"הדירות של תוכנית 150 אלף הדירות להשכרה - רק בחלומות"

יו"ר לשכת השמאים, אוהד דנוס: "מישהו צריך לעשות סדר לשר האוצר עם המספרים. 150 אלף דירות זה 400 אלף נפשות. מדובר על לבנות תל אביב חדשה"

"מסתבר שיש בעיה עם השם של החברה הממשלתית החדשה לשכירות ('דירה להשכיר') אז אני מציע שם חדש: 'חלום של דירה', כי את הדירות הללו נראה רק בחלומות. מישהו צריך לעשות סדר לשר האוצר עם המספרים. 150 אלף דירות זה 400 אלף נפשות. מדובר על לבנות תל אביב חדשה". כך אמר היום יו"ר לשכת השמאים, אוהד דנוס, בפתח פאנל שעסק במימון ואשראי בענף הבנייה בכנס קבלני תל אביב יפו בת ים באילת.

"במסגרת התוכנית הזו", המשיך דנוס, "צריך יהיה שר האוצר למצוא 30 אלף דונם אותם ולהפשיר במהירות, רק על קרקעות מדינה. רק לשם ההשוואה, 80 אלף נפש גרים היום במודיעין וזו עיר שלקח לתכנן אותה 30 שנה. זו הסיבה שאת הדירות להשכרה נראה רק בחלום".

מנכ"ל חברת רוטשטיין נדל"ן, רו"ח אבישי בן חיים, התייחס לעמלות הבנקים ולעובדה שהקבלנים נדרשים לשלם רק עוד ועוד כסף מידי שנה: "לאחרונה החליטו שיש עמלה חדשה. עמלת הקצאת אי ניצול מסגרת אשראי. המשמעות של זה היא שאתה צריך לחזות מראש כמה אתה חושב שתוציא בפרויקט וכמה תמכור. ואתה משלם על זה לא מעט כסף. זו גזירה שכמעט בלתי אפשרי לחיות איתה".

לשאלה האם קיימת היום מצוקת אשראי אמיתית בענף ענה בן חיים כי "שני הבנקים הגדולים השתחררו, מצוקת האשראי השתחררה".

גם טל תפוחי, מנכ"ל גמלא הראל נדל"ן למגורים, מסכים כי נכון להיות כבר לא ניתן להגיד של מצוקת אשראי. "אני חושב שהיום בסביבת הריבית הנמוכה אין היום מצוקה. אבל אני מפחד מה יקרה לביקושים כשהריבית תעלה, מה יהיה אז?"

יהודה רוה הסביר שגם אם מורגשת הקלה במצוקת האשראי היום צריך להסתכל גם צעד אחד קדימה: "מימון של 50 אלף יחידות דיור, לא 150 אלף, רק 50 אלף, היא כמעט בלתי אפשרית היום. זה יגרום למצוקת אשראי גדולה וצריך לצפות את זה".