מנכ"ל דויטשה בנק: ריבית שלילית תיצור בעיות חמורות וכואבות

יורגן פיטצ'ן, התייחס בראיון ל-CNBC לאפשרות כי הבנק המרכזי האירופי יכריז על ריבית פקדונות שלילית ■ לטענתו, הבנקים בגוש האירו אינם נותנים מספיק אשראי לעסקים בשל סיבות מסחריות ואם יאלצו אותם להלוות אז יהיו לכך השלכות חמורות

יורגן פיטצ'ן, המנכ"ל המשותף של דויטשה בנק, הזהיר מפני ריבית פקדונות שלילית, עליה עשוי להכריז הבנק המרכזי האירופי, וטען כי יהיו לצעד שכזה משמעויות בלתי רצויות שעלולות להוביל לבעיות חמורות.

נשיא הבנק המרכזי האירופי מריו דרגי, אמר בהצהרת הריבית של חודש נובמבר, כי הבנק המרכזי "מוכן מבחינה טכנית" לריבית פקדונות שלילית אם המצב הכלכלי לא ישתפר. באותו היום, הבנק המרכזי הדהים את השווקים כאשר הודיע על הפחתת הריבית המרכזית לשפל של 0.25%, אך הותיר את ריבית הפקדונות על כנה, ברמה אפסית.

לפני מספר ימים דווח ב"בלומברג" כי בכירים בבנק המרכזי טענו כי הבנק יכריז על ריבית פקדונות שלילית, במטרה להמריץ את הכלכלה. עם זאת, דרגי שהתראיין בנסיבות אחרות, שלח הכחשה עמומה לגבי הדיווחים.

וכיצד ריבית פקדונות שלילית תסייע להבריא את כלכלת גוש האירו? הבנקים מפקידים את היתרות שלהם בבנק המרכזי במטרה להינות מריבית מסוימת שהוא מעניק להם. אם הבנק המרכזי האירופי יחליט להכריז על ריבית פקדונות שלילית, הבנים יפסיקו להפקיד את הרזרבות שלהם בבנק המרכזי ויפנו את המשאבים שלהם לאפיקים אחרים, כגון מתן אשראי למשקי הבית ולעסקים הקטנים, עניין שיסייע להמריץ את הפעילות הכלכלית.

בראיון ל-CNCB, פיטצ'ן אמר כי "באופן אישי אני מקווה שצעד שכזה לא יגיע, משום שגם מבחינה פסיכולוגית, הוא אינו שולח את המסר הנכון". פיטצ'ן אמר ש"הענשת" הבנקים באירופה על כך שהם סוגרים את ברז האשראי, תהיה החלטה שגויה. לטענתו, הבנקים בגוש האירו אינם מספקים אשראי לעסקים בשל סיבות מסחריות ואם יכריחו אותם להלוות אז יהיו לכך השלכות חמורות וכואבות.