"יש עדיין דלק לעליות בשוק, ולא רק בגלל הריבית נמוכה"

הבנק הבינלאומי ישיק מחר שירות חדש שבו יעדכן את לקוחותיו בהודעות SMS על המלצות לגבי תיק ההשקעות של כל אחד

הבנקים השונים מוציאים לפועל תוכניות התייעלות בשנים האחרונות. אחד התחומים שבהם בנקים רבים ממקדים את ההתייעלות הוא ייעוץ ההשקעות. סיבות שונות הביאו לכך, בהן הירידה במחזורי המסחר בבורסה והפחתת עמלת ההפצה המשולמת לבנקים בגין שיווק קרנות הנאמנות, שהקטינו את רווחיות הבנקים מפעילות זו.

ואולם בבנק הבינלאומי המצב שונה. תחום שוק ההון הוא נדבך מרכזי בפעילות הבנק, שבניהולה של סמדר ברבר צדיק. "בניגוד לבנקים אחרים, אנחנו כאסטרטגיה נותנים ייעוץ לכל לקוח שרוצה - ללא קשר לגודל התיק. כאשר הריביות נמוכות כמו היום, ייעוץ ההשקעות הוא חמצן ללקוח", אומרת ל"גלובס" אלה גולן, סגנית ראש החטיבה לנכסי לקוחות בבינלאומי.

כחלק מהרחבת הפעילות, מחר (ב') ישיק הבנק שירות חדש ללקוחותיו שנקרא "רדאר השקעות". משמעות השירות היא שבמקרה של אירוע הרלוונטי לתיק ההשקעות של הלקוח, הוא יקבל עדכון ודיווח על כך בחשבונו שבאתר הבנק וב-SMS לנייד שלו. מטרת ההודעות המיידיות היא לאפשר ללקוח להגיב מיידית לשינוי התיק, במידת הצורך.

"מי שנמצא בשוק ההון יודע שמה שחשוב כיום זה זמינות למידע. יש מצבים שבהם אם לא הגבת בזמן הנכון, פספסת את מה שקרה בשוק. לפעמים הלקוח לא זמין, ולכן חיפשנו את הדרך הכי מהירה להגיע אליו", אומרת גולן. שירות זה, שיינתן ללא תשלום, יכלול הודעות בצורת פופ-אפ, במקרים שבהם הלקוח נכנס לדף החשבון שלו באתר הבנק. כמו כן, לקוחות שירצו בכך, יקבלו הודעות לטלפון הנייד, כאשר להערכת גולן לקוח ממוצע יקבל כ-10 הודעות בחודש.

- בעידן של הצפת מידע, אינך חושבת שההודעות לנייד עלולות להעיק?

גולן: "כיום יש הרבה מידע כלכלי בתקשורת, אבל לא ממש ברור מה לעשות איתו. אנחנו מעבדים את המידע בעבור הלקוח, ולא סתם שולחים לו הודעות, אלא מוסיפים את ההמלצות שלנו. כלומר קרה אירוע מסוים - מהי המלצת הבנק כעת".

גולן גם מדגישה, שכל לקוח יקבל רק הודעות הרלוונטיות לתיק שלו. בין ההודעות שיישלחו יהיו הודעות על פירעון אג"ח שקיים בתיק של הלקוח, הודעה במקרה שקרן נאמנות יצאה מרשימת הקרנות המומלצות של הבנק או אם קרה אירוע חריג במניה מסוימת המביא לשינוי בהמלצת הבנק.

"גם במקרה של עליות חדות בשוק המניות שמביאות לכך שהיקף ההחזקות במניות בתיק הלקוח חורג ממה מרמת הסיכון שנקבעה לו, הוא יקבל על כך הודעה", אומרת גולן.

- האם מערך ייעוץ ההשקעות שלכם ערוך להגברת העומס ופניות של הלקוחות בעקבות השירות?

"הרעיון לכלי הזה הגיע דווקא מקרב יועצי ההשקעות. כבר כיום היועצים מחויבים לעדכן את הלקוחות באירועים שונים הרלוונטיים להם, שכן תיק ההשקעות צריך להיות מעודכן למצב בשוק. זה כבר מזמן לא 'ייעץ ושכח'. ואולם היועצים לא תמיד מצליחים להשיג את הלקוחות בזמן. כמו כן עשינו ניטור ובדיקה של הכלי, והיועצים יכולים לעמוד בכך, וכן נפעיל את שליחת ההודעות בהדרגה".

"יוצאים מהבוץ"

שוק המניות נהנה מסנטימנט חיובי בשנה האחרונה, וגולן מעריכה שמצב זה יימשך. "יש עדיין דלק לשוק המניות בשל הריבית הנמוכה, אבל לא רק", היא אומרת.

- מהן הסיבות הנוספות?

"אנחנו עוקבים אחר הדוחות של החברות בחו"ל, ורואים עלייה בהכנסות ושיפור ברווחיות, בין היתר בשל התייעלות. יש צמיחה אמיתית ובת קיימא".

- איפה כדאי להשקיע כיום?

"תיק ממוצע צריך לכלול 30% מניות ו-70% רכיב סולידי. ברכיב המניות, כדאי להקצות חצי מהמניות בחו"ל, כאשר חצי מההשקעה בחו"ל צריכה להתמקד בארה"ב במניות בנקים ובחברות מתחום הצרכנות. הכלכלה בארה"ב חזקה יותר, ואנחנו רואים שהם יוצאים מהבוץ. שוק המניות האמריקאי עשוי להניב 15% תשואה בשנה. אירופה עדיין בסיכון גבוה, ולכן צריך להקצות לה רק 5% מהתיק, כשעדיף להתמקד בגרמניה ובאנגליה, שנמצאות במצב טוב יותר משאר המדינות באירופה".