"ניו-יורק טיימס": ה-NSA עקבה אחר מטרות צבאיות ישראליות

הדיווח, שמתבסס על המסמכים שהדליף אדוארד סנואודן, מפרט כיצד במקביל לשיתוף-הפעולה המודיעיני בין המדינות, ארה"ב עקבה אחר מערכות מל"טים וטילים

אחרי שנודע כי ארצות-הברית ריגלה גם אחר בעלות בריתה, במסגרת תוכנית ההאזנות של הסוכנות לביטחון לאומי, כעת מדווח כי הציתותים כללו גם מעקב אחר "מטרות צבאיות ישראליות בעלות חשיבות עליונה".

בכתבת התחקיר שפורסמה הבוקר (א') ב"ניו-יורק טיימס", מפורטים כל המסמכים המסווגים שהדליף איש ה-CIA לשעבר אדוארד סנואודן. בין השאר נמצאו שם גם מסמכים המפרטים את המעקב של הסוכנות האמריקנית לביטחון לאומי אחר מטרות צבאיות ישראליות, בהן מערכות מל"טים ומערכות טילים כמו "אנקור שחור".

המסמכים מאששים גם את שיתוף-פעולה עליו דווח בעבר בין ה-NSA ליחידת 8200 הישראלית. על-פי הפרסום, יחידות המודיעין החליפו ביניהם חומרי גלם מהציתותים אחת של השנייה. על-פי ה"ניו-יורק טיימס", הדוגמה הישראלית היא הבולטת, אך אינה היחידה, מבין מדינות ששיתפו פעולה עם הסוכנות לביטחון לאומי, תוך שהיא ריגלה אחריהן בעצמה.

"גם באירופה מרגלים"

הפרסום מגיע לאחר חשיפת תוכנית האזנות רחבת-היקף למדינות אירופה ולמנהיגיה, בהם לטלפון האישי של קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל. רק לפני יומיים התייחס מזכיר המדינה האמריקני ג'ון קרי לפרשת ההאזנות שמסרבת לשכוח, והודה לראשונה כי מדינתו אכן ביצעה האזנות סתר.

"בכמה פעמים שביצענו האזנות זה יצא מפרופורציות והרחקנו לכת", הודה קרי. מספר ימים לפני כן דווח כי אוסטרליה סייעה למערך הריגול האמריקני, כשהשגרירויות שלה באסיה שימשו כבסיס אמריקני לניטור ואיסוף מידע מודיעיני, לרבות ציתות לשיחות טלפון ויירוט תשדורות רדיו.

אתמול פרסם עיתון "הגארדיאן" הבריטי כי ארצות-הברית היא לא היחידה שחטאה בריגול - גם סוכנויות הביון של בריטניה, גרמניה, צרפת, ספרד ושוודיה פיתחו מערך האזנות אחר אזרחי מדינותיהן. על-פי הדיווח, רוב המעקב בוצע באמצעות שימוש בספקיות התקשורת בהן משתמש הציבור.