הוסר האיום להשבתה בנמלים: כץ וראשי ההסתדרות יפתחו בדיאלוג

(עדכון) - שר התחבורה וראשי ההסתדרות הגיעו לפשרה וינהלו מו"מ לגבי עתיד הנמלים ■ כץ הדגיש כי הדיאלוג יעסוק בעיקר בהשלכות שיהיו להקמת הנמלים החדשים על העובדים ■ ראשי ההסתדרות וועדי הנמלים יתכנסו מחר לפגישה

פגישת שר התחבורה ישראל כץ וראשי ההסתדרות הסתיימה הערב (ג') בהחלטה לפתוח ב"דיאלוג" בין המדינה להסתדרות ועובדי הנמלים. כץ הדגיש כי המגעים לא יעסקו בשאלת הקמת הנמלים הפרטיים החדשים אלא בשאלת ההשלכות שיהיו למהלך זה על העובדים. במקביל יתנהל מו"מ מול הנהלות הנמלים על שדרוג הנמלים הקיימים על-מנת שיוכלו להתחרות בנמלים החדשים שיוקמו. לפי עמדת המדינה היא אינה זקוקה לקבל את הסכמת העובדים למהלך הקמת הנמלים החדשים.

בהסתדרות טוענים כי הפשרה שהושגה אינה נחשבת לפריצת דרך משמעותית והם לא אהבו את העובדה שבמהלך הפגישה גורמים בסביבתו של כץ ניסו להביך את עיני ולטעון כאילו הוא זה שחושש משביתה. מחר (ד') ב-10:30 יתכנסו ראשי ההסתדרות ווועדי הנמלים לפגישה הנוגעת להמשך הצעדים שינקטו.

מוקדם יותר העריכו גורמים המקורבים לנושא כי יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, חושש שבית הדין הארצי לענייני עבודה יאשר את השביתה ולכן הצדדים יגיעו לפשרה. להערכתם, עיני מוטרד מכך שינצח בבית המשפט ויהיה עליו לפתוח בשביתה בעיתוי בעייתי מבחינתו, לקראת הבחירות בהסתדרות שיקבעו מי יהיה יורשו.

כפי שפורסם מוקדם יותר היום ב"גלובס", שר התחבורה ישראל כץ וראשי ההסתדרות התכנסו לפגישה, לאחר שהדיון המכריע שאמור היה להתקיים הערב בבית הדין הארצי לענייני עבודה בעניין נדחה למחר.

פרט ליו"ר ההסתדרות עופר עיני, השתתפו בפגישה גם יו"ר האגף לאיגוד מקצועי אבי ניסנקורן, ראש אגף התקציבים במשרד האוצר, אמיר לוי והממונה על השכר באוצר קובי אמסלם. ראשי הוועדים בנמל אשדוד ובנמל חיפה, אלון חסן ומאיר תורג'מן, לא השתתפו בפגישה. מידורם מהפגישה עשויה להתפרש ככניעה לתכתיב של כץ (בסביבתו הכחישו כי הוא ביקש שלא ישתתפו), אולם גורם בכיר בקרב הוועדים הבהיר כי במו"מ שכזה אין מקום לאגו: "כל מי שיכול למנוע את מלחמת העולם הזו, ואנו ערוכים למלחמה, תבוא עליו הברכה".

לדבריו, ההסכמה לפגישה כזו מעידה על חוזק מצד הוועדים ולא על חולשה, ובכל מקרה הם ימשיכו להיות מעורבים בכל שלבי המו"מ אם אכן ימשיך להתנהל מו"מ כזה. "אם זה לא יצליח ותפרוץ מלחמה, זה כבר המגרש שלנו", הוסיף. הסיכום על הפגישה הצפויה נקבע בתום מגעים חשאיים שהוביל בימים האחרונים ניסנקורן, בעיקר מול ראש אגף התקציבים אמיר לוי ותוך שיתוף הוועדים.

"מתקרבים לרגעי הכרעה בנמלים"

רק ביום שישי האחרון העלה השר כץ פוסט מתריס לפייסבוק, ובו תמונה של השחקן קלינט איסטווד מתוך הסרט "הטוב הרע והמכוער". וכך הוא כתב: "מתקרבים לרגעי ההכרעה בנמלים. איומי השביתה גוברים. כמו במערבון הקלאסי הטובים מול הרעים. נציגי התעשיינים, כמו בני ערובה שמקריאים את הודעת החוטפים. בגלל תופעות כאלה הגענו לאן שהגענו. הפעם זה יהיה אחרת. לא ניכנע. הרפורמה תתבצע. הנמלים החדשים ייבנו". ברשתות החברות היה כבר מי שכתב כי השר "חי בסרט".

ככלל, כץ ונציגי המדינה סירבו תחילה להידברות בעניין הרפורמה בנמלים, גם לאחר שביה"ד הארצי לעבודה פסק כי עליהם לעשות כן. המדינה עתרה בעניין לבג"ץ, אולם זה סירב להתערב בפסיקתו של ביה"ד לעבודה. בפועל התקיימו מספר פגישות בין הצדדים, אולם מעולם הן לא כללו דרג בכיר כמו עיני מצד אחד וכץ מהעבר השני. גורמים המעורים במגעים הביעו תקווה כי הפעם הסתיימו הדיבורים בפייסבוק, וכי ניתן יהיה להגיע להבנות.

נזכיר כי ממשלת ישראל פרסמה שני מכרזים לבניית נמלים חדשים, שיוקמו במימון ממשלתי ויתופעלו על ידי זכיינים פרטיים. במשרד האוצר סבורים כי אין טעם להקים שני נמלים וכי מוטב להסתפק בנמל אחד בין היתר לאור ההשקעה העצומה שכרוכה בכך ולאור העובדה כי בנמל חיפה כבר היום הפעילות דלה מאוד. השר כץ, לעומת זאת, מתעקש לפי שעה על הקמת שני נמלים, באשדוד ובחיפה.

בוועדים ובהסתדרות דורשים לשדרג את הנמלים הקיימים כדי שיוכלו להתחרות באלה החדשים, בין היתר באמצעות העמקת הרציפים כך שיאפשרו עגינה של אניות ענק. ללא שדרוג שכזה, הם טוענים, לא תתקיים תחרות אמיתית ובסופו של יום הנמל הפרטי יהפוך למונופול החדש. כמו כן דורשים הוועדים להבטיח את ביטחונם התעסוקתי במקרה של פגיעה בפעילות הנמלים הקיימים, ולאפשר להם להחזיק מניות בנמלים החדשים כפי שסוכם במתווה הקודם, שכונה "מסמך ברצלונה".

הוועדים דורשים עוד כי הנמל החדש והנמל הישן יהווה "יחידת מיקוח אחת", כך שבפועל העובדים יהיו מאוגדים תחת ועד אחד. בפועל, הדבר ככל הנראה בלתי אפשרי מבחינה משפטית, שכן הנמל החדש אמור להיות ישות משפטית נפרדת.