המשבר עם סוריה עבר - הפיטורים בסופרגום בדרך

מפעל סופרגום המייצר מסכות אב"כ נקלע לקשיים בגלל היעדר תוכנית הצטיידות של מערכת הביטחון

חברת סופרגום, יצרנית מסיכות אב"כ באזור התעשייה ברקן, מזהירה כי תיאלץ לפטר בחודשים הקרובים כ-250 עובדים. זאת, בעקבות היעדר הזמנות חדשות ממשרד הביטחון. במפעל מועסקים כיום כ-400 איש, וכ-35% מפעילותו מתמקדת בייצור מסכות אב"כ. "כרגע אין למערכת הביטחון תוכנית עבודה מסודרת לשנת 2014, כך שאין לי שום בהירות לגבי היקף ההזמנות מצדה מעבר לחודש אפריל הקרוב", אומר מנכ"ל החברה, אילן גשייט, בשיחה עם "גלובס". "בסוף אותו חודש אנחנו נמצה את ההזמנות שקיבלנו כבר לפני זמן רב, וזאת למרות של-40%-50% מהציבור אין מסכות אב"כ".

בקיץ האחרון סופרגום, כמו גם מפעל שלאון שבקרית גת, הגביר את קצב הפעילות בקווי הייצור. ברקע נשבו רוחות מלחמה במזרח התיכון בעקבות היערכות ארה"ב ומדינות המערב למתקפה צבאית בסוריה בתגובה לשימוש הצבא הסורי בנשק כימי נגד המורדים במלחמת האזרחים המתמשכת. האיומים למתקפה בסוריה והחשש מתגובת נגד של הנשיא הסורי במתקפת טילים על העורף הישראלי הובילו להשתרכות של תורים בעמדות החלוקה לערכות מגן. אלא שהמשבר נפתר במישור הדיפלומטי, התורים שככו ובסופרגום מרגישים שצורכי ההצטיידות במסכות לכלל האוכלוסייה נשכחו. "תראה את התורים שהיו בקיץ האחרון", אומר גשייט, "בכל משבר ביטחוני זה אותו הדבר. אנשים הלכו מכות על מסכות. ובינתיים המשבר נשכח, ובאין איום מיידי נראה שלאף אחד אין דחף להצטייד במסכות. בשגרה נראה שלכולם נוח להתעלם מהצורך להצטייד במסכות. זה מפני שאין כאן תכנון ואין ראייה ארוכת טווח".

כ-100 מיליון שקל הושקעו לדברי מנכ"ל סופרגום בשנים האחרונות בהרחבת קו הייצור של מסכות האב"כ במפעל החברה בברקן. בתקופת המתיחות עם סוריה הוא קלט לשורות המפעל כ-100 עובדים ובקו הייצור עבדו כל שעות היממה בניסיון לענות על הביקוש בתחנות לחלוקת ערכות. כעת, עתידו של קו הייצור המשוכלל נמצא בסימן שאלה. "אני יודע שפיקוד העורף ומשרד הביטחון מוטרדים מהיעדר תוכנית הצטיידות מעבר לאפריל 2014. בכירים אמרו לי שהם מכירים בצורך, אבל אין להם יכולת לייצר כסף. כדי לענות על הצורך במסכות מגן, צריך לקיים ייצור שוטף ובהיקף מלא במשך 3-4 שנים. אם מחר בבוקר מתרגש עלינו משבר נוסף, לא נוכל לענות על הביקוש בטווח המידי, ובדומה למשבר ביטחוני בעבר, ישראל תנסה לרכוש במקומות אחרים בעולם מסכות במחירים גבוהים", מזהיר גשייט.

גורמים ביטחוניים אומרים שתקציב ההצטיידות במסכות אב"כ מנוהל ע"י משרד הביטחון, שמקיים גם את ההתקשרויות עם החברות הרלוונטיות, אולם מדובר בהקצאות מחוץ לתקציב הביטחון, והיקפן נקבע בהתאם להחלטות ממשלה ולפי הערכות מצב.

במשרד הביטחון אמרו: "קצב ייצור ערכות המגן נקבע לפי תוכנית העבודה השנתית, וכרגע בידי החברות המייצרות יש הזמנות לפחות עד אמצע השנה הבאה. מערכת הביטחון מקיימת עבודות מטה שבוחנות את היבטי ההצטיידות בערכות, והן צפויות להסתיים בחודשים הקרובים".

סופרגום פועלת באזור התעשייה ברקן על שטח של כ-15,000 מ"ר ולדברי המנכ"ל, 30% מעובדי החברה פלסטינים: "לכולם אישורי שהייה של הגורמים המוסמכים". רוב העובדים משתכרים שכר מינימום, בתוספת של 5%. את פעילותה מעבר לקו הירוק החברה מצניעה ע"י העברת רוב התוצרת מברקן לאתר פעילות אחר שלה ביבנה, שם נעשות פעולות גימור. יותר מ-40 אלף פריטים מגומי מיוצרים בסופרגום, וכוללים רכיבים ליצרניות רכב ואוטובוסים בעולם. לפי נתוני החברה כ-25% מתוצרתה מופנים ליצוא והיקף המכירות השנתי שלה הוא כ-150 מיליון שקל בממוצע.