אחרי הזיכוי: ליברמן עם כיפה וטלית בכותל המערבי

בעוד אריה דרעי, יאיר לפיד ונפתלי בנט בירכו את ליברמן על זיכויו המוחלט - יו"ר האופוזיציה שלי יחימוביץ' קוראת ליועמ"ש להורות לפרקליטות להגיש ערעור

עם תום הקראת הכרעת דינו הבוקר (ד') יצא אביגדור ליברמן לעבר הכותל המערבי, וכשהגיע לשם התעטף בטלית בעודו חובש כיפה ונצמד לכותל.

בתוך כך, המערכת הפוליטית הגיבה היום לזיכויו המוחלט של ליברמן בעיקר בשליחת ברכות חמות, בביקורת על "עינוי הדין" שנגרם לו ובקריאה ליו"ר ישראל ביתנו לשוב לתפקידו כשר החוץ.

כמו כן, נשמעו קריאות במערכת הפוליטית ליועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, ולפרקליטות לערוך בדק-בית ולבדוק את המחדלים בהתנהלותם בפרשות ליברמן.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שוחח עם ליברמן זמן קצר לאחר זיכויו. "אני מברך אותך על הזיכוי פה-אחד ושמח על שובך לממשלת ישראל, כדי שנמשיך לעבוד יחד לטובת עם ישראל", אמר

שרת המשפטים, ציפי לבני, הצטרפה למברכיו של ליברמן וציינה כי היא "שמחה באופן אישי ונותנת אמון מלא במערכת המשפט ואכיפת החוק".

עם זאת, לצד הברכות, שהגיעו הן ממפלגות הקואליציה והן ממפלגות באופוזיציה, נשמעו באופוזיציה עמדות שאינן אוהדות את הזיכוי, בעיקר מצד מפלגת העבודה, שקראה לפרקליטות להגיש ערעור.

"זעקת הקוזאק הנגזל"

"לא ייתכן שאדם ששיבש חקירה מעבר לים, חקירה שהושקעו בה מיליונים, לא גילה לשום גורם שמקורבו, שאותו גם קידם, שיבש את אחת החקירות החשובות והיקרות בישראל", אמרה יו"ר האופוזיציה, שלי יחימוביץ'. "אני קוראת ליועץ המשפטי לממשלה להורות לפרקליטות להגיש ערעור.

"אי-אפשר להשתחרר מהתחושה שליברמן הצליח להונות את מערכת המשפט בישראל ולתמרן אותה. טענותיו של ליברמן כי נטפלים אליו הן זעקת 'הקוזאק הנגזל'. מי שעבר עינוי דין היו המשטרה, הפרקליטות ובתי המשפט, שבהם התעלל ליברמן במשך שנים ארוכות ורדף את חוקריהם הטובים ביותר".

עם המברכים של ליברמן נמנו, בין השאר, יו"ר ש"ס אריה דרעי, יו"ר יש עתיד יאיר לפיד, שר הביטחון משה (בוגי) יעלון, סגן שר החוץ זאב אלקין, שר המודיעין יובל שטייניץ ושר התחבורה ישראל כ"ץ.

יו"ר הבית היהודי, השר נפתלי בנט, הודיע כי הוא "שמח שליברמן יחזור למשרד החוץ", והשר אורי אריאל הוסיף כי "חבל שעבור הצדק הזה חיכה שנים רבות. זהו עינוי דין חמור".

במפלגת הבית היהודי אף הודיעו כי הם רואים בזיכוי "בשורה חשובה למחנה הלאומי שתחזק את מחנה הנאמנים לארץ ישראל ואת אלה שלא מוותרים על האינטרסים של ישראל בעולם".

"טיפה בים"

בעבודה ובמרצ מתחו ביקורת על החלטת היועמ"ש לסגור את תיק החקירה נגד ליברמן בפרשת חברות-הקש ועל כך שהעמידו לדין רק בפרשת השגריר. יו"ר מרצ, ח"כ זהבה גלאון, קראה למשרד היועמ"ש לעשות בדק-בית. "זיכויו של ליברמן מחייב לבדוק את התנהלותו של וינשטיין, שבניגוד לעמדת פרקליט המדינה ופרקליטים בכירים אחרים, העדיף להגיש נגד ליברמן כתב אישום בעניין שולי יחסית, ולסגור את תיק השחיתות החמור נגדו", מסרה.

יו"ר העבודה יחימוביץ' ציינה כי "ממילא סעיף האישום נראה על פניו כמו טיפה בים אחרי פרשת חברות-הקש, שבהן עד אחד נפטר בנסיבות מסתוריות, עד אחד התאבד, ועדה נוספת איבדה את זיכרונה, חשבונות עלומים, חברים מפוקפקים ודמי ייעוץ מוזרים בפרשת האי היווני - כל אלה לא הבשילו לכדי הליך משפטי, וההפסד כולו הוא של הציבור, אשר נותר עם אדם מושחת בעמדת מפתח בכירה.

יו"ר סיעת העבודה, ח"כ יצחק (בוז'י) הרצוג, בחר לקרוא שלא לאפשר לליברמן לשוב למשרד החוץ, בשל התנהלותו המדינית. לדבריו, "ליברמן לא צריך לחזור לתפקיד שר החוץ, מכיוון שהיה שר חוץ רע, שהסב נזק למדינת ישראל, בשורה ארוכה של פרשות והתבטאויות לא מקצועיות ולא דיפלומטיות".