משרדים: נמשכת היציבות עם עלייה של כ-5% בשכירות

אינטר ישראל, שותפתה הישראלית של Cushman & Wakefield הבינלאומית, מציגה מחקר חדש עם ניתוח הביקושים וההיצעים שהיו ברבעון השני של 2013

מבדיקה של מחירי השכירות ושיעורי התפוסה של משרדים ב-10 אזורים שונים, מנתניה בצפון ועד נס ציונה ורחובות בדרום, נראה כי נמשכת מגמת יציבות בשוק המשרדים בישראל, עם עלייה קלה בשיעור של כ-5% בממוצע בדמי השכירות. בנוסף, הנתונים מצביעים על איזון בין היצע וביקוש באזורים שנדגמו. כך, על פי מחקר של אינטר ישראל, שותפתה הישראלית של Cushman & Wakefield הבינלאומית.

האזורים בהם בלט השינוי בדמי השכירות הם הרצליה, שם הועלו דמ"ש החודשיים ברמת המעטפת מ-60 שקל ל-65 שקל למ"ר, כפר סבא בה עלו דמי השכירות מ-44 שקל ל-50 שקל ופ"ת עם עלייה מ-46 שקל ל-50 שקל. לעומת זאת, באזורים נתניה, סובב נתב"ג ורעננה לא חל שינוי משמעותי.

ברמת החי"ל ניכר המשך מגמת יציבות באזור, ותהליך מתמשך של הפיכתו לציר עסקים נוסף של תל אביב, בייחוד לאור המעבר של משרדי עורכי דין, בנקים, חברות תקשורת וביטוח. דמי השכירות באזור זה עלו ברבעון השני של 2013 בכ-3% מ-58 שקל ל-60 שקל. כל השטחים שפונו ע"י חברת "אלווריון", אוכלסו על ידי חברות שונות בקצב אכלוס גבוה. מצב השטחים הפנויים, צומצם משמעותית ביחס לשני הרבעונים הקודמים.

הירידה בהיקף השטחים הפנויים נובעת בעיקר מהוצאתו מהשוק של מגדל עתידים, שהיה עם שטח פנוי רב. אפקט "אסותא" ממשיך, ומכונים רפואיים נוספים ממגנטים לאזור ועוברים, מרמת קומה בודדת ועד בניינים שלמים שמאוכלסים ברופאים. כיום מדובר בכחמישה בניינים סביב אסותא, שצפויה בעצמה להתרחב בעתיד באזור זה, וכבר העבירה חלק מהמנהלה שלה לבניין סמוך, כדי לפנות שטחים לתחומי הליבה בבניין המרכזי שלה.

בפתח תקווה מידת הזמינות של פרויקטים, ירד בשיעור ניכר. מגדל "אמות פלטינום", ממשיך להראות סממני שיווק ואכלוס גבוהים של כ-70%. היקף השטחים הפנויים הצטמצם לאור אכלוסו של פרוייקט "סיטי פלזה" ע"י משרד הביטחון ושטראוס עלית, שמתעתדת לאכלס את כל השטחים בפארק ינאי.

בראש העין - שיעורי האכלוס נמוכים עם ירידה בדמי השכירות, אשר מובילים לירידת דירוג מיקומו של מתחם זה במפת אזורי הביקוש של מרכז הארץ. מתחם העסקים באזור זה, נמצא במשבר עקב צמצום היקף הפעילות של חברת אורנג', ושל חברת נטוויז'ן שעברה למתחם סלקום בנתניה לאור מיזוגה לתוך חברת סלקום, וחברת בטר פלייס שצמצמה מאד את פעילותה במקום. חברת אלווריון סגרה את רוב משרדיה בראש העין.

לדברי יורם בלומנטל, שותף באינטר ישראל, "פארק אפק הנו אזור קטן ובשל כך רגיש מאוד לשינויים. נטישה של חברות בודדות השפיעה בצורה ברורה על האזור הזה שסובל מפתרונות תחבורתיים לקויים. חברה שצריכה להעסיק את המהנדסים הכי טובים תחשוב שנית אם להגיע לשם".

בנס ציונה - רחובות - אזור בתנופה שממשיך ליהנות מיציבות ומשיעורי אכלוס גבוהים מאד. הממשק עם מכון ויצמן ופארק המדע, מושך אליו חברות מחקר רפואיות, ומעניק עוצמה רבה ושיעורי צמיחה מרשימים. שינוי נוסף הוא עליה של כ-6% בדמי השכירות לשיעור של 48 שקל.

באזור נתב"ג, איירפורט סיטי ממשיכה להתבסס עם שיעורי אכלוס גבוהים ביותר (כ- 100%) ותנודתיות נמוכה. צפויות ליהנות ממצב זה השכנות יהוד ואור יהודה.

אור יהודה - נהנית מהתשתיות המתקדמות של אזור סובב נתב"ג וכיום חברות התעופה בוחנות את אזור זה כאלטרנטיבה ראויה וכלכלית לעומת חלופת משרדים ברשות שדות התעופה (בתוך מרחב נתב"ג) ו/או בתל אביב. כך למשל מעבר מרכז ההזמנות של אל על לפרויקט "טרמינל פארק" בעיר.

יהוד - המיתוג הגבוה של אזורי התעסוקה בציר "סובב נתב"ג" (אירפורט סיטי ואור יהודה) מתחיל לחלחל ליהוד. מכירת קמפוס HP לחברת "אמות" בכ-240 מיליון שקל, מצביעה אף היא על התחזקות אזורי התעסוקה בציר זה, ותשליך לחיוב על התפתחותו העתידית של האזור.

לוד - גם ברבעון זה, ממשיך האזור להפגין חולשה והעיר צפויה לחוות ירידה נוספת במיקומה, על ציר מפת הביקושים לנדל"ן עסקי איכותי.

באזור השרון, הרצליה ממשיכה ליהנות מיציבות ומשיעורי אכלוס וביקוש גבוהים עם עסקאות גדולות שהתבצעו ברבעון המסוקר וכדוגמה עסקת Apple שנכנסו למתחם "חמצן" בשטח של כ-12,500 מ"ר המיועד ל-900 עובדים. עסקאות כגון זו משקפות את הביקושים החזקים למתחם, והיוקרה של האזור.

נתניה - דמי השכירות במתחם שומרים על יציבות והמגמה הכללית היא חיובית. בנוסף, באינטר ישראל מעריכים כי נתניה צפויה ליהנות מהיותה חלופה אטרקטיבית להרצליה פיתוח, שדמי השכירות בה התייקרו בכ-8%.

כפר סבא - כביש 531 הנבנה בימים אלו יעשה מהפכה בכפר סבא, שצפויה להצטרף לתמהיל העסקי-יוקרתי של הרצליה ורעננה. בכפר סבא כבר חלה ברבעון האחרון התייקרות משמעותית בדמי השכירות מ-44 שקל למ"ר ל-50 שקל למ"ר. ההתייקרות נובעת בעיקר ממעבר של חברות שעברו לאזור ומתחם "גלובוס סיטי" הנמצא בתחילת בניה, שתורם משמעותית להתפתחות האזור כמקום בילוי ומסחר עם כל המאפיינים של אזור תעסוקה יוקרתי. בשנה הקרובה, "אנו מצפים לגידול משמעותי בהיקף הביקושים לשטחי המשרדים בעיר, היות ומספר חברות רב לאומיות הנמצאות בתהליך מעבר למתחם ביניהן - Elbe, Advise ו-Alcatel Lucent".

רעננה - צפויה לעומתה לחוות מחסור בשטחים חדשים, מה שעשוי לייצר עלייה מסויימת בדמי השכירות. כמו כן, יכול הדבר להוביל חברות הנדרשות לשטחים נוספים, לשקול העתקת פעילותן לכפר סבא או להוד השרון.

הוד השרון - המשך תנועת הגירה חיובית של חברות לכיוונה עם עליה קלה בדמי השכירות משיעור של 46 שקל למ"ר ל-48 שקל למ"ר . באינטר ישראל צופים חיזוק במעמדה של הוד השרון על מפת הביקושים הכללית של מרכז הארץ.