מריל לינץ' ובועת הנדל"ן

מאחורי ניתוח השוק שפירסם בית ההשקעות הידוע והמכובד

ממש באותו יום בו פרסם השמאי הממשלתי כי מחירה של דירת 4 חדרים ממוצעת בת"א כבר מגיע ל-2.7 מיליון שקל, קבעו אתמול הכלכלנים של בנק ההשקעות האמריקאי מריל לינץ' כי "אין בועת נדל"ן בישראל!". לקחנו נשימה עמוקה, שקלנו, ובסופו של דבר החלטנו שלמרות יראת הכבוד שאנו חשים לנוכח קביעתו של בנק השקעות כה ידוע ומכובד, לא נרוץ בינתיים לקנות דירה נוספת להשקעה.

לטעמנו, כל מה שמריל לינץ' רצה לומר הוא: לקוחות יקרים, כמעט 3 שנים אחרי שעזבתם בבהלה את המזרח התיכון בגלל המהפכה במצרים והאיום מאיראן, הגיע הזמן לחזור ולקנות מניות בישראל: קצת פועלים, קצת לאומי ואולי גם קצת החברה לישראל.

אבל כנראה שמריל לינץ לא יכול להציג את הרצון שלו לייצר עוד עמלות קנייה ומכירה באופן כל-כך בוטה, כך שהוא חייב לספק ללקוחותיו הסבר מלומד ומנומק לפיו הכלכלה בישראל היא "בסדר גמור"; הריבית הנמוכה היא כאן כדי להישאר; קרנית פלוג, הנגידה החדשה, היא ממשיכת דרכו של סטנלי פישר; וגם, כאמור שאין בועת נדל"ן, כי הרי המחירים בטימבקטו עלו יותר מאשר בתל-אביב.

אגב, ההשוואה שערך הבנק בין שיעור עליית מחירי הנדל"ן בת"א לבין שיעור עלייתם במקומות אחרים בעולם היא לכשעצמה בעייתית, ומשולה במידה רבה להמלצת קנייה משנת 2000 למניית אינטרנט שנסחרה במכפיל רווח אסטרונומי של 50, רק מפני שממוצע מכפילי הרווח בענף עמד על 60.

השוק בת"א - מועמד טבעי

ובחזרה לזמננו אנו. כיום, בסוף 2013, מדד ה-S&P נסחר ברמת שיא של כל הזמנים, הריבית בארה"ב היא אפסית, והנזילות בשווקים היא אינסופית. לכן הזמן נראה למריל לינץ' כמתאים להאיר עבור לקוחותיו את שוקי המניות בעולם שפיגרו בביצועיהם ונותרו מאחור - כשווקים בעלי פוטנציאל לסיבוב רווחי. שוק המניות בת"א, שנסחר עדיין מתחת לרמת השיא שלו מלפני שלוש שנים, נראה כמועמד טבעי לכך.

רק שמריל לינץ' צריך למצוא דרך להסביר ללקוחות המתוחכמים שלו ששוק הנדל"ן המקומי אינו מהווה סיכון מערכתי, והוא עושה זאת בעזרת השוואה מופרכת למקומות אחרים בעולם שבהם זינקו המחירים.

האמריקאים יחזרו?

מה שנותר לנו לקחת מהניתוח המלומד הזה הוא שעלתה הסבירות לכך שמשקיעים זרים המשתייכים לקהל לקוחותיו של הבנק האמריקאי יעשו את דרכם חזרה לשוק המניות התל-אביבי, וזאת לאחר תקופת היעדרות ארוכה.

אם כך אכן יקרה, מבחינתנו, הישראלים, זאת כמובן בשורה טובה. אדרבא, שיחזרו לכאן המשקיעים הזרים. זה טוב למנכ"ל הבורסה החדש, זה טוב לברוקרים המקומיים, זה טוב לשוק ההון וזה גם יכול להשתיק (לפחות באופן זמני) את אותו טוקבקיסט כפייתי שלא מפסיק לייחס את כל תחלואי שוק ההון המקומי לרגולציה ולרשות ניירות ערך. רק אל תרוצו לקנות דירה.