כיל מתכננת: עד 130 עובדים ילכו הביתה "מרצון או בכפייה"

(עדכון) - החברה תשלם 18 אלף שקל ברוטו בחודש לעובד עד גיל פרישה, אולם שכר הותיקים עומד כיום על כ-30 אלף שקל ולכן לא בטוח שכולם יעמדו בתור ■ הערכות: דוחות כיל שיפורסמו מחר יצביעו על הפסד במגזר הפוספטים של רותם

יום לפני פרסום הדוחות של כימיקלים לישראל (כיל ) לתוצאות הרבעון השלישי של 2013, בהם החברה צפויה לפי ההערכות להציג לראשונה הפסדים במגזר הפוספטים המבטא את הפעילות של מפעל רותם אמפרט שבנגב, נראה כי בחברה מנסים להקדים תרופה למכה ולהרגיע את האנליסטים: הנהלת רותם אמפרט דיווחה היום (ג') לתקשורת על כוונתה להוציא לפועל "תוכנית חירום", שתכלול שורה של צעדי התייעלות ובהם גם צמצום במצבת כוח האדם.

"החברה תציע לעובדיה הוותיקים שיצאו לפנסיה מוקדמת תנאי פרישה משופרים, מהטובים ביותר במשק, שיכללו גם תשלום חודשי קבוע בנוסף לפיצויים ומענקים מיוחדים", נכתב בהודה לתקשורת.

ואולם, מתברר כי הנהלת החברה קבעה מראש יעד של 100-130 עובדים שחייבים לפרוש, כאשר הכוונה היא ליישם את התוכנית "בין אם זה מרצון ובין אם זה בכפייה". על פי גורם בהנהלה, הכוונה היא לממש תוכנית פרישה שממילא קיימת בחברה ובמסגרתה כבר פרשו עשרות עובדים רק בשנה האחרונה, אולם בתוספת שיפורים אטרקטיביים מאוד לכאורה. כך למשל, העובדים שייצאו לפנסיה מוקדמת יקבלו שכר חודשי של כ-18 אלף שקל ברוטו עד הגעתם לגיל פרישה, כאשר גם ההפרשה לפנסיה תימשך עבורם עד גיל הפרישה הרשמי. בנוסף, עובדים אלה יזכו לפיצויים מוגדלים ולמענקים נוספים בשווי כולל של מיליון שקל לעובד.

על פניו אכן מדובר בתנאים אטרקטיביים, אולם בפועל מדובר בעובדים בגילאי 58 ומעלה ששכרם כיום גבוה משמעותית. רק כדי לסבר את האוזן, על פי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה השכר הממוצע של עובדי כרייה וחציבה (רק עובדי כיל למעשה) עומד על 25-27 אלף שקל ברוטו בחודש, וזה משקף גם את עובדי דור ב' ודור ג' שמרוויחים מחצית מהשכר של עובדי דור א'.

כלומר, העובדים הוותיקים מרוויחים עוד יותר מהשכר הממוצע שמשתקף בנתוני הלמ"ס, כך ש-18 אלף השקלים שמציעה הנהלת רותם אמפרט מהווים פגיעה משמעותית של עשרות אחוזים בהכנסה של העובדים הוותיקים, שספק אם יצליחו להשתלב מחדש בשוק העבודה, בוודאי בנגב. בחברה מבהירים כי בניגוד לעבר, במקומם של "הפורשים" לא ייקלטו עובדים חדשים.

לפני מספר שבועות כינסו ההנהלות השונות במפעלים של קבוצת כיל את ועדי העובדים, כל מפעל בנפרד, והציגו בפניהם את התוצאות העסקיות של החברה. במקביל, נאמר לוועדים כי בימים אלה נעשית עבודה פנימית כדי להביא לייעול החברה, לרבות בכל הקשור למצבת כוח האדם.

בהנהלת כיל טוענים כי הבעייתיות העיקרית נמצאת רק במפעל רותם אמפרט וכי ביתר המפעלים אין כוונה לפטר עובדים או לכפות תוכניות פרישה, אולם זה לא מנע אתמול מהוועדים בחמישה מתוך ששת המפעלים בקבוצה לקיים אסיפות הסברה ולשבש את העבודה בשעות הבוקר. הוועדים בכיל ביקשו באמצעות הצעד הזה לאותת להנהלת הקבוצה כי לא יסכימו לפגיעה בעובדים, והבהירו כי ימשיכו בצעדי המחאה בימים הקרובים.

בכיל טוענים כי רותם אמפרט הפכה להפסדית משום שעלויות הייצור במפעל גבוהות ביחס ל-90% מהמתחרים שלה, שרובם ממוקמים במרוקו, קזחסטן, רוסיה, ברזיל, וערב הסעודית. בעוד שהוצאות השכר רק גדלות, המחירים בשוק הולכים ופוחתים ומקשים על יכולת התחרות של החברה.

בהודעה שמסרה היום הנהלת המפעל נאמר: "חברת רותם אמפרט נגב נמצאת באחד מרגעי המשבר הקשים ביותר בשנים האחרונות. החברה, שמייצאת את רוב מוצריה, חשופה לשוק הגלובאלי של דשני הפוספט שנמצא בשפל; ועלות היצור ברותם אמפרט נגב גבוהה ביחס למתחרותיה הבינ"ל. כל אלה מחייבים את החברה להוביל תוכנית התייעלות מיידית כדי לשמר את זכות קיומה הכלכלי וכדי לאפשר לה להתחרות בהצלחה מול מתחרותיה הגדולות בשווקים הבינלאומיים תוך הבטחת מקום עבודתם של מעל 1,200 עובדים ישירים ופרנסתם של עוד כ-8,000 עובדים עקיפים".