הבנקים לוחצים על החברה לישראל להזרים הון לבזן

במערכת הבנקאית מקשיחים עמדות מול החברה ודורשים כי תזרים הון מעבר לחלקה בהנפקת הזכויות המתוכננת ■ בנקאי בכיר: "עם כל הכבוד לתוכנית ההבראה ולפיטורים המתוכננים, חייבת להיות גם הזרמה של בעל השליטה"

בשבוע הבא ייפגש קונסורציום הבנקים המלווים של בזן עם הנהלת החברה לישראל , במטרה לנסות ולהגיע למתווה מוסכם אשר יאפשר את פריסת החוב הבנקאי של בזן לטווח ארוך יותר, לאחר שהחברה נקלעה למשבר תזרימי. ל"גלובס" נודע כי בכוונת קונסורציום הבנקים, שהעמיד לבזן הלוואות בסכום כולל של כ-3 מיליארד שקל, לדרוש מחברה לישראל של עידן עופר להזרים לתוך בזן סכום גדול מזה שהיא אמורה להזרים בהנפקת זכויות מתוכננת, כתנאי לפריסת החוב של בזן.

בזן, הנמצאת בשליטת החברה לישראל והפטרוכימיים , ומנוהלת בידי אריק יערי, פרסמה בחודש שעבר תוכנית התייעלות שצפויה להביא לחיסכון של 100 מיליון דולר בהוצאות בשנת 2014. זו כוללת פיטורי עובדים, וכן וגיוס של 150 מיליון דולר בהנפקת זכויות. קונסורציום הבנקים שהעמיד את ההלוואות לבזן (לצורך הקמת הפצחן המימני וכן לפעילות שוטפת) מורכב מבנק הפועלים, לאומי, דיסקונט, הבינלאומי, מזרחי-טפחות, אגוד, קרנות הפנסיה הוותיקות עמיתים, וכן חברות הביטוח כלל והראל.

הגורם הוודאי היחיד שניתן כיום לדרוש ממנו הזרמת כסף לבזן הינו החברה לישראל. זו הסיבה שהבנקים מתנים את הסכמתם לפריסת חובות בזן בהזרמת הון גדולה יותר מצד החברה. גורם בכיר באחד הבנקים המלווים אמר ל"גלובס" כי "אם החברה לישראל תתנהל כמו שהיא מתנהלת בצים, ולא תזרים כסף לבזן, בזן תיפול".

גורם נוסף במערכת הבנקאית, שאינו חושש מפריסת החובות לבזן, אומר כי יש הצדקה כלכלית לפעילות של בתי הזיקוק, וכי החברה הגיעה למצבה בשל בעיות ניהוליות, שניתן לתקנן. למרות זאת, אותו גורם מוסיף כי "עם כל הכבוד לתוכנית ההבראה ולפיטורים המתוכננים, חייבת להיות גם הזרמה של בעל השליטה".

בחברה לישראל מסרו בתגובה כי "לא יתייחסו לדברים מעבר למה שפורסם בדיווחים לבורסה".

החשש העיקרי של הבנקים הוא שהזרמת ההון לבזן במסגרת הנפקת הזכויות, תהיה קטנה יותר בפועל. זאת, משום שחלקה של החברה לישראל (המחזיקה 37.1% מהון בזן) בהנפקה המתוכננת עומד רק על 55.7 מיליון דולר, והיא עצמה טרם החליטה האם להשתתף בהנפקה.

בעלת השליטה השנייה - הפטרוכימיים, נמצאת במצב של חדלות פירעון ובמו"מ להסדר חוב מול מחזיקי האג"ח שלה. קשה להעריך האם המחזיקים יקבלו החלטה על השקעה של 46 מיליון דולר - כמעט כל הכסף שנותר בקופת החברה - על מנת לשמור על חלקה בבזן (30.7%). יתרת ההזרמה, בגובה של כ-48 מיליון דולר, תלויה בנכונות מחזיקי המניות מקרב הציבור להשתתף בהנפקת בזן.

הזרמה "בכפוף לשיתוף פעולה"

בהודעתה של בזן נכתב כי החברה לישראל "תבחן בחיוב השתתפות בהנפקת הזכויות. זאת, בכפוף לאימוץ תוכנית התייעלות בבזן, לשיתוף פעולה מהמערכת הבנקאית ביחס לבזן ולבחינת החברה לישראל את תנאי הגיוס, והכל בכפוף לדיון ואישור דירקטוריון החברה".

כך, נוצר מצב שהבנקים והחברה לישראל מקיימים כיום מו"מ בסיטואציה שכמו נלקחה מ"תורת המשחקים": שווי החזקתה הנוכחית של החברה לישראל בבזן עומד על כמיליארד שקל, ובבנקים אומרים למעשה לראשי החברה כי אם הם לא יזרימו הון נוסף לבזן, ההפסד מההשקעה במניות בית הזיקוק בחיפה, שעומד כיום על כ-1.5 מיליארד שקל, עשוי לגדול עוד יותר.

מנגד, בחברה לישראל מתנים הזרמה לבזן, שלא ברור כרגע מה היקפה, בנכונות של המערכת הבנקאית לפרוס את חוב החברה כלפיה, כאשר ללא הזרמה זו, קיים סיכון גבוה יותר כי הבנקים ייאלצו למחוק חלק מהחוב של בזן כלפיהם.

בזן סיימה את המחצית הראשונה של השנה בהפסד של 40 מיליון דולר, אשר התווסף להפסד של 198 מיליון דולר בשנת 2012. לנוכח מרווחי הזיקוק הנמוכים שהיו ברבעון השלישי, על רקע המתיחות עם סוריה, קיים חשש כי גם הרבעון השלישי יסתיים בהפסד. כך, נראה שבזן לא תעמוד בהתניות הפיננסיות אליהן התחייבה מול המערכת הבנקאית רק לפני מספר חודשים, במסגרת העמדת הערבות לחובותיה של חברת הבת כרמל אולפינים.

התניות אלו כוללות בין היתר הון עצמי מינימלי של 700 מיליון דולר, ויחס הון עצמי למאזן של 17% בסוף הרבעון השלישי. בסוף הרבעון השני היה לבזן הון עצמי בגובה 755 מיליון דולר, ויחס ההון העצמי למאזן עמד על 16.8%.

מלבד החוב הבנקאי, יש לבזן חוב למחזיקי אג"ח, בהיקף של כ-1.8 מיליארד שקל. החשש העיקרי בקרב המשקיעים הוא שללא הזרמת הון, תתקשה החברה לעמוד בפירעונות האג"ח הצפויים בסוף השנה - תשלומי קרן וריבית בהיקף של כ-370 מיליון שקל. חשש זה הוביל לעלייה חדה בתשואות האג"ח בתחילת החודש שעבר, אשר ירדו לאחר הדיווח על הנפקת הזכויות, וכעת נסחרות אג"ח בזן בטווח תשואה של 6.5%-12.5%.