תל-אביב חוזרת לאופנה

שוק המניות בבורסת אחד העם בעיצומו של מהלך עליות עוצמתי

יו"ר הבורסה לשעבר, סם ברונפלד, זכה לביקורות רבות - מוצדקות ברובן - ערב התפטרותו, בגין אחריותו להתייבשות מחזורי המסחר בבורסה לניירות ערך בתל-אביב.

האנלוגיה שעשה בין חוסר היכולת של מנהלי הבורסה לטפל בשפל בבורסה המקומית, לבין חוסר יכולתם של רופאים לטפל בנזלת, היה אחד מרגעי השפל של האיש בערוב ימיו בתפקיד. אמירה זו היוותה עבור רבים הוכחה חיה לחוסר התאמתו לתפקיד ולצורך לבצע שינוי מיידי, שאכן הגיע בסופו של דבר, בהנהלת הבורסה לני"ע.

לא עברו להם חודשים בודדים, ומחזורי המסחר בבורסה בת"א החלו מתאוששים, וזאת עוד בטרם מונה לה יו"ר חדש קבוע, והמנכ"ל החדש של הבורסה עוד לא התיישב בכיסאו. כל שכן, לא יושמה ולו המלצה אחת מדוח האוזר, שטרם נחתם, כך שבימים אלו נראית אמירתו הצבעונית של ברונפלד נלעגת הרבה פחות.

שוק המניות בת"א בעיצומו של מהלך עליות עוצמתי, הציבור הישראלי מגדיל חשיפה למניות מקומיות, המוסדיים המקומיים גילו אף הם עניין מחודש במניות כחול-לבן, ואפילו נתגלו סימנים ראשונים של חזרה נקודתית של זרים להשקעה כאן. תוך פרק זמן קצר הסתלקה לה כלא-הייתה הפסימיות העצומה באשר לאטרקטיביות ועתידו של שוק המניות המקומי, ומנתחי שוק רבים החלו להתמקד שוב במכפילי רווח ובהזדמנויות, ולנסות לתמחר את האיומים הקיימים במקום להירתע מהם.

האיומים לא התפוגגו

חייבים לומר כי הרגולציה הנשכנית לא התפוגגה, הצמיחה הכלכלית בישראל 2014 צפויה להאט, שוק המניות הישראלי לא צורף לאף מדד יחס עולמי נוצץ, המחקר הכלכלי לא השתפר, היצע החברות לא גדל, ועל אף צפירת ההרגעה בזירה הביטחונית בסוגיה הסורית - ישראל עדיין נטועה עמוק במזרח תיכון שברירי, ומחירי המניות אינם זולים באופן משמעותי ממכפילי הרווח בשווקים המפותחים. אל אף עובדות אלו ואחרות, האופטימיות ביחס להשקעה בשוק המקומי מצויה במגמת עלייה מתמדת.

בן-לילה נזכרו רבים כי לצד האיומים והחסרונות של שוק המניות המקומי, מתקיימים גם הזדמנויות ויתרונות בהשקעה בו, ועם עליית התיאבון לסיכון בעולם כולו, התהפך לו המומנטום גם בשוק המקומי. הריבית הנמוכה במשק עושה את שלה, ומפחיתה את האטרקטיביות בהשקעה בשוק איגרות החוב הישראלי, חביב המשקיעים, ומפנה עוד ועוד כספים להשקעה בשוק המניות. בועת מחירי הדיור, והחתירה של הממשלה לנקז את האוויר ממנה, מקטינה את האטרקטיביות של ההשקעה בדיור, ולפתע פתאום מניות ישראליות שבו לאופנה.

בראיון המדובר עם ברונפלד, אשר זכה לקיתונות של ביקורת, הוא צוטט כאומר כי "בכל פעם שהיה שפל בבורסה, הייתה תחושה ש'שנית מצדה לא תיפול', ולשמחתו גם השפל הנוכחי יגיע לקיצו במוקדם או במאוחר". במציאות הקיימת, יתכן כי נבואתו של ברונפלד תתממש מהר מהצפוי.

בנתונים הנוכחיים, שילוב של יישום מרבית מסקנות ועדת האוזר, עם התגברות המרוץ אחר תשואה - יכול להביא את מחזורי המסחר בבורסה בחזרה לימי השיא שלה כבר בשנים 2014-2015, וזאת מבלי שהמנכ"ל החדש יוסי ביינארט יידרש להפגין יכולות מקצועיות חריגות.

הכותב הוא האסטרטג הראשי של קבוצת איילון