האוצר אינו מתנגד ליוזמת לבני להוזלת אגרות חופש המידע ב-80%

אגרות הבקשות לחופש המידע: דף מודפס יעלה 20 אגורות במקום 1.35 שקלים, תקליטור יעלה 2.5 שקלים במקום 5.34 שקלים

צעד נוסף בדרך להוזלה משמעותית באגרות חופש המידע במשרדי הממשלה ורשויות השלטון: משרד האוצר איננו מתנגד ליוזמתה של שרת המשפטים, ציפי לבני, להוזיל ב-80% את אגרות הבקשות לחופש המידע, ובנוסף לתת פטור גורף מתשלום לנזקיים, ארגונים חברתיים וחוקרים אקדמיים.

לבני תביא בקרוב לאישור ועדת החוקה של הכנסת תקנות חדשות שגובשו במשרד המשפטים שמטרתן להוזיל משמעותית את אגרות חופש המידע לציבור - לאחר שמשרד האוצר אישר את המהלך. בין היתר, יוזלו אגרות הבקשה ב-80%, מ-100 שקל ל-20 שקל בלבד.

ההוזלה תחול לא רק על קבלת המידע, אלא גם על האמצעים להעברתו לציבור - גם החיוב על הנייר, תקליטורים ושעות עבודה יוזל משמעותית: דף מודפס יעלה 20 אגורות במקום 1.35 שקל, בעוד שתקליטור יעלה 2.5 שקלים במקום 5.34 שקלים. בנוסף, הרשויות תחויבנה להציע דרכים מוזלות להעברת המידע לציבור (דוא"ל, למשל).

עוד קובעות התקנות זכאות לפטור מתשלום אגרה לשלוש קבוצות: אוכלוסייה נזקקת כלכלית; ארגונים חברתיים המקדמים מטרות ציבוריות חשובות; וחוקרים המבקשים את המידע לצורך מחקר אקדמי. בנוסף, קובעות התקנות כי רשות שלא תספק את המידע המבוקש תוך פרק הזמן הנדרש, לא תורשה לגבות אף אגרת טיפול או בקשה - זאת לאחר שהתגלה כי רשויות ציבוריות אינן מקפידות לעמוד בלוח הזמנים הקיים לטיפול בבקשות חופש המידע.

"אין הצדקה לכך שאזרחים ייאלצו להוציא מאות שקלים מכיסם על מנת לקבל את המידע ששייך להם", אומרת לבני, "נבחרי הציבור הם משרתי הציבור, ואנו חייבים לו דין-וחשבון על מעשינו. לא ייתכן שבדמוקרטיה מתוקנת כסף יהווה מכשול בפני השגת מידע ציבורי. הדגשתי רבות בעבר כי השקיפות היא עקרון יסודי בדמוקרטיה, שכן היא מאפשרת לציבור לבחון ולבקר את פעילויות הרשויות הציבוריות, ומשכך מחזקת את אמון הציבור בכלל המערכת הציבורית - מערכת ששייכת לו ופועלת עבורו. שקיפות היא תרופת מנע לניצול לרעה של כוח ולשחיתות, וכן מהווה תמריץ ליעילות והתייעלות. התקנות החדשות הללו מהוות צעד נוסף לטובת החברה הישראלית כולה, ולטובת הדמוקרטיה הישראלית".