הפנים האחרות של ירושלים: היכרות עם העיר באירוע "בתים מבפנים"

בסוף השבוע יתקיים בפעם השביעית אירוע העיצוב והאדריכלות "בתים מבפנים - ירושלים", שבו ייחשפו פנים אחרות של העיר, לרבות תגליות מרגשות החבויות בין שכבות ההיסטוריה

מה היא באמת העיר מתחת למעטה העמוס הזה של אותות וסימנים, מה יש בה ומה היא מסתירה", כותב איטאלו קאלווינו בספרו הנפלא "הערים הסמויות מהעין" (הוצאת ספריית הפועלים 1984), שבו טווה מרקו פולו תיאורי ערים קיימות או בדויות באוזניו של קובלאי חאן, הכובש הטטרי. האירוע האורבני "בתים מבפנים", שיתקיים בירושלים בסוף השבוע, מרים את שוליו של המעטה הבלתי נראה הזה, ומביט על העיר מבפנים ומהחוץ, מגובה הרחוב ומתחת לאדמה, ממגדלי הפעמונים של הכנסיות ומאחורי הקלעים של התיאטרון.

זו השנה השביעית לקיומו של "בתים מבפנים" בירושלים, שאומץ בחום כאירוע דגל של העירייה והרשות לפיתוח ירושלים. צוות בתים מבפנים, בהובלתם של אביבה לוינסון ואדריכל אלון בן נון, חוקרים את העיר, מאתרים ובונים תוכנית מרתקת. זוהי הזדמנות נדירה לביקור בבתים ובמבנים מסקרנים במיוחד, חלקם כאלה שמעולם לא נפתחו לקהל הרחב.

התוכנית מקיפה כ-120 דירות, בתים פרטיים ומבנים היסטוריים, הפתוחים לביקורים, סיורים במרחב העירוני, המפנים מבט לפרטים בשטח שלמרות נוכחותם לעיתים הם סמויים מעינינו. כך למשל, "סיור נגישות" במרכז העיר, במפגש הרחובות יפו-בן-יהודה, מציג את המדרחוב הנגיש לבעלי מוגבלויות, הראשון מסוגו בארץ, והמתקנים שהומצאו תוך כדי פיתוח המרחב, כמו סימני אזהרה והתוויית דרך.

שני סיורים תת-קרקעיים מאפשרים לראשונה הצצה נדירה לחדרים במנהרות הכותל שעד עתה היו סגורים בפני מבקרים. חפירות של רשות העתיקות במתחם הקישלה התת-קרקעי הנסתר, מתחת למוזיאון מגדל דוד, נפתחות לראשונה לאחר עשרות שנים. שם נחשפות שכבות של חיים קדומים בירושלים, המגיעים עד לתקופה הרומית.

בכנסיית אוגוסטה ויקטוריה על הר הצופים ניתן יהיה לראות לראשונה את מזבח שנלר, שהועבר למקום לאחר עבודות הצלה ושימור. במוזיאון ישראל תיפתח לעיני הציבור מעבדת הרפאות (רסטורציה) העוסקת בשימור חפצים ארכיאולוגיים וחפצי אמנות. בדגש אדריכלי במוזיאון ישראל, ייערכו מפגשים עם אוצרי התערוכה "נושאת מטוסים - רעיונות אמריקניים באדריכלות ישראלית", שייצגה את ישראל בביאנלה לאדריכלות בוונציה לפני שנה.

בתחום האמנות ייערכו סיורים בסדנת ההדפס בבניין עתיק ברחוב הנביאים, בבית שץ, בו התגוררה משפחתו של מייסד בצלאל, לצד מבני בית הספר הקדומים שכיום שבה אליהם המחלקה לאדריכלות ובית האמנים. "גלריית שודדי ירושלים" היא בית מגורים וגלריה אקלקטית, שבה נשמר שלל מזכרות שנאספו ממבנים הרוסים, משקופים ודלתות, פרטים משונים וצילומים היסטוריים. המקום היה במקור מתחם המגורים של מורי "אליאנס", בית הספר המקצועי הראשון בעיר, שנהרס ועל חורבותיו ניצב בניין כלל.

בין הבתים הפרטיים ניתן יהיה להציץ לדירה סטודנטיאלית שיתופית ברחביה, לדירה מעוצבת להפליא במחנה יהודה, לווילה בת מאה שנה שנוספו לה אגפים בפרויקט שימור ושיפוץ, ולבית ד"ר אפקלידס, מעמודי התווך של הקהילה היוונית אורתודוכסית בראשית המאה ה-20.

מבט על עיר שוקקת חיים

בין מאות המוסדות הלאומיים בירושלים יפתחו שעריהם הארכיון הלאומי, בית האקדמיה ללשון עברית, הספרייה הלאומית ועוד. במרחב הפתוח ניתן לסייר בפארק הצבאים, בליפתא, בתלפיות, באמת המים החשמונאית, בבית הקברות הטמפלרי ועוד.

אך ירושלים אינה רוויה רק בהיסטוריה ורגשות לאומיים כאלה ואחרים.

מפת הסיורים כוללת התבוננות גם בירושלים הארצית, העובדת והעכשווית. ביקור במשרדי אדריכלים כמו במרכז 4YH בתלפיות, במרכז החדש לעיצוב שנפתח בבית הנסן - לשעבר בית החולים למצורעים, או בגשר המיתרים שתכנן קלטראווה בכניסה לעיר - מזמינים להתבונן מקרוב על אורח החיים המורכב, רב-הרבדים והיומיומי של עיר שוקקת.

מעבר לאדריכלות, לעיצוב ולמציצנות, ייחודו של "בתים מבפנים" בכך שהוא מציג את המגוון האנושי המיוחד של ירושלים, ושל כל עיר שבה הוא מתקיים. בתי אמנים בעין כרם, וילה מעוצבת בנחלאות, דירת לופט עדכנית של סטארטאפיסט או בית לשימור במושבה היוונית, מכון שלום הרטמן, האוניברסיטה המוסלמית שלא נבנתה, טבע עירוני ובית "יד לקשיש" - כל אלה הם חלקים ממרקם החיים הנורמלי והמיוחד של העיר.

תוכנית הסיורים כוללת בתים פתוחים לאורך כל הסופ"ש לצד סיורים מוגבלים בשעות קבועות, חלקם בהרשמה מראש בלבד.

"בתים מבפנים" ירושלים הצטרף לפני שנתיים לארגון הבינלאומי של Open House World Wide שבו חברים ארגונים דומים בערים ניו-יורק, לונדון, שיקגו, רומא, ברצלונה, מלבורן, דבלין, הלסינקי, תל אביב ועוד (www.openhouseworldwide.org). החברות בארגון מבטיחה עמידה בסטנדרטים המקצועיים של אירועים מקבילים בעולם, וכן מגבירה את תשומת הלב הבינלאומית להיבט התרבותי המשמעותי של העיר, מעבר לנושאים פוליטיים ושנויים במחלוקת התופסים את מרבית המודעות הציבורית לעיר.

בתים מבפנים, ירושלים, 7-9 בנובמבר, כל הפרטים באתר: www.batim-jerusalem.org