כיל תגייס אג"ח בהיקף 275 מיליון דולר בארה"ב

מדובר באג"ח לתקופה של כ-10 שנים בממוצע, כאשר קהל היעד הוא גופים מוסדיים בארה"ב

חברת הדשנים כיל , מקבוצת החברה לישראל, מצטיידת במזומנים. היום הודיעה החברה, בראשות המנכ"ל סטפן בורגס, כי הגיעה לסיכום עם משקיעים מוסדיים בינלאומיים לביצוע הקצאה פרטית של אג"ח בהיקף של כ-275 מיליון דולר. מדובר באג"ח ארוכות, לתקופה של כ-10 שנים בממוצע, בריבית שנתית של ליבור 2.3%.

את ההנפקה מובילים בנקי ההשקעות הזרים סיטינבק ומיצובישי, כאשר קהל היעד לגיוס הוא מוסדיים בארה"ב. כיל התחייבה בפני המשקיעים כי תעמוד באמות מידה פיננסיות לפיהן כשל פירעון באחת מהסדרות יגרור חדלות פרעון ביתר סדרות האג"ח., וכי ההון העצמי שלה לא יהיה נמוך מ-2 מיליארד דולר, זאת בהשוואה להון עצמי של 3.6 מיליארד דולר שהציגה בדוחותיה האחרונים. הפעם האחרונה שבה ביצעה החברה הנפקה בהיקף דומה בארה"ב הייתה באפריל 2004. נזכיר כי בדצמבר 2011 חתמה כיל על הסכם הלוואה בסך של 650 מיליון דולר לחמש שנים עם קונסורציום של שבעה בנקים, שבהם גם סיטי-בנק ומיצובישי.

נראה כי לא בכדי מבקשת החברה לגוון את מקורות האשראי שלה ולהקטין את תלותה בשוק האג"ח המקומי. בדוחותיה האחרונים הודיעה החברה על כוונתה להוציא לפועל אסטרטגיה חדשה, שאותה כינתה "צעד נוסף קדימה", ובמסגרתה היא תיזום רישום כפול של מניותיה בבורסה בינלאומית גדולה, ככל הנראה הבורסה המרכזית בלונדון או בניו יורק. אז טען ניר גלעד, מנכ"ל החברה לישראל המכהן גם כיו"ר כיל, כי "רישום שכזה יהווה תשתית פיננסית לצמיחה נוספת, קרבה למשקיעים בינלאומיים, והערכות אפשריות להמשך ההרעה בסביבה העסקית ובבורסה בישראל".

בנוסף, הודיעה החברה כי תבחן רכישה עצמית של מניותיה, או חלוקת דיבידנד חד פעמי של כחצי מיליארד דולר. פעולות אלה מצריכות מצד החברה התארגנות כספית.

מהתזמון בו נעשה הגיוס לא ניתן להתעלם - על רקע התהפוכות שעבר שוק האשלג העולמי בחודשים האחרונים, עת הודיעה ענקית האשלג הרוסי אורלקלי על פרישתה מקרטל האשלג הרוסי וחזתה ירידה של 25% במחיר טון אשלג אל מתחת ל-300 דולר לטון.

האשלג מהווה כשליש ממכירותיה של כיל ואחראי לכ-65% מהרווח התפעולי שלה במחצית הראשונה של 2013. כיל צפויה לפרסם את דוחותיה בשבוע הבא.