"הצרכן הישראלי הוא שילוב של שכל, טעם טוב וכיסים מלאים"

מותג מטבחי הפרימיום בולטהאופ משקיע 6 מיליון שקל בהשקת מתחם בנמל ת"א, ובעלי המותג, גרד בולטהאופ, מסביר למה חשוב לו השוק הישראלי, איך התמודד עם המשבר הכלכלי העולמי והאם לקוחותיו באמת מבשלים: "אני מניח שלא כולם"

מיד לאחר השקת חלל התצוגה החדש של בולטהאופ עזב גרד בולטהאופ, בעלי מותג המטבחים היוקרתי בולטהאופ את תל-אביב והדרים ל-3 ימים של שקט במדבר, באוהלים בדואים נטולי מטבחי יוקרה ועם הרבה דרבוקות מסביב. בפעם האחרונה שביקר כאן והתאהב במדבר הישראלי, חגגו יומולדת לתאומה של גרד, אינגבור, הבעלים המשותפת עמו בחברת המטבחים היוקרתית בולטהאופ, שאותה יסד אביהם. הפעם הגיע ארצה מלווה באחיין שלו, מארק אקהרט, המשמש כמנכ"ל בולטהאופ העולמית.

השניים הגיעו ארצה לרגל השקת המרכז הקולינרי של בולטהאופ בנמל תל-אביב, שעם הקמתו יעתיק המותג את מרכז התצוגה שלו מפינת רחוב הירקון למתחם בעיצובו של האדריכל פיצו קדם בנמל תל-אביב. במרכז, המשתרע על שטח של 500 מ"ר ייערכו אירועי בישול עם שפים מוכרים, סיורים שיתחילו בשווקים ויסתיימו בסדנת בישול במטבחים של בולטהאופ. עלות הקמת המרכז מוערכת ב-6 מיליון שקל.

בולטהאופ הוקמה ב-1949 ויש לה 200 נציגויות ברחבי העולם. החברה, מספרים גרד ואקהרט בראיון ל"גלובס", נמצאת במגמת התרחבות: "80% מפעילות החברה היא ביצוא. כיום, השוק החזק הוא בגרמניה, אבל בעתיד הקרוב תיקח סין את התואר הזה". בנוסף לפעילות בסין, החברה מתרחבת לכיוונים נוספים ביבשת אמריקה, באוסטרליה וגם בדרום אפריקה. הפעילות בעולם נעשית על-ידי מפיצים מקומיים במסגרת חנות מותג עצמאית. בארץ משווקת זה 20 שנה את המותג חברת בולטהאופ ישראל, המשווקת גם מותגי יוקרה אחרים בתחום הבית.

- האם ענף מטבחי הפרימיום רווי מתחרים?

"צריך להתייחס לכל שוק בנפרד. בארה"ב למשל, נהיה אנחנו או מותגים איטלקיים. באסיה זה אחרת, עם שוק שיש בו לא מעט מותגים גרמניים וכך גם באירופה. השוק צפוף אבל אנחנו מציגים ערכים אחרים".

- ישראל היא שוק קטן ובוודאי בנישת הפרימיום. עד כמה אתם מייחסים חשיבות לשוק הזה?

"יש שני שווקים קטנים שהם מאוד משמעותיים עבורנו: ישראל ושוויץ. זה 20 שנה שאנחנו בישראל ואנחנו מתים על הצרכן הישראלי שיש בו את כל התכונות של הלקוח החלומי: שילוב של שכל, טעם טוב וכיסים מלאים. את השילוב הזה אנחנו מוצאים גם במקומות של קהילות יהודיות ברחבי העולם, בעיקר בלוס אנג'לס. מתוך נישת הפרימיום בישראל, יש לנו נתח שוק שהוא גבוה מהממוצע בפעילות שלנו במדינות אחרות. זהו שוק גדול שנמצא בצמיחה".

מטבח כפול ביפן

העיצוב של בולטהאופ מודרני, כשהפונקציונליות מקבלת מקום מרכזי. בכל העולם משווקים בדיוק אותם מטבחים, כאשר טווח המחירים, לפי אקהרט, "פחות או יותר דומה בכל המדינות". המטבח מיוצר לפי דרישה כשאין סטוקים במפעל: משך הייצור של כל מטבח הוא 20 יום ומועדי האספקה הם 2-3 חודשים. הייצור כולו נעשה עד היום במפעלי החברה הממוקמים סמוך למינכן בגרמניה.

- מה המחיר ההתחלתי של מטבח בולטהאופ?

"מ-25 אלף אירו (כ-120 אלף שקל) אפשר לקבל מטבח מלא. הטווח העליון יכול להגיע למאות אלפי אירו למטבח".

- אנשים מפורסמים נמנים עם לקוחותיכם. עד כמה אתם משתמשים בהם כפרזנטורים?

"בכלל לא. יש לנו לקוחות עם שמות מוכרים בכל העולם, ויש לנו אולם תצוגה חזק מאוד בלוס אנג'לס אבל אנחנו לא מפרסמים את שמות הלקוחות שלנו והם לא משמשים לנו כקטליזטור לקידום מכירות", משיב אקהרט.

לדברי גרד, "אנחנו לא מושפעים מטרנדים או מאופנות מתחלפות. אנחנו יוצרים אותם. צבעוניות במטבח? לעולם לא. שהעגבנייה והבננה יעניקו את הצבעוניות. הצבע הנפוץ שלנו הוא לבן. אנחנו מייצרים מוצר שהוא חסר זמן. לא בכדי אנשים מחזיקים במטבחים בולהאטופ 20-25 שנים. אחרי 10 שנים מחליפים רק את מוצרי החשמל. באופן כללי, בממוצע אדם מחליף 3 מטבחים בחייו. אנחנו מודעים לכך שלא תמיד נהיה המטבח הראשון של המשפחה. במקרים רבים אנחנו המטבח השלישי, זה שלא יחליפו יותר".

- עד כמה אתה חושב שהלקוח הממוצע של בולטהאופ באמת מלכלכך את הידיים בבישול?

"אני מניח שלא כולם. ומצד שני יש מדינות שבהן יש שני מטבחים, אחד לבישול ואחד ליופי, כמו ביפן שיש מטבח יבש ומטבח רטוב. לשמחתי, בבתים רבים שני המטבחים הם שלנו".

- כיצד הושפעו המכירות שלכם מהמשבר הכלכלי העולמי?

"לא ממש", אומר אקהרט. "היות ש-80% מהפעילות שלנו היא לייצוא, ב-2009 הרגשנו מכה קטנה אבל התאוששנו מהר הודות לתהליך גלובלי שמתרחש בעתות משבר. בימים שבהם אין בהירות כלכלית, משבר אירו או כל משבר אחר, אנשים מעדיפים להשקיע את כספם בבית. המוצר שלנו לא ממש רגיש למשברים".

- האם הרגשתם צורך להנגיש את המותג מבחינת המחירים?

"השאיפה היא שההכנסה לא תהיה מחסום למי שירצה בולטהאופ. המערכת שלנו מורכבת מהבסיס שכל מטבח צריך: מקור אש, מקור מים, משטח הכנה ומקומות אחסון. יש לנו מערכות שמותאמות לדירות קטנות עד לבתים הכי גדולים".

- עד כמה המוניטין של איכות גרמנית משרת אתכם?

"אנחנו מייצרים בגרמניה, ועם זאת מנסים להיטמע בתוך התרבויות. מוצר גרמני מפורסם בהנדסת האנוש, עד שלפעמים אנשים מופתעים שאפשר לשלב בזה גם טעם טוב".