"היה אפשר לגייס את השוק הפרטי לפתרון למצוקת הדיור"

בינת שוורץ, ראש מינהל תכנון במשרד הפנים, אמרה בכנס ארגון קבלני תל-אביב-יפו בת-ים המתקיים באילת כי "הוותמ"ל מתמקד רק בתוכניות גדולות על קרקע מדינה, ולא על קרקע עם בעלות מעורבת או פרטית. אנחנו המלצנו אחרת"

"לצערי המסלול החדש עליו החליט קבינט הדיור, הוותמ"ל, מתמקד רק בתוכניות גדולות על קרקע מדינה ולא על קרקע עם בעלות מעורבת או פרטית. אנחנו המלצנו אחרת", כך אמרה היום (ו') בינת שוורץ, ראש מינהל תכנון במשרד הפנים, בכנס ארגון קבלני תל-אביב-יפו בת-ים המתקיים באילת.

"המשמעות היא שלא גייסנו עכשיו את השוק הפרטי לעזור בפתרון הבעיות", הסבירה בינת. "אם הממשלה הייתה מסכימה לתת את המסלול המיוחד גם ליזמים פרטיים, היינו יכולים להתנות את ההשתתפות בהקצעה של דירות בהשכרה, ודירות קטנות ובכך שיבנו מהר וכד'. היה אפשר לגייס את השוק הפרטי לפתרון למצוקת הדיור אבל לצערי זה לא קרה".

עוד אמרה שוורץ כי מבנה מערכת התכנון בישראל מקשה על עבודה מהירה ונתנה דוגמא על הכח הגדול של הוועדות המחוזיות לעומת ההספק שלהן בפועל: "הוועדות המחוזיות מבזבזות הרבה מאוד זמן על עבודה ודיונים שמייצרים בסוף מעט מאוד יחידות דיור בשטח".

שוורץ התייחסה גם לרפורמה בתכנון והבנייה שמקודמת כעת בכנסת. "הרפורמה החדשה לא עושה תיקון עומק. למה? כי אי אפשר. הייתי גומרת קדנציה בלי להעביר שום תיקון חקיקה ולכן הייתי חייבת להתפשר. בנוסף, חייבת להיות אחריות מלאה לחברי מוסדות התכנון. מי שמרים אצבע העד או נגד משהו צריך לדעת שיש עם זה אחריות. אנחנו עושים עכשיו בדיקה מקיפה מול ארבע מדינות ומשווים את מערכת התכנון כדי לראות מה קורה שם ומה קורה אצלנו וללמוד. אחת התוספות ברפורמה היא האפשרות לתוספת זכויות על ידי הוועדה המקומית. תוספת של 15% במגרש או עד 375 מ"ר בבנייה רוויה. כדי לקדם פינוי בינוי, ועדות מקומיות שהוסמכו לכך יהיו יכולות לטפל בפרויקטים הללו שלא יצטרכו לעבור לועדה המחוזית".