האם בקרוב נשלם 10 שקלים בלבד ליום חניה בבית-החולים?

אחרי שנים שנושא החניה בבתי-החולים עולה לסדר היום ויורד ממנו ללא בשורות צרכניות, נענו בשבועות האחרונים שורת חברי כנסת לקריאה שהובילה התוכנית "הבוקר של קשת" להוזיל את התעריפים, ושתי הצעות חוק עושות את דרכן לכנסת

ועדת השרים של הכנסת נתנה אתמול (ב') אור ירוק להצעת חוק הנוגעת באחד המקומות הכאובים יותר עבור לא מעט צרכנים: המחיר הגבוה בחניונים של בתי-החולים, שגובה ממי שנמצא בסיטואציה חסרת אונים עשרות רבות של שקלים עבור יום חניה, לרוב ללא אלטרנטיבות ראויות.

עשרות מיליוני שקלים, על-פי ההערכות, זורמים מדי שנה לבתי-החולים - שלצד שירותי הבריאות יודעים "לגזור קופון" על לא מעט שירותים נלווים, כמו עמדות קפה ומזון או שירותי טלוויזיה, וכמובן, חניה.

הצעת החוק הנוכחית, שהגיש ח"כ מאיר שטרית, קוראת להגביל את סכום הגבייה היומי ל-10 שקלים - סכום שהיתכנותו תיבדק בהמשך.

בוועדת השרים הועלה גם הצורך לווסת את החניה המוזלת לבאי בתי-החולים בלבד, כדי שלא תנוצל על-ידי מבקרי הקניונים הסמוכים אליהם למשל - וכך ייפגעו החולים והמבקרים עצמם.

מי שנאלץ לבקר תדירות בבתי-חולים, לרוב בנסיבות לא נעימות ממילא, חווה בוודאי על בשרו ובכיסו את התסכול הרב שבמצוקת החניה ובכורח לשלם עשרות שקלים עבור יום חניה - ולעתים אפילו מאות שקלים.

"בכניסה ויציאה באותו היום אתה נאלץ לשלם בכל פעם מחדש", מספר אלון, שנאלץ לבקר את אביו המאושפז תקופה ממושכת באיכילוב, "וכשאתה מחשב את הפגיעה בכיס על פני שבוע שלם - זה פשוט לא ייאמן. מילא אם היו אלטרנטיבות בסביבה, אבל אין שום סיכוי להגיע לסביבת בית-החולים בדרך אחרת, וכשאני מביא למשל אם אמי המבוגרת לביקור - אין לי ברירה אלא לנסות ולהתקרב כמה שרק ניתן".

הצעת החוק הנוכחית, שדומות לה הוגשו בעבר, באה על רקע קמפיין שמובילה בימים אלה התוכנית "הבוקר של קשת" - תוך קריאה להוריד את עלות החניה היומית בבתי-החולים ל-10 שקלים. הקמפיין הצליח לגייס לשורותיו לא רק ידוענים רבים - אלא גם נבחרי ציבור, שבזה אחר זה קופצים על ההזדמנות ומצהירים על הזדהותם ועל נכונותם לקדם חקיקה בתחום.

בפועל, גובשו בינתיים במהלך השבועות האחרונים שתי הצעות חוק שונות - ויש לקוות שעם כל הלהיטות אל מול הכותרות וזמן המסך הנלווה, לא יירדו שתיהן לטמיון, כפי שקרה עד כה להצעות קודמות בנושא.

ההצעה, שגרסתה הראשונית נדונה אתמול בוועדת השרים לקראת הגשה לקריאה טרומית, היא הצעתו של ח"כ מאיר שטרית, שמיישרת קו עם הקמפיין המתוקשר ומבקשת לקבוע כי חניוני בתי-החולים לא יגבו סכום הגבוה מ-10 שקלים חדשים ליום, וכי תשלום עבור החניה יוכל לשמש את בעל הרכב כתשלום לכל היום, ושהוא יוכל להיכנס ולצאת מהחניה באותו היום ללא הגבלה. עוד מוצע כי מפעיל של חניון כזה יהיה פטור מתשלום דמי חכירה למינהל מקרקעי ישראל.

"לא יכול להיות שכיום בתי-החולים מנסים להרוויח כסף על חשבון מצבם של ציבור החולים", אומר ח"כ שטרית, שמאחוריו ברזומה לפחות שתי הצעות חוק דומות בעבר.

הצעת חוק נוספת עתיד להגיש בקרוב ח"כ נחמן שי, המבקש גם הוא לקבע מחיר אחיד לחניה בכל יום - אולם סבור כי 10 שקלים הוא תעריף לא לגמרי ריאלי, וכי משרד התחבורה צריך לבדוק ולגבש תעריף הגיוני (סביב 25 שקלים ליום) בהתחשב בגורמים שונים, למשל הקירבה לקניונים של כמה מבתי-החולים, שעשויה להביא לחניון המוזל קהל רב שיגביר את מצוקת החניה.

60 חברי כנסת, אומר ח"כ שי, כבר תומכים בהצעה שלו - כשגם לימינו של ח"כ שטרית התייצבו לא מעט שמות.

עיקר הקושי - באיכילוב

טווח המחירים בחניוני בתי-החולים, שחלקם גם צרים מלהכיל את העומס, נע כיום בין 15 ל-70 שקל ליום. הבעייתי ביותר הוא אולי בית-החולים איכילוב - שמעצם מיקומו, בלב תל-אביב ועל קניון מסחרי הומה אדם, הוא מזמן מצוקה רבתי. הפתרון המפוקפק: גביית 16 שקל לשעה - ועד 70 שקל ליום (בהנחה שחנית רצוף, ולא נכנסת ויצאת משערי בית-החולים).

גם בתי-חולים אחרים שמבצעים את הגבייה על-פי תעריף שעתי הם מסחטה רצינית של כספים. כך למשל אסותא ברחוב יגאל אלון בתל-אביב, שם תשלמו בעת הצורך 20 שקל לשעה ועד 78 שקל ליום.

בהדסה עין כרם בירושלים משתנה התעריף לפי מקום החניה: מ-20 שקל ליום בחניון אחד ועד 40 ו-60 שקל בחניונים הקרובים יותר (בתעריפים של 22 ו-15 שקל לשעה). זה אף מקומם יותר אם מבינים שדווקא החלשים, הנכים והקשישים הם אלה שנדרשים לחנות כמה שיותר קרוב לבית-החולים עצמו.

בחניונים אחרים קיים לרוב תעריף יומי הנע בין 15 ל-25 שקל ביום. חריג בנוף הוא בית-החולים הדרומי יוספטל באילת, שם מוצעת חניה חינם למבקרים.

יש לציין כי בבתי-החולים כולם קיימת התחשבות בקהלים מסוימים, כמו חולי דיאליזה, מטופלים אונקולוגיים או מאושפזים לתקופה ארוכה (ומנגד - גם יולדות), תחת קריטריונים משתנים ממקום למקום.

מרבית הקהל, עם זאת, נאלץ להתנחם בכך שעלות החניה היא לרוב הצרה הקטנה יותר באותו רגע נתון - ולשלם את המחיר באשר הוא.

תגובות

* איכילוב:

"במתחם בית-החולים לא קיים חניון למבקרים, ובית-החולים נשען על חניון 'מרכז ויצמן' המופעל על-ידי חברה פרטית והינו באחריותה הבלעדית. עקב כך, לבית-החולים יש השפעה מוגבלת על תעריפי החניה.

"יש לציין כי המרכז הרפואי תל-אביב ממוקם במרכז העיר תל-אביב, בסביבה עסקית פעילה, הכוללת את בית המשפט, חברות עסקיות, מוסדות תרבות, בילוי ומרכזים מסחריים פעילים - עובדה הגורמת לתעריף גבוה של חניה, המאפיין את כל החניונים במרכז העיר.

"עם זאת, יש להדגיש כי אוכלוסיות מיוחדות, ובכללן הורים לפגים המאושפזים מעל ל-30 יום, זכאיות להרשאה לחנות בעלות נמוכה. אנו נרענן את הנוהל בכל המחלקות הרלוונטיות, על מנת שהדבר יובא לידיעת המאושפזים".

* הדסה:

"בתי-החולים של הדסה הובילו במדיניות המתחשבת והמיוחדת בנושא החניה למטופלים ולבני משפחותיהם בבתי-החולים. רשימת הפטורים וההנחות אשר הונהגה בהדסה הייתה הדרך אותה אימצו מרכזים רפואיים שונים".

* אסותא:

"החניונים באסותא מופעלים על-ידי חברות חיצוניות ולא על-ידי בית-החולים. ברמת-החי"ל המחיר המרבי הוא 50 שקל ליום (לכל אחד), כאשר מטופלי המחלקה האונקולוגית ומחלקת הדיאליזה מחנים ללא תשלום. מאושפזים ובני משפחה ששוהים מעל 6 יום רשאים לרכוש תו שבועי בעלות מסובסדת של 210 שקל. גם באסותא השלום ניתנת הנחה על המחיר שמציעה הנהלת החניון, כך שהמחיר המרבי עומד על 63 שקל. יש לציין כי בסביבת בית-החולים יש חניונים רבים העומדים לרשות המטופלים והמבקרים".

כמה עולה לחנות בבית חולים
 כמה עולה לחנות בבית חולים

תעריפי חניה בהדסה עין כרם
 תעריפי חניה בהדסה עין כרם