חוויה ירושלמית בסופ"ש: מתחם הבילוי בתחנת הרכבת

מתחם תחנת הרכבת הראשונה בירושלים משמר בחן את המבנים המקוריים מ-1892 ולא ייאמן, פתוח בשבת ■ המתחם זכה לשיקום ולשימור והפך למרכז תרבות ובילוי

עשר שעות - זה היה הזמן הממוצע שלקח לאדם מן השורה להגיע מיפו לירושלים עד ספטמבר 1892. המסע המטלטל כלל חמורים, גמלים, כרכרות, ובעיקר דרכי עפר ארוכות ומתישות. אבל אז התהפך הגלגל, ומרגע שנחנך קו הרכבת יפו-ירושלים התקצר המרחק לעיר הקודש לשלוש שעות נסיעה בלבד. בימים ההם זו הייתה מהפכה.

התחנה הראשונה בירושלים נבנתה בסטנדרטים אדריכליים עות'מאניים, והיו לה כל המאפיינים הדרושים: מבנה שהתאים לאבטיפוס המאפיין של האימפריה באותה תקופה, בנייה מאבן כמיטב המסורת, וסגנון משולב - אדריכלי וטכני. גם העובדה שהיא הייתה פעילה, כמעט ברצף, עד לפני 15 שנה, מעידה על הצלחה מסחררת. אולם מאז ננעלה התחנה סופית ב-1998 היא סבלה מהזנחה חמורה ומוונדליזם שהסב לה נזק נוסף. במקביל הבינו קברניטי העיר שהמבנה ההיסטורי, שהיה אחד מ-110 מבנים לשימור בעיר הבירה, זקוק למתיחת פנים ולייעוד חדש. המתחם זכה לשיקום ולשימור מוקפדים בהשקעה כספית גדולה, והפך למרכז תרבות ובילוי.

כשהגעתי למתחם המשופץ בפעם הראשונה, הרגשתי קצת מבולבלת. מול העיניים שלי קפצו המון פרטים שמשכו את תשומת הלב. היו שם בתי קפה, דוכנים ממגוון סוגים, חנויות מזכרות, אנשים על אופניים והרבה אקשן. לירושלמים חסר כנראה מקום שכזה, אז הם הלכו עד הסוף.

בתוך ה"רעש" בחנתי את המבנה המקורי ואת עבודת השימור. מבנה התחנה היפה נגלה אט-אט מתוך שטחי המסחר. עמודי התמיכה המשולטים בטעם של פעם, לאורך הרציף, קירות האבן הנפלאים והקמרונות בדלתות שעולם שלם נחבא מעברן השני. בחזית המבנה ניצבה המסילה שמולאה לסירוגין בדק עץ או בחלוקי נחל לבנים בוהקים.

על גלגלים. עכשיו התפניתי לביקור האמיתי והתחלנו בארוחת בוקר בקפה לנדוור. בית הקפה עוצב בסגנון רטרו נוסטלגי ויפה, שכולל בין השאר קרון עתיק עם לוח יעדים, כיסאות שהכרנו בילדותנו וספסלים כמו ברכבת. מכאן עברנו לשכנים ב-Smart Tour ויצאנו לטיול סגוויי. החברה מוציאה טיולים שאורכם כשעתיים במסלול מעגלי שמוביל לשער יפו וחזרה. נסיעה על סגוויי היא חוויה מסוג אחר. אחרי תדריך והתנסות יצאנו לדרך, ולאורכה עצרנו לתצפיות עם הסברים על ירושלים העתיקה והחדשה. נכנסנו לפינות חמד לא מוכרות ושמענו סיפורים מעניינים (195 שקלים לאדם מגיל 16).

אבל החוויה הכיפית לא נעצרה כאן, כי באותו מקום השיקו את Sovoo - סיורי אופניים חשמליים עם אפליקציה מותאמת. כדי לחוות דיווש קליל, יצאנו לטיילת החדשה בפארק המסילה - נתיב שמקביל למסילת הרכבת ההיסטורית ומגיע לגן החיות התנ"כי. אורך המסלול (הלוך ושוב) כ-7.5 קילומטרים שניתן לגמוא בשעת רכיבה קלילה ונוחה (45 שקלים לאדם לשעה מגיל 14). בקרוב יושק כרטיס משולב לסגוויי - עם ביקור במוזיאון מגדל דוד, ולאופניים - עם כניסה לגן החיות התנ"כי, כך שאפשר יהיה לבלות עם הכלים כמה שעות. מי שחפץ יכול לשכור גם אופניים רגילים. יש גם אפשרות לצאת לסיור מודרך, ובמתחם עצמו משכירים גם טרקטורונים לפעוטות, רולר בליידס, קורקינט ועוד (טל' 02-6480334).

קולינריה ואמנות. בפינה הדרומית של התחנה נחנך בחודש שעבר הבזאר הקולינרי שיזם השף ניר צוק, קונספט מוכר מהתחנה בנווה צדק ומהשוק בנמל תל אביב. במתחם מקורה קובצו שלל חנויות: ירקן שכונתי, קונדיטוריה שבה גם לחמי שאור בריאים, דוכן שוקולד, קפה קטן, דוכן פסטה טרייה, גבינות ויין, חנות כלים ועוד. השיטוט נעים לעין ולחך, המחירים בהתאם! לצד הלחם והשעשועים יש גם תרבות מקומית, ובגלריית התחנה מוצגות תערוכות אמנות מתחלפות.

היתרון של מתחם התחנה הוא בזמינותו לקהל, ולו בגלל העובדה שהוא פתוח בשבת. מבחינת הירושלמים, זה סטרט-אפ. במשך השבוע יש במקום שפע של פעילויות ללא תשלום, כמו שיעורי יוגה ברחבה המרכזית, אמני רחוב, מופעים מוזיקליים, הרקדות ועוד. בשעות אחר הצהריים נוספים לחנויות ולמסעדות גם דוכני אומנים, כך שעליז כאן ושמח לאורך כל היום.

מי שמגיע לעיר בימים אלה יכול גם לקפוץ על העגלה של פסטיבל האבירים שכבר יצא לדרך. הפסטיבל, שמתקיים בימי חמישי בחודש נובמבר (7, 14 ו-21), מביא לירושלים את ימי הביניים בדמותם של אבירים ושל נסיכות. האירועים השנה, שיהיו הגדולים בהיקפם עד כה, יכללו כמה חידושים ובהם תצוגת אופנה אבירית, קרבות אבירים, נשף ימיביניימי סוער, ואפילו ריקודי עם מהתקופה. הפסטיבל מתקיים ברחבי העיר העתיקה והוא פתוח לקהל ללא תשלום. טל' 02-5314600, www.jerusalemknights.org.il

למי קראת רגל קרושה?

בשבוע האוכל הפולני הראשון, יוזמה של המכון הפולני בישראל, ייערכו עשרות אירועי קולינריה ותרבות ברחבי הארץ. בין האירועים: ארוחות משותפות שיבשלו שפים מובילים מישראל ומפולין, שחזור ארוחות היסטוריות וספרותיות, סיורים קולינריים, טעימות וודקה פולנית, תערוכות צילומי אוכל, סדנאות בישול ועוד. עד 11 בנובמבר. לתוכנית המלאה ולהרשמה: www.pcw.co.il