קבלנים מתלוננים: הבנקים כבר לא סבלנים כלפינו כמו בעבר

נסים בובליל: "אני מקבל יותר ויותר פניות מקבלני תשתיות ובניה חוזית בנוגע למצוקה בתזרים המזומנים"

מצוקת האשראי בענף הנדל"ן רק הולכת ומחריפה וקבלני הביצוע כמו גם קבלני תשתיות מדווחים על החרפה בתנאי התשלום לצד אי סבלנות של הבנקים שבעבר היו מעניקים תקופת חסד לקבלנים. כך עולה מתלונות של קבלנים שנשמעו אתמול בכנס מקצועי שנערך אתמול על ידי אגף התשתיות והבניה החוזית בהתאחדות בוני הארץ.

"אני מקבל יותר ויותר פניות מקבלני תשתיות ובניה חוזית בנוגע למצוקה בתזרים המזומנים. מבדיקת התאחדות בוני הארץ מצוקת האשראי נובעת ממספר סיבות. הראשונה, הבנקים הולכים ומצמצמים את האשראי שהם מקצים לענף הבניה בכלל ולענפי התשתיות והבניה החוזית בפרט. השניה, מזמיני העבודה לא עומדים בתנאי התשלום שנקבעו מול הקבלנים בהסכם ויש הצטברות של חובות לקבלנים", כך אמר נשיא התאחדות בוני הארץ ניסים בובליל בכנס.

בובליל הוסיף כי "בעבר, כאשר קבלן המתין לתשלום ממזמין עבודה, הבנקים היו מתחשבים , ורואים בהסכם המפרט את התשלומים הצפויים כאסמכתה למתן אשראי נוסף אולם כיום הבנקים כבר לא מתחשבים בזה והקבלנים מתקשים לקבל אשראי נוסף עד לקבלת התשלום בפועל".

אשר גרין, סגן נשיא התאחדות בוני הארץ, ויו"ר האגף לבניה חוזית ציין ביום העיון כי "למרות פניות חוזרות ונשנות ממשלת ישראל לא פועלת להתאמת חוק חובת מכרזים לכל הגופים הממשלתים והציבוריים שפועלים מול הקבלנים. התוצאה היא מכרזים מקפחים הכוללים תנאי סף בעייתים שפוגעים בענף אך גם בציבור הרחב".

גרין ציין את מכרזי המחירון שבהם מזמיני העבודה מתמחרים עבודות במחירים הנמוכים ממחיר השוק ולעיתים אף נמוכים ממחירי העלות: "אנו פונים למזמיני עבודה המפרסמים מכרזים בעייתים אך במקביל פועלים לשנות את המצב באמצעות חקיקה.אני קורא לממשלה לפעול יד ביד עם ההתאחדות וליצור סדר חדש בענף יחד עם גופים מקצועיים נוספים ולהביא לשינוי כך שהקבלנים יעסקו ביצירה ובבניית הארץ ולא יכלו את כוחם בבירוקרטיה מיותרת ומשפטיזציה של יחסי העבודה בין המזמין לקבלן" .

אילן מרדכי , סגן נשיא התאחדות בוני הארץ ויו"ר אגף קבלני התשתיות הוסיף: "למרות שיש אוזן קשבת למצוקת הקבלנים בממשלה, הבעיה המרכזית היא עדיין מחנק האשראי מול הבנקים שמונע מהרבה קבלנים ראויים לצאת ולהתמודד על מכרזים חדשים".