ראשי הרשויות ללפיד: לעכב אישור המלצות צוות 90 הימים

נציגי מרכז השלטון המקומי, מרכז המועצות האזוריות ופורום ה-15 טוענים כי עקרונות התוכנית, כפי שפורסמו, צפויים לפגוע בציבור, בערי ישראל ובשטחים הפתוחים שלא לצורך, ולא יביאו לירידת מחירי הדיור בשנים הקרובות

בדיון חירום שנערך היום (ד') בין זרועות השלטון המקומי - מרכז השלטון המקומי, מרכז המועצות האזוריות ופורום ה-15 - הוחלט על מהלך משותף לבניית קואליציה שתפעל נגד המלצות צוות 90 הימים של קבינט הדיור.

בכנס החירום הוחלט כי ראשי הרשויות יפעלו נגד יישום המלצות צוות 90 הימים ויפעלו במקביל לגיבוש תכנית חלופית אותה יציגו בפני קבינט הדיור בהקדם.

נציגי מרכז השלטון המקומי, מרכז המועצות האזוריות ופורום ה-15 טוענים כי עקרונות התוכנית, כפי שפורסמו, צפויים לפגוע בציבור, בערי ישראל ובשטחים הפתוחים שלא לצורך, ולא יביאו לירידת מחירי הדיור בשנים הקרובות. תכנית זו, לדב המתנגדים, אינה מוסכמת על הרשויות המקומיות, גורמי תכנון וביצוע, ארגונים ירוקים ועוד.

"מפרטי התכנית שפורסמו, עולה כי יישום התכנית צפוי להוביל להקמת שכונות על שטחים פתוחים וירוקים מחוץ לערים, וזאת במקום להתמקד בבנייה מואצת וביוזמות התחדשות עירונית ופינוי בינוי בתוך מרכזי הערים", כך נמסר היום מנציגי ראשי הרשויות עם סיומו של דיון החירום. "הדבר יביא להקמת שכונות המנותקות מההקשר העירוני, לעומס ולייקור התשתיות העירוניות, ולאובדן שטחים המיועדים לשמש כראות ירוקות, כאזורי נופש מטרופוליניים או לשימוש חקלאי. כמו כן, על פי הניסיון ההיסטורי הבינלאומי עולה כי כמעט בכל המקרים בהם נבנו שכונות שלמות להשכרה בלבד, הפכו שכונות אלה עם השנים לשכונות מצוקה, שהעזובה וההזנחה אחזו בהן אחיזת חנק".

במקביל, ראשי השלטון המקומי בישראל הוציאו היום מכתב בהול לשר האוצר, יאיר לפיד, ובו ביקשו מהשר לדחות את הדיון לאישור התכנית בקבינט הדיור, שנקבע ליום ב' הקרוב, וזאת עד לאחר ליבון הדברים עם השלטון המקומי וגיבוש תכנית אלטרנטיבית. "ההצעות המועלות כעת לבניית דיור להשכרה בשולי הערים, בשטחים שטרם תוכננו, וזאת בהליכי תכנון מיוחדים הנבדלים מהקיימים, ואף נבדלים מהוד"לים, עלולה להביא לתוצאות חמורות ביותר, שאת מחירן ישלמו כלל תושבי הערים בישראל במשך שנים רבות", כך על פי המכתב.

יו"ר מרכז המועצות האזוריות, שמוליק ריפמן אמר בהקשר זה כי: "בתוכנית לפיד יש יותר חורים מתוכן. פרסומה הוא בגדר זריית חול בעיני הציבור, שכן מנסים למכור פה חלומות שאין להם שום אחיזה במציאות. על פי הנתונים שאספנו ומחקרים שבוצעו, ידוע לנו כי יש פוטנציאל בינוי של כ-150,000 עד 200,000 יחידות דיור בתוך הערים במסגרת התחדשות עירונית ופינוי בינוי, ועל כן אין מקום לתכנית הפופוליסטית שמבקש שר האוצר לקדם. מדינת ישראל לא צריכה להפריע לרשויות המקומיות במרכז הארץ לקדם בנייה למגורים, אלא עליה להתמקד בבניה במטרופולין באר שבע וכרמיאל- גם לטובת פיזור האוכלוסיה, וגם לטובת פיתוח אזורים אלה".

יו"ר מרכז השלטון המקומי, שלמה בוחבוט: "התוכנית מהווה תעתיק לשכונות העוני והמצוקה של ארצות הברית בשנות החמישים והשישים. שכונות אחידות בשולי הערים יותאמו רק לאוכלוסיות מוחלשות, משכבות סוציו אקונומיות נמוכות וכך, יבנו להן גטאות מודרניים בשולי הערים המיושבות, תוך העמקת הפערים החברתיים. ראייה לכך ניתן למצוא כבר היום בשכונות הקיימות של עמידר. נעשה כל שבאמצעותנו כדי למנוע שחזור שכונות ה-"הארלם" בישראל וכדי לאפשר לאוכלוסיות מוחלשות להשתלב בהליך ההתחדשות העירונית ובמרכזים המבוססים של העיר"