הכרזה על עסקה עם איראן - היום; נתניהו: שגיאה מונומנטלית

קרי קטע ביקורו במזה"ת ויצא לז'נווה "כדי לצמצם חילוקי הדעות" ■ אובמה: ארה"ב תציע לאיראן "הקלה צנועה" בסנקציות תמורת הקפאת ההעשרה ■ גורמים בוושינגטון: לא ברור אם הקונגרס יסכים לרופף את הסנקציות

כבר היום (ו') צפויה הכרזה על השגת הסכם ראשוני עם טהראן, שלפיו יסכימו האיראנים להקפיא זמנית העשרת אוראניום, כנראה לחצי שנה, תמורת הקלה מסוימת בסנקציות. שר-החוץ של ארה"ב, ג'ון קרי, קטע את ביקורו במזה"ת ויצא לז'נווה, שם מתנהל המו"מ עם איראן, כדי ללוות את השלבים הסופיים לפני ההכרזה ולהיפגש עם עמיתו האיראני, מוחמד ג'אוואד זריף. ראש הממשלה, בנימין נתניהו, אמר אמש, כי הסכם כזה, אם אכן יתממש, יהיה "שגיאה מונומנטאלית".

גורמים בוושינגטון אמרו אמש ל"גלובס", כי אין כל ודאות שהקונגרס יסמוך ידו על בקשה פוטנציאלית של ממשל אובמה לרופף את הסנקציות. הקונגרס הוא שאישר הטלת הסנקציות ורק הקונגרס יכול לאשר את ביטולן, אמרו הגורמים. מחוקקים רבים מודעים להתנגדות המוצהרת של ישראל להקלה בלחץ על איראן, והמעטים שאינם מודעים ילמדו על העמדה הישראלית בימים הקרובים, ציינו המקורות.

פקיד בכיר במשרד החוץ האמריקאי, שמלווה את קרי במזה"ת, אמר ל"וושינגטון פוסט", כי קרי יצטרף לשיחות בז'נווה כדי "לסייע בצמצום חילוקי הדעות" בין הצדדים. אולם פקידים אחרים ציינו, שקרי לא היה יוצא לשווייץ אם ההסכם לא היה בגדר עובדה מוגמרת.

את המו"מ מול איראן מנהלות 5 החברות הקבועות במועצת הביטחון: ארה"ב, בריטניה, צרפת, רוסיה וסין, וכן גרמניה, שאינה חברה במועצה. השיחות בז'נווה חודשו אתמול (ה') וכבר עם תחילתן פיזרו מקורות איראניים רמזים שמדינות המערב קנו את הצעת טהראן להסכם ראשוני.

בראיון ל-NBC אמר אמש נשיא ארה"ב, ברק אובמה, כי אם איראן תבלום את מאמציה להשיג נשק גרעיני, ותבטל כמה הישגים שרשמה תכנית הגרעין שלה, תסכים וושינגטון ל"הקלה צנועה" בלחץ הסנקציות הכלכליות. אך אובמה הדגיש, כי סנקציות הליבה ישארו על כנן, וכי אם מנהיגי איראן ירצו לחמוק מיישום העסקה המתוכננת, "אנו נוכל לחדש את הסנקציות".

הוא אמר, כי המו"מ בז'נווה לא נועד להביא להקלה בלחץ הכלכלי על איראן . "המו"מ שמתנהל עתה עוסק בשאלה איך תוכל איראן להתחיל לכבד את התחייבויותיה הבינלאומיות וכיצד היא תוכל לספק ערבויות, לא רק לנו אלא גם לעולם כולו, שהיא אינה מפתחת נשק גרעיני, שתכנית השלום שלה נועדה לצרכי שלום בלבד", אמר אובמה.

"התפקיד שלנו אינו לתת אמון באיראנים", אמר הנשיא. "התפקיד שלנו הוא לייסד מנגנון שיאפשר לנו לאמת מה האיראנים עושים ולא עושים בכל מה שנוגע בתכניתם הגרעינית'.

אובמה ובכירים בממשלו עושים מאמצים גדולים למכור את העסקה המוצעת לבעלות בריתה של ארה"ב, ובמיוחד ישראל וסעודיה, שמתנגדות למה שהן מכנות "הסכם חלקי" עם איראן. פקידי ממשל, שמצוטטים היום ב"ניו יורק טיימס", אמרו שהמו"מ בז'נוווה הוא ההזדמנות האחרונה, והטובה ביותר, למנוע מאיראן לחצות את הסף הגרעיני ושהמו"מ קונה זמן למגעים נוספים שעשויים לאפשר השגת הסכם מקיף יותר.

למקהלה הזו הצטרף קרי עצמו, שאמר אמש, טרם צאתו לשווייץ: "אנו מבקשים מהאיראנים לעשות צעד קדימה ולהקפיא (את תכניתם הגרעינית) במצבה היום. האיראנים יודעים שאם הם לא יעמדו בקני המידה של הקהיליה הבינלאומית, יהיה אפשר להחזיר את הסנקציות אפילו להחריפן".

אולם נתניהו מסרב להצטרף לחגיגה. בראיון ל"וושינגטון פוסט" אמר רה"מ, כי העסקה המוצעת עם איראן היא "שגיאה מונומנטלית".

"אין שום סיבה עלי אדמות לעשות זאת (לחתום על ההסכם עם האיראנים)", אמר נתניהו. "לא רק עוצמתן של הסנקציות הקיימות אלא גם האיום בסנקציות עתידיות הם שהניעו את עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, להסכים לקיים מו"מ".

ובשיחה עם משלחת של מחוקקים אמריקאים שמבקרת בישראל אמר נתניהו: "אם החדשות שאנו מקבלים עתה (על ההסכם הצפוי) נכונות, זו תהיה עסקת המאה, מבחינת איראן". נתניהו ומותחי ביקורת אחרים חוששים למעשה שמה שהממשל מגדיר כשלב ראשון יהיה בסופו של דבר גם השלב האחרון. רה"מ מוסיף לומר, שבשלב זה אסור לעשות שום ויתורים לאיראנים; להיפך, צריך להדק עוד יותר את חגירת הסקנציות עד שהם יסכימו לוותר באמת ובתמים על תכניתם הגרעינית.

רוברט איינהורן, פקיד לשעבר בסטייט דיפרטמנט, אמר ל"טיימס", כי הגישה המקסימליסטית הזו של נתניהו "אינה בת השגה". הוא טוען, שממשלת איראן לא תוכל למכור לאזרחיה עסקה שמבוססת על עקרונות נתניהו.

כך או כך, פקידים אמריקאים מדגישים, כי ההקפאה המוצעת של העשרת אוראניום, שתשמש בסיס לעסקה, תהיה שלב ראשון בלבד בתהליך רב-שלבי, שעשוי להניב הסכם בחודשים הראשונים של 2014. הסכם זה יאכוף הגבלות קבע על יכולתה של איראן לייצר רכיבים של נשק גרעיני.

על פי דיווח ב"דיילי טלגרף", שיוצא לאור בלונדון, העסקה תכיל ארבעה סעיפים:

  • איראן תפסיק להעשיר אוראניום לרמה של 20% ותהפוך את כמויות האוראניום המועשר ברמה זו לתערובות כימיות בלתי מזיקות.
  • עם זאת, תוכל איראן להמשיך העשיר אוראניום לרמה של 3.5%, שמתאימה לשימושים אזרחיים, למשל ייצור חשמל. בכל זאת, היא תגביל את מספר הצנטריפוגות שישמשו למטרה זו.
  • איראן לא תפעיל את כור הפלוטוניום בארק במשך שישה חודשים.
  • איראן לא תשתמש בצנטריפוגות המתקדמות שברשותה ותסתפק בהפעלת צנטריפוגות ישנות, פחות מהירות.

בין ההקלות שמוכנה ארה"ב להציע תמורת המחוות האיראניות: הפשרת חשבונות במטבע זר של ממשלת איראן במדינות שונות; וביטול חלק מההגבלות על התעשיה הפטרו-כימית שלה.

שר-החוץ האיראני זריף אמר אמש בראיון ל-CNN, שאיראן לא תוותר על "זכותה" להעשיר אוראניום.