להפריד את הדת מצה"ל

כשזה הפן היחיד שהחייל מקבל, זו, בפשטות - עבודה בעיניים

יפה עשה צה"ל שמצא לנכון להסדיר ביקורים של אנשי דת בבסיסים צבאיים. עד כה היו בסיסי הצבא שטח הפקר לרבנים לבוא אל חיילים ולהרביץ בהם תורה. פקודה חדשה קובעת כי ביקורים של אנשי דת במתקנים צבאיים ייעשו אך ורק באישור ה... רב הראשי לצה"ל? קראתי נכון? כן, זה באמת מה שכתוב.

שליטה בתודעה החינוכית של החיילים

אתם מבינים את המשמעות? זה נורא פשוט. זה כמו לתת לחתול לשמור על דגים (שהם אוהבים יותר משמנת). הרב הראשי ישלוט בלעדית על התודעה החינוכית של החיילים! הוא, הרב, יאמר לכם שהכול למען חיזוק התודעה היהודית. זו כמובן הטעיה ביודעין. הרבנים, כולל הרב הראשי לצה"ל, משוכנעים שכאשר הם מוליכים שולל בעניין זה, הם עושים מצווה גדולה. שכן, כל המציל נפש אחת וכיו"ב... אתם יודעים.

מה מספרים הרבנים לתלמידיהם החיילים הבאים לשמוע אותם בכפייה? יותר חשוב, נדמה לי, להבין מה הרבנים לא מספרים. אין סיכוי שבהרצאות אלה ישמעו החיילים על רבנים אנסי ילדים; על מועלים בכספים; על רבנים העושקים אנשים בהבטחות שווא; על התרגילים המלוכלכים שהם מעורבים בהם בשם השם; על התככים המופעלים נגד רבנים "יריבים"; על השנאה בתוכם; חוסר הסובלנות; מיידי האבנים; על המלחמות הנוראיות שלא היו פורצות בעולם ללא כהני דת שליבו אותן בשם האלוהים, ובעצם למען עצמם. ועוד ועוד ועוד.

עבודה מיסיונרית

מה שהחיילים כן ישמעו הם דברים הערבים גם לאוזנו של הרב הדתי. כלומר, מתק שפתיים וסיפורים על הדברים היפים שבדת היהודית, וללא ספק יש כאלה. אבל כאשר זה הפן היחיד שהחיילים מקבלים, ללא הפנים האחרות של הדת וכוהניה, זו, בפשטות, עבודה בעיניים. עבודה מיסיונרית.

יידעו הורים ישראלים שכאשר ילדיהם הולכים לצבא זה לא רק כדי להגן על מדינתם; נפשותיהם יותקפו שם על ידי סוכני דת. ומפני זה אין להם הגנה. בטח לא מצה"ל. בטח ובטח לא מהרב הצבאי של הצבא. אני חושב שבכלל לא צריך לאפשר ביקורים של אנשי דת במתקנים צבאיים. צה"ל נוצר ללחימה, להגנה. החייל צריך לעסוק במה שיכול לעזור לו בשדה הקרב. ערכי מוסר, חברות, חשיבה נכונה, תושייה, נאמנות. לא שום דבר שיכול לסכסך את נפשו.

בכל מקרה, האישור על כניסת רבנים למחנות צה"ל צריך להיות בידי הרמטכ"ל, או קצין חינוך ראשי, בוודאי לא בסמכות מי שהוא בעצמו כהן דת. אני מתנגד בכל ישותי לסירוב לשרת בצבא. אבל יהיה לי קשה מאוד לבוא בטענה אל הורה שיתנגד לגיוס ילדו כדי להגן עליו מפני השפעות לא הוגנות של הדת - או של כל גורם אחר.