דוח מיוחד: המהפכה העירונית שהובילו הסמארטפונים בעולם

איך הטלפון הסלולרי יסייע לנו למצוא חניה, איזו אפליקציה תדע אם החולצה שאנחנו מחפשים נמצאת בחנות, ומתי נוכל לתקשר עם העירייה דרך הסמארטפון?

הטלפונים החכמים מלווים אותנו לכל מקום ומשנים את חיינו. דוח חדש של שהפיקה מעבדת הצרכנים (ConsumerLab) של אריקסון בדק את המהפכה העירונית שהובילו הסמארטפונים ב-5 ערים ענקיות - סאו פאולו, בייג'ינג, ניו-יורק, לונדון וטוקיו.

המשתתפים בסקר נשאלו לגבי תחומים שונים שקשורים לחיים בעיר, למשל זמינות של קניות, גישה למסעדות וחיי הפנאי. הסקר עסק בין השאר בשירותים חדשים, בהם מדריכים חברתיים למסעדות, מדריך טיולים דיגיטלי בזמן אמת, המלצות לקניות תוך כדי שיטוט, הזמנת מקומות במסעדות מהטלפון הנייד ומשלוחים הביתה של קניות באותו יום.

הסקר, שבדק לעומק את תפיסות לגבי השירותים הללו, בדק למשל האם פירוט של רכיבי המנות במסעדה עשוי לעניין את התושבים. בעוד ש-8% מהמשיבים סברו שהשירות קיים כבר היום, 61% ציפו שהוא יהפוך לשירות שגרתי תוך 3 שנים. בכלל , נושא המסעדנות כבילוי מרכזי בשנים הבאות הופך להיות משמעותי מאוד בחיים העירוניים. בעזרת הסמארטפונים, אנשים יקבלו יותר אינפורמציה והמלצות לגבי מסעדות. במקביל לכך, מסעדות יידעו לספק למתעניינים מידע ספציפי אונליין לגבי האוכל שהן מגישות, מה שיאפשר להן לפנות ישירות ללקוחות ולהציע להם מבצעים.

בנושא הקניות, המסקנה ברורה. התושב העירוני אוהב קניות ובשנים הקרובות המגמה רק תתפוס תאוצה על רקע העובדה ששירותים חדשים יגיעו אליו דרך אפליקציות ייעודיות ויעדכנו את המשתמשים מדי יום לגבי מבצעי קניות והיכן ניתן להשיג אותם.

האפליקציות הייעודיות בנושא קניות יתפסו מקום נכבד בשימושים העתידיים. בעלי הסמארטפונים ישמחו לדעת, באמצעות אפליקציה, אם פריט מסוים שהם מחפשים נמצא במלאי או לא, ואם לא מתי הוא יהיה זמין. מידע כזה יאפשר לאנשים לתזמן את השופינג שלהם, כך שלא יצטרכו לבזבז זמן יקר בהגעה לחנות ואז לגלות שהפריט אינו זמין.

אספקה סדירה של מזון

לגבי הקניות דרך הרשת, נדמה שאין צורך להרחיב. חנויות ורשתות מזון יציעו אפליקציות שיאפשרו להתעדכן כל הזמן במוצרים ובמבצעים והרוכשים יוכלו להזמין, בכל שעה, את מה שהם צריכים ולקבל תזכורות לגבי מוצרים שעשויים להיות חסרים להם במקרר. אספקה סדירה של מוצרי מזון לבית על בסיס יומי תהפוך בשנים הקרובות להיות חלק מחיי היום יום בעיר הגדולה.

משתמשי הסמארטפונים רוצים כמובן לקבל את כל המידע שהם זקוקים לו בלי עיכובים ובצורה שוטפת. כך למשל איכות שעות הפנאי הופכת לחלק משמעותי מאוד מהחיים בכרך. האפליקציות לספורטאים יהפכו להיות הרבה יותר דומיננטיות בחיים החברתיים, ושיתוף מידע ביניהם יהיה פופולרי הרבה יותר, כך גם ריקוד ועיסוק באומנות.

הסקר כיסה גם תחומים שלגביהם הנשאלים הביעו אי-שביעות רצון, בהם טיפול בילדים או קשישים וכן תקשורת עם הרשויות ותחבורה. תפיסות שירות חדשות במקרה כזה כללו רשתות של טיפול חברתי שמקלות על התקשורת עם בני המשפחה באמצעות כל התקן שהוא. שירות עירוני נייד המספק מידע מבוסס מיקום מהרשויות המקומיות, ושירות המטייב את יומנו של המשתמש על מנת לצמצם עד כמה שניתן את הצורך בנסיעות במשך היום.

עשרות אחוזים מהמשתתפים הצביעו למשל על חוסר סיפוק מכך ששירותי הצלה, בין אם מדובר במשטרה, עזרה ראשונה או מכבי אש, מגיעים באיחור ניכר לטיפול באירועים בגלל שאינם מתמצאים היטב בדרכים ולכן מבזבזים זמן יקר. זו דוגמא לשירות מוניציפלי שהרשויות נדרשות לקחת על עצמן.

המשיבים ציינו שהם מקווים לקבל שירותים טובים יותר ונהל לתקשורת טובה יותר עם הרשויות, באמצעות הסמארטפון. במקביל, 10 עד 15 אחוזים מהזוגות וההורים הצעירים סבורים ששירותי השגחה על קשישים בעזרת טכנולוגיית תקשורת ומידע, קיימים כבר היום בערים שלהם, בעוד ש-64%-68% סבורים ששירותים כאלה יהיו זמינים לכולם, תוך 3 שנים. נושא הטיפול בילדים ובקשישים הופך להיות חלק מהותי בחיים העירוניים לפי המחקר וזה מצביע על כך שיותר ויותר אנשים רוצים לקבל אינפורמציה לגבי נגישות לשירותים רפואיים, מיקומים של מרכזים רפואיים, מרשמים לתרופות וכדומה, דרך הסלולר או כל התקן אחר. ציבור רחב מעוניין ברשת חברתית סוציאלית בנושא של טיפולים רפואיים.

47% לא מרוצים מהתחבורה

מיכאל ביורן, מנהל המחקר של Ericsson ConsumerLab, אומר כי "הביקוש ההמוני לשירותי תקשורת ומידע חדשים עשוי לשנות את החיים בעיר הרבה מעבר לחיים כפי שאנו מכירים אותם כיום. תוך 3 שנים, שירותים מבוססי סמארטפון הקשורים לקניות, אכילה במסעדות ובידור ישפרו באופן דרסטי את שביעות הרצון של התושבים מהחיים בעיר. שירותים כאלה גם יוכלו להפחית את חוסר שביעות הרצון. לפיכך, הציפיות לזמינותם של שירותים אלה גבוהות מאוד". ביורן הוסיף, "תוצאות המחקר מעידות שהצרכנים מקדמים בברכה את החדשנות בתחומים רבים של חיי היומיום בעיר".

התחבורה היא המקור העיקרי לאי-שביעות רצון בערים עם 47% מבעלי הסמארטפונים שנסקרו שהביעו עניין בסייען ניווט אישי שיספק להם את השילוב הטוב ביותר של כל צורות התחבורה, מהליכה עד נהיגה, כדי להגיע ליעד. עוד נתון שנוגע לבעיות התחבורה בערים מראה ש-47% ממשתמשי הסמארטפונים ישמחו מאוד לשירות שיאפשר להם לעצור את הרכב בדיוק היכן שיש חנייה או שמישהו אחר יעשה זאת עבורם, ו-43% מהם היו משתמשים בשירות כזה מדי יום.

המחקר נערך באמצעות שאלון מקוון באינטרנט ואסף תשובות מ-7,500 משתמשי סמארטפונים, מדגם המייצג 40 מיליון אזרחים.

מהי רמת השירותים שהעירייה שלכם מספקת אונליין
 מהי רמת השירותים שהעירייה שלכם מספקת אונליין