ביהמ"ש: אור ירוק ל-600 דירות סמוך לחוף בחדרה

ביהמ"ש דחה את עתירת המתנגדים לתוכנית שאושרה בוועדות התכנון להקמת 5 מגדלי מגורים במרחק 200 מטר מהים

בית המשפט המחוזי בחיפה דחה עתירה שהוגשה כנגד ועדות התכנון על אישור תוכנית להקמת 600 דירות בבנייה רוויה סמוך לחוף הים בחדרה.

מדובר בתוכנית החלה על חטיבת קרקע בת 65 דונם מערבית לגבעת אולגה, הממוקמת כ-200 מטר מהים, בין רחוב מנחם בגין מצפון לרחוב ראש הנקרה מדרום ובין רחוב משמר הים ממזרח לבין רחוב רחבעם זאבי ממערב. הקרקע נמצאת בבעלות 3 בעלים פרטיים, ובהם חברת "אסיה חדרה ישראל" שבשליטת דני מור.

התוכנית אישרה שינוי ייעוד הקרקע מ"מגורי נופש" ל"מגורים", וכללה הקמת 5 מגדלי מגורים בני 25 קומות ו-600 דירות בבנייה רוויה. בנוסף כוללת התוכנית 12 דונם המיועדים לשטח ציבורי פתוח וכן רצועת שטח פתוח המאפשרת את הרחבת הטיילת לאורך רחוב רחבעם זאבי. במסגרת התוכנית הוקצה עבור עיריית חדרה מגרש בן 600 מ"ר למבנה ציבור.

באוגוסט 2012 הפקידה הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה חיפה את התוכנית להתנגדויות הציבור, ולתוכנית הוגשו כמה התנגדויות, בין היתר על-ידי חברת מועצת עיריית חדרה, חדווה יחזקאלי, שהתמודדה בבחירות האחרונות לראשות העיר.

בסוף שנת 2012 החליטה הוועדה המחוזית לדחות את רוב ההתנגדויות ואישרה את התוכנית למתן תוקף. חלק מן המתנגדים הגישו בקשת רשות לערעור למועצה הארצית, אולם בקשה זו נדחתה על-ידי יו"ר הועדה המחוזית חיפה יוסף משלב.

במארס 2013 הגישו המתנגדים לבית המשפט המחוזי בחיפה עתירה מינהלית נגד אישור התוכנית. העותרים טענו כי יש לדחות את התוכנית כי לא ניתן לאשר בינוי למגורים בשטח המצוי בתחומי תמ"א 13, כי מוסדות התכנון לא שקלו את מכלול השיקולים הקשורים לסביבה החופית, וכי התוכנית תפגע בחוף הים.

מנגד טענו בעלי הקרקע, באמצעות עורכי הדין אבי פורטן ואבי שפרמן ממשרד אגמון ושות' רוזנברג הכהן ושות', כי שטח התוכנית מיועד ממילא לבינוי של עשרות אלפי מ"ר מ-1989, ולא לשטח פתוח.

עוד טענו בעלי הקרקכ כי שטח התוכנית נמצא אמנם בסביבה החופית אך מרוחק יותר מ-200 מטר מחוף הים, והוועדה לשמירה על הסביבה החופית אישרה אף היא את התוכנית.

כמו כן טענו כי השימוש המבוקש למגורים תואם את כל התוכניות הקיימות בשטח, מתמ"א 35 ועד לתוכנית המתאר המחוזית למחוז חיפה (תמ"מ 6), המייעדות שתיהן את הקרקע לאזור פיתוח עירוני. בנוסף, התוכנית תואמת את תוכנית המתאר החדשה לחדרה שאושרה לפני שנה, המייעדת את כל האזור שממזרח לרחוב רחבעם זאבי למגורים, ומייעדת שטחים אחרים למלונאות ונופש. את התוכנית, המשנה את ייעוד הקרקע ממגורי נופש למגורים, אף אישר משרד התיירות.

שופט בית המשפט המחוזי בחיפה, רון סוקול, החליט לאחרונה לדחות את העתירה, וקבע בין היתר כי מדובר בקרקע המיועדת זה עשרות שנים לבינוי, וכי מוסדות התכנון שקלו את כל השיקולים הנדרשים לשם אישורה.