"חברת החשמל תתמוטט ויחד איתה גם כלכלת המדינה"

מיקו צרפתי, יו"ר המזכירות הארצית של ועד עובדי חברת החשמל, האשים את הממשלה בכך שהביאה את חברת החשמל "אל עברי פי פחת" והזהיר כי היא עלולה לקרוס ■ יו"ר חח"י יפתח רון-טל אמר כי החברה ללא תתנגד למכירת חלק ממנה

הממשלה הביאה את חברת החשמל "אל עברי פי פחת" והניסיון הנוכחי להגיע להסכם על רפורמה הוא "הזדמנות אחרונה לפני קטסטרופה" לאור מצבה הכספי הקשה של החברה. כך אמר היום (ד') יו"ר המזכירות הארצית של וועד עובדי חברת החשמל מיקו צרפתי.

בדברו בוועידת אנרגיה וכלכלה של אקו-אנרג'י אמר צרפתי כי "חברת החשמל במצב רע מאד. המצב הפיננסי של החברה גרוע, מכיוון שהצליחו בצורה בלתי משוערת להביא את החברה לעברי פי פחת".

צרפתי המשיך ואמר: "החברה נמצאת לפני משבר פיננסי ואם המצב יימשך כפי שהוא, כלומר הרפורמה שמובילים תימשך ללא ההסדרה הנמשכת למשק החשמל, כשבתוך ההסדרה קיימת ותישאר חברת החשמל כגורם הדומיננטי במשק, הכל יקרוס וכולם יפסידו מזה. כולל העם והיצרנים הפרטיים. אז חברת החשמל תתמוטט ויחד איתה גם כלכלת המדינה".

"עשינו ניתוח מצב מה קרה במדינה מ-2008 ועד היום וכולנו מבינים שצריך לשבת ולהסדיר את הדברים לטווחים ארוכים. אני קצת פחות אופטימי בלוחות הזמנים כפי שקבע אותם יפתח. אני שותף בהם רק מתוך אחריות שיתקיים מו"מ רק כדי להעלות את הקטר על הפסים ושהרפורמה תצא לדרך. על סמך ניסיון העבר איני אופטימי אבל אני לא יכול להרשות לעצמי להיות פסימי. ללא העובדים לא יהיה פתרון, למרות שיש כאלה שלא אוהבים את זה", אמר צרפתי.

"יש מספיק גורמים אחראיים במדינה שירחיקו את הגורמים המפריעים ויתנו לתהליך לקרות. זו הזדמנות אחרונה למדינה להגיע לפתרון מוסכם, גם אם לא ימולאו שאיפותיו של כל גורם. כל דבר אחר הוא קטסטרופה למדינה, לחברה ולעובדים. הבנו את המצב הזה כבר ב-2003. לצערי המדינה הבינה את המצב הזה רק לאחרונה", לדבריו.

חברת החשמל לא תתנגד למכירה חלקית של השליטה בה

יו"ר חברת החשמל יפתח רון-טל אמר כי חברת החשמל לא תתנגד למכירת חלקית של שליטה בה לחברת החשמל הלאומית של צרפת. רון טל אמר כי "נפגשתי שלשום עם מס' 2 בחברת EDF הצרפתית. סיכמנו על נייר שאנחנו חותמים עליו כעת, ברגעים אלה, שהוא מחקר היתכנות, על פרויקט D, שבשוטף יעבוד על גז אבל יוכל לעבור תמיד לפחם כגיבוי בכל רגע נכון. חיוני לשמור על 5000-6000 מגה-ואט בפחם. יש אפשרות שנפתח איתם תחנות נוספות, וייתכן שנעבוד איתם על פרויקטים בעולם, ויתכן שתהיה שותפה למעלה מכך, ושהם יקנו מניות שלנו, ויש לנו עניין בכך".

בהתייחסו לתוכניות לרפורמה בחברת החשמל, הנדונות כיום בוועדת יוגב, הזהיר רון-טל מפני הכנסת מתחרים לתחום הולכת החשמל, כלומר רשת קווי המתח הגבוה והעליון. רון טל אמר כי "נכבד כל החלטה של הוועדה (וועדת יוגב ע"ב)" (ההולכה) חייבת להישאר בידי החברה, אחרת זו תהיה טעות היסטורית, זה ישבש את איכות החשמל. לגבי החלוקה חלים עליהם אותם כללים. לגבי הסדרת המסחר בתחום הייצור - לא יקרה כלום אם זה יופרט ויהיה תחרותי. מה שמאפשר את התחרות, זה תגליות הגז. מדובר בבין 20-30% מייצור החשמל בשנים הבאות יהיה ייצור פרטי. הרוב יישאר בידי חברת החשמל ואוי ואבוי אם זה לא יהיה כך". רון-טל דיבר גם על התכנית להקים קו מתח עליון שיחבר את ישראל לאי קפריסין. ואמר כי נועד לפתור את בעיית אי היכולת לאגור חשמל. לדבריו "אחד הפתרונות הוא להתחבר לאירופה. בהובלת שר האנרגיה השלמנו בדיקת היתכנות של חיבור צינור חשמל בין ישראל לקפריסין בשלב א', ובשלב ב' לכרתים ויון ומשם לגריד האירופי. זה חזון, אבל אנחנו אנשי חזון. החזון הזה יכול להפוך למציאות

סמנכ"ל רגולציה, תקשורת וקשרי ממשל בחברה אורן הלמן אמר כי "חייב להיווצר מצב שיאפשרו לחברת החשמל ליישם את תוכניות הפיתוח שלה. כל זה עלול לבוא על חשבון פגיעה במצב הפיננסי שלה. ישראל איננה שווייץ והחירום הוא כמעט שיגרה פה. מעניין מה היה קורה עם משבר הגז המצרי אם הוא היה מתרחש כשהיה 40% ייצור מגז. חברת החשמל "הקריבה" את יחידות הייצור שלה כדי לספק חשמל אמין וזמין לתושבי המדינה. מקובל המדינה להפוך את חברת החשמל לגורם שיש להשתלח בו ו"להוריד אותה על הברכים".

בהתייחסו לדברים אמר ראש אגף הסדרה ברשות החשמל עודד אגמון כי "יש צורך לייצר ודאות רגולטורית כדי ששחקנים עתידיים ידעו היום מה הכללים והתעריפים למשק החשמל. זו רפורמה לא לחברת החשמל אלא למשק החשמל. משק גז של מונופול עם צינור אחד ובאר אחת - תהיה בעיה".

ראש מינהל החשמל במשרד התשתיות הלאומיות ד"ר יהודה ניב אמר כי מחירי החשמל צפויים לרדת אך לא ישובו לרמתם משנת 2010. לדבריו "אנחנו חיים היום עם מחירי חשמל גבוהים לא בגלל שהם מכסים חור שלא שילמנו, אלא בגלל הדלקים היקרים שהשתמשנו בהם בשנה שעברה כשלא היה לנו גז טבעי. לקחו חוב בשמנו ופרסו לנו אותו על פני מספר שנים. המחירים כנראה ירדו בעתיד, אבל לא למחירי 2010. בסוף העשור נייצר 22,000 מגה-ואט, מהם 15,000 של חברת החשמל והשאר פרטי, ועוד מתקנים של אנרגיה מתחדשת שיספקו 10% מהחשמל, ושאר ה-90% יתחלקו בין היצרנים הפרטיים, כ-5000 מגה-ואט. יש לנו עוד מתקנים לבטחון אנרגטי, שלא נהיה תלויים בהפסקת זרימת גז באתראה של 10 שעות לפתור את הבעיה. היכולת הפחמית תהיה שם כדי שנוכל לגבות את הגז אם נצטרך, חס וחלילה.