העם מאמין בקבלני הנדל"ן

זרם הקונים לא פוסק. מה זה אומר על האמון בהבטחות שר האוצר?

המשפט הכי שגור, אבל גם הכי לא רלוונטי, בכל הנוגע לשלל הפתרונות למשבר הדיור והשפעתם על מחירי הדירות, טוען כי מאחר שמדובר על פתרונות לטווח ארוך, אולי אפילו ארוך מאוד, מחירי הדירות צפויים להמשיך לעלות בטווח הקצר והבינוני.

כי עם כל הכבוד לחברה הממשלתית החדשה של שר האוצר, לותמ"ל (ועדת-על לתוכנית מועדפת לדיור) שעוקפת את שרשרת התכנון הרגילה (מקומית-מחוזית-ארצית), או לחזון הבינוי-פינוי-בינוי של שר השיכון - אף אחד מהפתרונות הללו אינו מייצר אפילו דירה מוכנה אחת, ודאי לא בטווח של 4-5 שנים.

רק שכל זה כאמור בכלל לא רלוונטי. הציבור הישראלי לא באמת צריך דירות כאן ועכשיו. נכון להיום, אף אחד לא גר כאן ברחובות ומיליוני עולים לא בדיוק צובאים על הדלתות. כל מה שהציבור מבקש זה שיהיו פה מספיק דירות על המדף. מספיק לנו לדעת שיבוא יום, גם אם בעוד 5 ואפילו 10 שנים, שבו יחל סוף סוף שיטפון אמיתי של דירות מכל הסוגים - מכירה, השכרה, דיור בר השגה וכו' - בכדי שלא באמת יבער לנו היום או מחר בבוקר לרוץ לקנות דירה.

בסך הכל אנחנו רוצים לדעת שהכרוניקה הקבועה של שוק הדיור הישראלי - שמי שממתין נדפק, ומי שקונה דירה יכול לעשות סיבוב מהיר שיעמיד בצל את כל מה שהוא ירוויח כשכיר - סוף סוף תיעצר. "אזהרת צונאמי" מספיקה כדי שאף אחד לא יתקרב למים - אלא אם כן אף אחד לא מאמין למתריעים, שצועקים זאב זאב כבר שנים.

רק ביום שישי האחרון מכרה חברת תדהר 793 דירות לאנשי חבר בראש העין, בזמן שאכלוס הדירות צפוי להתחיל ביולי 2016. חברת גינדי מכרה ב-3 השנים האחרונות כמעט 650 דירות בת"א, 90% מהיקף הפרויקט שהיא מתחילה להקים על חורבות השוק הסיטונאי, עוד לפני שמנוף הוצב במקום.

המסקנה מאוד ברורה ועגומה: לגיל גבע מתדהר או למנור גינדי מגינדי השקעות אנחנו מאמינים לטווח ארוך, אפילו ארוך מאוד. אלפי ישראלים קונים מהם דירה עכשיו, הכי "על הנייר", כי הם שיכנעו אותם שדירה דומה תעלה הרבה יותר כשהיא תעמוד מוכנה בעוד לא מעט שנים.

וזה קורה רק בגלל שהרבה פחות ישראלים מאמינים ליאיר לפיד ממשרד האוצר או לאורי אריאל ממשרד השיכון, שהתחייבו שבעוד 4 או 5 שנים השוק דווקא יוצף בקרקעות ודירות, שיורידו פה את המחירים.