חושבים לשווק ברשת? 7 כללים לאתר אי-קומרס מצליח

הצרכנים בישראל רוכשים כיום מוצרי צריכה ברשת בהיקף של כ-2-2.5 מיליארד שקל בשנה, אך רוב התנועה מתבצעת בחו"ל ■ את הפער הזה ניתן בהחלט למלא

ישראל נתפסת, ולרוב בצדק, כמדינה היי-טקית עם נטייה לחדשנות ואימוץ טכנולוגיות חדשות. יחד עם זאת, עולם המסחר האלקטרוני בישראל מפגר בשנים לא מעטות אחרי שאר העולם.

על היתרונות בשיווק ישיר ואינטרנטי גם ללקוח וגם לספק דובר רבות. נזכיר רק את היעילות העסקית: יכולת למכור במחיר תחרותי, בשוק שהפך רגיש יותר למחיר, מבלי לפגוע ברווחיות. הסיבה לכך נעוצה בכך שעסק הנשען על שיווק אונליין, מסוגל להיות יעיל יותר מעסק דומה בעולם השיווק מסורתי, מרובה המתווכים.

המשמעות המיידית היא שקיימת הזדמנות עסקית ופוטנציאל משמעותי בשוק הסחר האלקטרוני בישראל - השאלה היא רק מי ישכיל לנצל אותה.

לפי נתוני הלמ"ס מ-2012 שנותחו על-ידי TASC, קהל הצרכנים הישראלי רוכש כיום מוצרי צריכה ברשת בהיקף של כ-2 עד 2.5 מיליארד שקל בשנה, אך רוב התנועה מתבצעת בחו"ל. רק כ-40% מהרכישות מתבצעות אצל ספקים ישראלים. את הפער הזה ניתן בהחלט למלא.

אז איך עושים את זה נכון? קרן רגב, מנכ"ל משותף בחברת Xblade, מצביעה על 7 כללים חשובים.

1. מצא נישה או צורך מתאים: בחר מוצרים בהם יש ערך מוסף למכירה דרך האינטרנט. בחר נישה לא עמוסה מדי כדי שהתחרות לא תסתכם רק במחיר, ואז יש בעית רווחיות. מצד שני, עם נישה קטנה יהיה קשה מאוד לייצר נפח מכירות משמעותי שיחזיר את ההשקעה הראשונית. ערוך סקר שוק למוצרים אותם בחרת למכור ובדוק מי קהל לקוחותיך, מה חשוב לו ומה הוא מחפש.

2. אל תתפשר על המוצר: המחיר הוא פאקטור חשוב, בייחוד לאור ההשפעות הצרכניות של המחאה החברתית. עם זאת, אין להתפשר, בייחוד בישראל, על איכות המוצר. בחר מוצרים איכותיים אשר עברו בהצלחה בדיקות מומחים ולקוחות.

3. תמחר נכון: המחיר נגזר לא רק מחישוב שולי הרווח מול העלות שלך, אלא גם על תפיסת האיכות של המוצר על-ידי הלקוחות הפוטנציאליים. זכור: בניגוד למדף בחנות, האינטרנט זוכר הכול. בכל פעם שתשנה את המחיר, יישארו ברשת עקבות רבים שתצטרך להתמודד איתם.

4. דאג לחלון הראווה שלך: האתר הוא החנות שלך, והוא הבמה שלך להציג את כל מה שתרצה שהלקוח ידע. התאם את העיצוב לקהל היעד ולתהליך הרכישה האופטימלי. אל תטעה לחשוב שחברת הפיתוח תעשה את כל העבודה בעצמה, רוב המפתחים הטובים ואפילו המעצבים המוצלחים ביותר שתמצא, לא מכירים מספיק את המוצר ואת קהל לקוחותיך, עליך לדאוג בעצמך שהחנות שלך תייצר חוויית קנייה מעולה.

5. ייצר תנועת לקוחות: מומלץ להיעזר ביחסי ציבור כדי לפרוץ לתודעה של קהלים רחבים. כדי לייצר תנועה קבועה ומתמשכת לאתר כדאי להשתמש בקידום במנועי החיפוש (SEO) ולהפעיל קידום אינטרנטי ממומן בגוגל אדוורס ובפייסבוק. היזהרו מספקים שמבטיחים תוצאות במיקום מסוים או כמות של לידים קבועה.

6. צור מעורבות: אסוף פידבקים מלקוחות, השתמש ברשתות החברתיות, השתמש בחוכמת ההמונים, שמור על ראש פתוח וגמישות לשנות החלטות בהתאם לפידבקים.

7. בנה יחסי אמון עם הלקוחות: דאג לחווית המשתמש באתר ומחוצה לו. תהליך המשלוח ושירות הלקוחות חשובים מאוד בבניית יחסי אמון מול הלקוחות.

בסופו של דבר, אומרת רגב, הרעיון הוא חלק קטן מגורמי ההצלחה, תהליך מימוש שבעת הכללים שתוארו, וצוות האנשים שתשכיל לבנות הם אלה שיביאו אותך למטרה. "קח בחשבון שמדובר על מאמץ מתמשך לאורך זמן, גם כאשר הגעת ליעד שהצבת, עליך להמשיך ולהשקיע ולחדש כדי לשמור עליו ולהתקדם".