, או להכנסת שותפים באשכול שלם. כך אמרה מנכ"לית החברה, סוזנה נחום-זילברברג בכנס שערכה לאחרונה חברת קשרי המשקיעים גלברט כהנא.

לדבריה, אשכול העיניים של ביולייט (המתנהל תחת החברה האם ביולייט), פועל בתחום "חם" מאוד בקרב חברות התרופות. "יש חברות שנכנסת לתחום הזה ואחרות שיוצאות - זה שוק שעובר תהליכים", היא אומרת.

נחום-זילברברג מתכוונת לכמה מוצרים - מכשיר ניתוחי לטיפול בגלאוקומה, שהגיע מחברת ביולייט המקורית; שתל תוך עיני שמשחרר תרופה נגד גלאוקומה; ומוצר לאבחון איכות הדמעות בעין אצל חולי עין יבשה.

המוצר השני, השתל, ייכנס בקרוב לניסוי במסלול מקוצר לתרופות (505b2) שצפוי להניב תוצאות בסוף 2014, ולדברי נחום-זילברברג נתונים אלה כבר יכולים לתמוך בעסקה. המוצר עשוי להגיע לשוק ב-2016. "במקביל אנחנו דנים עם כמה חברות שרוצות להשתמש בשתל לשחרור של תרופות נוספות", הוסיפה. לאחרונה הודיעה ביולייט על כוונתה לרשום את מנייתה גם כמניית מעקב בארה"ב, נוסף על רישום בבורסה בתל אביב. לדברי נחום-זילברברג, כרגע לא מתוכנן גיוס ציבורי בארה"ב לחברה האם, עם זאת ייתכן גיוס פרטי לאשכול העיניים או לחברות הבנות בו.

זטיק - אחת מחברות הבנות באשכול הסרטן, שמתנהל תחת החברה הבת מיקרומדיק - פיתחה מוצר לשיפור קריאת דגימות תאים לשם אבחון טוב יותר של מחלות כמו סרטן צוואר הרחם וסרטן שלפוחית השתן. זטיק מתמקדת גם היא כעת בסין. ממשלת סין הגדירה שני בתי חולים שבהם ייבדק המוצר. החברה עומדת להיכנס גם לשוק ההודי דרך שותף - רשת בתי חולים מובילה בהודו - ובוחנת כניסה לשוקי ברזיל ודרום אפריקה.

איתמר מדיקל: מיקוד שיווקי

גלעד גליק, המנכ"ל החדש של איתמר מדיקל, ציין כי מבין שני שוקי היעד של החברה - שוק אבחון הפרעות השינה ושוק אבחון מחלות לב - החברה שמה כעת יותר דגש על תחום הלב.

שני התחומים רשמו בשנים האחרונות מכירות בהיקפים דומים, אולם בתחום השינה מדובר במוצר מסחרי לגמרי, ואילו המוצר ללב הוא טרום מסחרי ונמכר רק לצורכי ניסויים קליניים, ניסויי מעבדה ולמספר קטן של קליניקות של מובילות דעה. כעת נחושה החברה לפרוץ איתו לשוק המסחרי.

לדברי גליק, החברה עמלה בחודשים האחרונים על עשיית סדר במידע הקליני שברשותה, כדי להראות לרופאים כי שימוש במכשיר האבחון שלה, ה-Endopat, באמת יכול לשנות את אופן הטיפול בחולי לב, ולשפר את איכותו עד כדי הפחתת מספר התקפי הלב החוזרים ומקרי המוות. עד היום המכשיר יועד לבדיקת סקר - כלומר לנטר מי באוכלוסייה צריך לחשוש במיוחד מהתקפי לב. אולם, אנשים ממילא חוששים מהתקף לב, ולא עושים דבר בעניין.

כאשר מדובר בחולה שכבר מאובחן, הבדיקה יכולה - כך אומרת החברה על פי הנתונים שבידיה - לעזור לבחור מינון נכון של תרופות ותוספי מזון, להכריע אם להציב סטנט, ועוד החלטות הרות גורל. כמו כן, המוצר מיועד לתמיכה באבחון מצב ליבו של אדם שכבר הגיע לחדר המיון עם תעוקת חזה.

באשר לשוק השינה אמר גליק כי מדובר בשוק קטן משמעותית משוק הלב, אבל לא זניח, ובו 58 מיליון נבדקים.

איתמר מספקת מוצר אבחון ביתי, כשהיום הבדיקות נעשות במעבדות שינה. גליק מציג נתונים שצופים כי תוך שנים מספר 80% מהשוק יעבור לאבחון ביתי לעומת 25% היום.

הבעיה היא שחברות שמספקות מכשירים לשיפור שינה (בעיקר לחולי דום נשימה בשינה), מציעות היום את בדיקות השינה (במעבדות השינה) כחלק מסל המוצרים שלהן, ואילו הבדיקה של איתמר דורשת תשלום נפרד. לכן החברה ממוקדת גם בשווקים אחרים, ומחפשת שת"פ עם חברת טיפול בשינה שאין לה מוצר דיאגנוסטי.

פלוריסטם - שימו לב לרעלת ההיריון

זמי אברמן, מנכ"ל חברת פלוריסטם, אמר כי ניסוי שלב III במוצר המוביל של החברה - טיפול בחסימות כלי דם - צפוי להיות ארוך, משום שכל נבדק צריך טיפול של שלושה חודשים ומעקב של שנה. הוא מעריך כי המוצר עשוי להיכנס לשוק הקוריאני, שבו יש לחברה שת"פ, לפני הכניסה לשוק האמריקני. כמו כן, הוא מעריך שהמוצרים הראשונים של החברה בשוק יהיו דווקא כאלה שאינם כה מתקדמים כיום, אך הדרך שלהם לאישור עשויה להיות קצרה יותר - אם בשל ניסויים קצרים או אם בשל שהמוצרים מקבלים הקלות ברגולציה בהיותם "תרופות יתום". בין אלה נמצאים למשל תחום הטיפול במושתלי מח עצם, שנמצא בניסויים ראשוניים, ותחום רעלת ההיריון שכיום נמצא רק בשלב הניסויים הפרה-קליניים.

אורמד - עסקה לאחר הניסוי

נדב קדרון מחברת אורמד, המפתחת גלולת אינסולין בבליעה ולטיפול בחולי סוכרת מבוגרים, טען כי לחברה יש מספיק משאבים לעבור את שלב IIB של הניסויים לבדה. לאחר ניסוי זה יהיה השלב הנכון, לדעתו, לבצע עסקה.

קדרון ציין כי גם לענקית התרופות נובו נורדיסק הדנית, שמתמחה בסוכרת, יש מוצר דומה בפיתוח, "אבל שלנו מתקדם יותר, ובתחום הזה חשוב מאוד מתי אתה מגיע לשוק".

לחברה גם גלולה הניתנת בבליעה ומכילה את התרופה GLP1, שמאטה את התפתחות הסוכרת. החברה שוקלת לשלב את האינסולין ואת ה-GLP1 לגלולה אחת.