לבני: החברות הממשלתיות לא מעסיקות מספיק דרוזים ואתיופים

שרת המשפטים מאשימה 9 שרים בכך שהחברות הממשלתיות שבאחריותם אינן עומדות במכסות ההעסקה הנדרשות של יוצאי אתיופיה ובני העדה הדרוזית

האשמה חריפה ויוצאת דופן של שר בממשלה כלפי עמיתיו השרים: שרת המשפטים ציפי לבני מאשימה 9 שרים במשרדי ממשלה שונים כי המשרדים שעליהם הם מופקדים מפירים את החוק, בכך שחברות ממשלתיות רבות הנמצאות באחריותם אינן עומדות בהוראות חוק החברות הממשלתיות, המחייב אותן לעמוד במכסות העסקה של יוצאי אתיופיה ובני העדה הדרוזית. בין החברות המפלות: מד"א, יד ושם והאקדמיה ללשון עברית.

בין השרים המדוברים: שר הכלכלה נפתלי בנט, והחברות באחריות משרדו: שירות התעסוקה הישראלי, מכון התקנים, המוסד לבטיחות וגהות; שר הרווחה מאיר כהן, שבאחריותו המוסד לביטוח לאומי; שר החינוך שי פירון, שבאחריותו המל"ג, יד ושם; שרת התרבות והספורט לימור לבנת, שבאחריותה רשות העתיקות, האקדמיה ללשון עברית, המועצה להסדר הימורים בספורט; שר התקשורת גלעד ארדן, שבאחריותו רשות השידור, הרשות השנייה; שרת הבריאות יעל גרמן, שבאחריותה מד"א; שר התחבורה ישראל כץ, שבאחריותו הרשות לבטיחות בדרכים, רשות שדות התעופה וקרנית; שר החקלאות יאיר שמיר, שבאחריותו מועצת הצמחים; והשר להגנת הסביבה, עמיר פרץ, שבאחריותו רשות הטבע והגנים.

במכתב ששיגרה היום (א') לבני לשרים אלה, היא דורשת מהם לפעול לתיקון "המצב המפלה, שבו חברות ממשלתיות תחת אחריותם עוברות על החוק בכך שאינן מעסיקות די יוצאי אתיופיה ובני העדה הדרוזית בשורותיהן. מהנתונים שהתקבלו במשרד המשפטים ברבעון הראשון של השנה עולה כי ששיעור העובדים בני העדות האמורות בתאגידים נמוך משמעותית משיעורן באוכלוסייה, וכי הבעיה חריפה עוד יותר כשמדובר בתפקידים בכירים ובמקצועות אקדמאיים", כתבה לבני.

על-פי החוק, חברה ממשלתית שבה עובדים למעלה מ-50 עובדים מחויבת להעסיק בשורותיה מספר עובדים המגזרים המצוינים בהתאם לשיעורם באוכלוסייה: 1.5% במקרה של יוצאי אתיופיה ו-1.7% במקרה של בני העדה הדרוזית.

לדברי לבני, "אין מקום במדינה דמוקרטית לאפליה מכל סוג, ובכלל כך לאפליה על רקע עדתי. מסיבה זו קבע החוק מכסות העסקה שנועדו לוודא כי לא תתבצע אפליה שכזו - אולם החברות הללו מתעלמות מקיומו ומנציחות את המצב הקלוקל. אני קוראת לשרים האחראים לעשות את עבודתם ולוודא כי לא מתבצעת במשמרתם אפליה אסורה - גם על-פי חוק וגם על-פי חוק המוסר".