העליון: העירייה יכולה לשפץ רחוב בלי לשמוע את עמדת הציבור

"הרחבת מדרכה על חשבון הכביש, נטיעת עצים, הצבת ספסלים וריצוף דקורטיבי אינם מביאים לשינוי בייעוד או לשימוש חורג, ולכן אינם דורשים תוכנית מפורטת"

רשות מקומית יכולה לשפץ ולפתח רחובות בעיר ללא הליך של אישור תוכנית מפורטת או שמיעת התנגדויות הציבור, כך קבע בית המשפט העליון. בהחלטה של השופטים עוזי פוגלמן, מרים נאור ודפנה ברק-ארז, נקבע כי שינוי בתמהיל שבין מדרכה לבין כביש, ובכלל זה הרחבת המדרכה על חשבון הכביש, נטיעת עצים, הצבת ספסלים וריצוף דקורטיבי, אינו מביא לשינוי בייעוד או לשימוש חורג בדרך, ולכן אינו דורש הכנת תוכנית מפורטת הכרוכה בהליך התנגדויות ארוך ובתשלום פיצויים בגין שינוי התכנון. במקביל, ציינה השופטת ברק ארז כי למרות שאין זה מחובתה החוקית, מן הראוי שהעירייה תשתף את הציבור בתוכניות שעשויות להשפיע על חייו ועסקיו, אך הוסיפה שהדבר נתון לשיקול דעתה של העירייה.

ההחלטה ניתנה על רקע הליך משפטי שניהלו לשכת המסחר ו-21 סוחרים נגד עיריית אילת. זאת, כשהעירייה ביקשה לשדרג את שדרות התמרים בעיר, בין השאר, על ידי הרחבת המדרכה וצמצום הכביש, הוספת ספסלים, נטיעת עצים והחלפת המדרכה.

במישור המשפטי, טענה עמותת העצמאים כי הרחבת המדרכה מביאה לשינוי הייעוד מ"דרך" ל"טיילת" או ל"שטח ציבורי פתוח" ועל כן דורשת הפקדת תוכנית מפורטת, ניהול הליך התנגדויות ותשלום פיצויים בגין התוכנית החדשה.

בהסתמך על טענה זו, הגישה עמותת העצמאים ערר לוועדת הערר המחוזית לתכנון ובנייה. ועדת הערר דחתה את כל טענותיה של עמותת העצמאים על הסף וקבעה כי העבודות הן חוקיות לכל דבר ועניין.

משנדחתה, פנתה עמותת העצמאים לביהמ"ש המחוזי בבאר-שבע. שם ניסתה לטעון כי החלטת העירייה לתת היתר בנייה ללא הליך לאישור תב"ע חדשה הייתה נגועה בהיעדר חוקיות ובחוסר סבירות. ביהמ"ש המחוזי קיבל את העתירה וקבע כי "היה מקום להגיש תוכנית מפורטת... ובכך לאפשר למתנגדים להשמיע התנגדותם".

העירייה, שלא הסכימה להשלים עם פסק הדין, הגישה ערעור לעליון. בערעור, שהוגש באמצעות עוה"ד רון צין ותומר גור ממשרד שביט בר-און גל-און צין יגור ושות', טענה העירייה כי בית המשפט המחוזי שגה בפסק דינו והעליון הפך את הפסיקה.

לדברי עו"ד צין, שייצג את עיריית אילת בהליך, "המשמעות היא שביהמ"ש קובע כי לרשויות מקומיות שמור 'מרווח גמישות' לערוך שינויים בתמהיל שבין 'מדרכה' ל'כביש', ללא צורך בהכנת תוכנית מפורטת ותשלום פיצויים. עבור רשויות מקומיות שבימים אלה מתכננות שדרוגים ושינויים ברחובות מרכזיים, מדובר בבשורה של ממש".

ראש עיריית אילת, מאיר יצחק הלוי: "כמו בכל פרויקט גדול, גם כאן היו התנגדויות וזה טבעי, אך צר לי על הדרך שבה נעשו הדברים מתוך מניעים פוליטיים, שרק פגעו בתושבי העיר אילת ובבעלי העסקים במקום. מיד עם קבלת החלטת בית המשפט העליון, נתתי הנחיה על זירוז תחילת העבודות ןהשלמתן במהרה, ככל הניתן".

מהנדס העיר אילת, אינג' יוחאי אברני: "החלטת בית המשפט העליון הינה החלטה חשובה מאין כמוה ברמה הארצית, ויש בה כדי לחדד את מעמדו וחירותו התכנונית של מוסד תכנון מקומי, בבואו ליישם את חזונו וראייתו התכנונית, מתוך שיקולים ציבוריים רחבים וארוכי טווח".