"התלות בספק גז עיקרי יחיד - איום אסטרטגי לישראל"

ד"ר עמית מור, מנכ"ל משותף אקו אנרג'י יעוץ כלכלי-אסטרטגי: "ארה"ב מאבדת עניין במזרח התיכון בעיקר בשל הצורך הפוחת שלה בנפט מהמפרץ הפרסי ממנו הפסיקה כמעט בכלל לייבא נפט"

"התלות בספק גז עיקרי יחיד בשנים הקרובות מהווה איום אסטרטגי לביטחון הלאומי של מדינת ישראל - חיבור שדות 'לויתן' ו'תמר' בכניסה הצפונית הוא הכרח אסרטגי למדינת ישראל על מנת למנוע מצב של עלטה במשק ויש לבצעו במהירות האפשרית, ובמידת הצורך תוך התערבות או מימון ממשלתי". כך אמר היום ד"ר עמית מור, מנכ"ל משותף אקו אנרג'י יעוץ כלכלי-אסטרטגי , בפתיחת ועידת אנרגיה ועסקים המתקיימת היום ומחר.

כבר היום למעלה מ-50% מהחשמל בישראל מופק בגז טבעי משדה תמר המטופל באסדה הממוקמת כ-20 ק"מ מאשקלון ומעזה, ובקרוב התלות בגז תגיע ל-70%.

"כשל משמעותי באספקת הגז מסיבות טכניות, פגעי טבע או פיגועים אסטרטגיים בתשתיות בשנים הקרובות עלול להביא למצב של עלטה במשק, וזאת למרות אמצעי "הביטוח" שננקטו עד עתה", אומר מור.

על ההתפתחויות האחרונות במזרח התיכון אמר מור כי "ארה"ב מאבדת עניין במזרח התיכון בעיקר בשל הצורך הפוחת שלה בנפט מהמפרץ הפרסי ממנו הפסיקה כמעט בכלל לייבא נפט. ארה"ב הופכת במהירות להיות עצמאית מבחינה אנרגטית ופחות ופחות תלויה ביבוא נפט בשל הגידול בתפוקה המקומית והתייעלות כלי הרכב. בקרוב גם תחל ליצא גז טבעי בזכות התגליות העצומות והפקת גז הפצלים הזול. היציאה מעיראק ואפגניסטן צריך ללמוד על איבוד עניין באזור ועל היעדר עניין הצפוי בסכסוכים של מדינת ישראל. בקרוב להערכתי גם תצמצם את כוחותיה הצבאיים המגנים על מדינות המפרץ הערביות".

"השחקנית החדשה היא סין המעצמה המתפתחת במהירות שזקוקה לנפט, מינרלים, מתכות ומזון. הנפט הערבי והאיראני עובר במהירות מאספקה לארה"ב ומדינות המערב לאספקה לסין המגבירה במהירות את השפעתה הגלובלית. לכן גם ישראל צריכה לחזק את קשריה עם סין ולא להמשיך ולהיסמך רק על קשריה עם ארה"ב" - בל נשכח את האנגלית אך חשוב גם ללמוד"לדבר סינית".

בנוגע לאיראן אמר מור כי "אנו עוקבים אחרי ההתפתחות במשק האיראני. הסנקציות הביאו לצמצום דרסטי בהכנסותיה של איראן מכ-90 מיליארד דולר לשנה, לפני החלת הסנקציות לפחות מ- 25 מיליארד דולר לשנה כיום. הירידה בהכנסות אכן הביאה את איראן למשבר כלכלי עמוק והאזרחים האירנים מרגישים זאת, אך איראן מסתגלת".

"יחד עם זה, מבחינת תכנון משק האנרגיה ממשלת איראן צודקת ברצונה להקים 7 תחנות כח גרעיניות לייצור חשמל. יש לה משאבי אורניום גדולים וייצור חשמל בגרעין יאפשר לה לייצא יותר נפט וגז טבעי. נכון יעשו מנהלי המו"מ בראשות ארה"ב ואירופה אם יתנו אישור הספקת טכנולוגיה והקמת תחנות כח גרעיניות במדינה כל עוד העשרת האורניום ל-20% הנחוץ לתחנות הכח יבוצע מחוץ למדינה".