רגע לפני: כמה מס ישלמו, אם בכלל, טבע וצ'ק פוינט?

רווחיה הכלואים של טבע עומדים על כ-53.5 מיליארד שקל, היא הייתה אמורה לשלם מס של 7.5 מיליארד שקל, חוק הרווחים הכלואים הפחית את תשלום המס ל-2.5 מיליארד שקל - ובינתיים היא שילמה 336 מיליון שקל בלבד

טבע, צ'ק פוינט וכיל משתייכות למועדון יוקרתי וקטן של חברות ענק שקיבלו הטבות מס ענקיות והיו פטורות - בחסות החוק לעידוד השקעות הון - מחבות מס ענקית. עכשיו, על רקע מועד הפקיעה הקרב של הוראת השעה המעניקה הנחת מס על חלוקת דיבידנד מתוך רווחים כלואים, הן "נאלצות" לפתוח את הארנק ולשלם מס כלשהו. ועדיין, המס שחלקן הסכימו לשלם וחלקן כנראה יסכימו לשלם הוא כאין וכאפס לעומת המס המלא שהיו משלמות אלמלא אותה הוראת שעה.

כיל משחררת רווחים כלואים ב-3.8 מיליארד שקל

נתחיל בגדולה בין השלוש, טבע. ענקית הגנריקה הישראלית, שנקלעה באחרונה למשבר ניהולי עמוק ונסחרת לפי שווי של 31.5 מיליארד דולר, מציינת במסמכיה כי סך רווחיה הכלואים עומד על 15.14 מיליארד דולר (53.5 מיליארד שקל), וכי אם הייתה צריכה לשלם מס בגין חלוקת דיבידנד מתוכם, הוא היה עומד על 2.13 מיליארד דולר (7.5 מיליארד שקל).

אך מדובר בתשלום תיאורטי בלבד. כזכור, חוק הרווחים הכלואים הוא תוצר של החוק לעידוד השקעות הון שנחקק כבר בשנת 1959 ונועד לעודד חברות להשקיע בארץ. חוק זה קבע כי כל חברה המוגדרת "מפעל מאושר" זכאית להטבות מס, שלמעשה מאפסות את שיעור המס שהיא משלמת בארץ.

עוד קבע החוק כי כשחברה הכפופה לו תרצה לחלק לבעלי מניותיה דיבידנד מתוך אותם רווחים שלא מוסו (במסגרת החוק), היא תיאלץ לשלם בגינם מס בשיעור של 15% וכן מס חברות שכרגע עומד על 25%, ובסך-הכול - 40%.

תנאי זה יצר מצב שבו חברות ענק, שצברו רווחי עתק במשך עשרות שנים, לא חילקו דיבידנד בגלל חבות המס שהייתה נוצרת להן בגין החלוקה. כדי לא לשלם אותו מס, הן למעשה "כלאו" אותם רווחים שלא מוסו. כך נוצר חוק הרווחים הכלואים, חוק שבבסיסו מאפשר לחברות לשלם מס נמוך בהרבה מ-15% על הדיבידנד שיחלקו מתוך אותם רווחים שלא מוסו, ומשחרר אותן מתשלום מס חברות של 25%. כך, למעשה, מקנה החוק לאותן חברות הטבות מס נוספות.

החוק, דרך אגב, קובע מסלולי הטבה שונים, ולא שיעור מס אחיד לכל החברות, ולכן ייתכן כי שיעור המס שחלקן ישלמו יהיה נמוך בהרבה מ-15%.

נחזור לטבע. זו ציינה במסמכיה האחרונים כי אם אכן תנצל את חוק הרווחים הכלואים, שומת המס החד-פעמית שלה והמקסימלית תעמוד על 700 מיליון דולר (2.5 מיליארד שקל) או שיעור מס של 4.6% בלבד.

טבע, נזכיר, הודיעה במאי האחרון כי תעביר למדינה מס בסך 336 מיליון שקל, וזאת בגין סך רווחים כלואים של 5.5 מיליארד שקל (כעשירית מסך רווחיה הכלואים), דהיינו שיעור מס של 6.1% בלבד.

על בסיס הדיווח של טבע כי שומת המס המקסימלית שלה תעמוד על 700 מיליון דולר, ובנטרול מה ששילמה במאי, נשאלת השאלה: האם טבע תעביר בימים הקרובים לרשות המסים תשלום נוסף של 2.1 מיליארד שקל?

ועכשיו לצ'ק פוינט. ענקית אבטחת המידע, הנסחרת לפי שווי של 11.6 מיליארד דולר, דיווחה במסמכיה כי סך רווחיה הכלואים עומד על 1.7 מיליארד דולר. צ'ק פוינט, בניגוד לטבע, לא דנה במסמכיה בגובה שומת המס שתשלם, ולכן בשלב זה ניתן רק להעריך אותו על בסיס התנאים שקיבלה טבע. וכך, בהנחה שצ'ק פוינט תחויב במס של 5%-6%, חבות המס שלה תעמוד על 85-102 מיליון דולר (300-360 מיליון שקל).

מיליארדי הדולרים שלא חולקו ולא מוסו
 מיליארדי הדולרים שלא חולקו ולא מוסו