מלונות ים המלח לבג"ץ: לעצור את הגבהת הסוללות בידי כיל

טוענים כי העבודות להגבהת סוללות העפר בבריכה התעשייתית בדרום ים המלח צפויות להתחיל בימים הקרובים, וזאת מבלי שהוועדה הארצית לקחה בחשבון את הנזק הרב שייגרם לבתי-המלון, שעשוי להסתכם בעשרות מיליוני שקלים

המאבק על הליך הקציר בבריכה התעשייתית בדרום ים המלח מתחדש: המלונאים בים המלח עתרו היום (א') לבג"ץ נגד הוועדה הארצית לתכנון ובנייה של התשתיות הלאומיות, מפעלי ים המלח ומשרדי הממשלה השונים, על רקע הכוונה להגביה את סוללות ההגנה בבריכה 5.

מדובר בבריכה התעשייתית המשמשת את מפעלי ים המלח מקבוצת כיל במסגרת ההליך להפקת אשלג.

לחופה של הבריכה שוכנים מלונות עין בוקק. מלונות אלה נתונים לסכנת הצפה בשל העלייה הקבועה במפלס המים בבריכה, וזאת בשל הצטברות מלח רב בקרקעיתה.

בעתירת המלונאים, שהוגשה בידי עו"ד גדעון פישר, נטען כי העבודות להגבהת סוללות העפר בבריכה צפויות להתחיל בימים הקרובים, וזאת מבלי שהוועדה הארצית לקחה בחשבון את הנזק הרב שייגרם לבתי-המלון, שעשוי להסתכם בעשרות מיליוני שקלים.

"לעתים נדמה כאילו נעשה מאמץ להעדיף את האינטרסים של מפעלי ים המלח באזור, כאילו היה זה אזור המיושב על-ידם בלבד ובבעלותם הבלעדית בהתעלם מבתי-המלון", נטען בעתירה על-ידי עו"ד פישר.

בעתירה נטען כי העבודות להגבהת סוללות העפר בבריכה בגובה של 5 מטר, במטרה למנוע את הצפת המלונות, מהוות פתרון קצר-טווח לסכנת ההצפה, והן ימומנו בידי המדינה - וזאת "להבדיל מיישום קציר המלח, שנחשב להליך ארוך-טווח וממומן בחלקו בידי מפעלי ים המלח. ככל שיידחה יישום פתרון ארוך-טווח - כך יידחה גם הצורך של מפעלי ים המלח להשתתף במימון הפתרון. הדחייה של פתרון-הקבע באמצעות 'פלסטר' כגון הגבהת הסוללות גורמת לבתי-המלון נזקים אדירים בהיבט הכלכלי ובהיבט התיירותי-סביבתי", נטען.

בעתירה נאמר עוד כי העבודות להגבהת הסוללות יימשכו כ-7 חודשים ויתבצעו באופן שיגביל את גישתם של אורחי המלונות למקטע צר ומשתנה של רצועת חוף, שפעילות הבנייה אינה נסתרת מעיניהם ונעשית בסמוך אליהם.

גם אט"ד מתנגד

גם הארגון הסביבתי אדם טבע ודין התרעם היום על ההחלטה להגבהת הסוללות וטען כי במהלך זה "מפעלי ים המלח יוכלו להמשיך ולשאוב מים מן האגן הצפוני של ים המלח בלי הגבלה אל בריכה 5, באופן שמאיים בהצפת המלונות. שאיבת מי זו היא אחד הגורמים המשמעותיים להתייבשותו של האגם הצפוני ולשורה של נזקים ומפגעים סביבתיים באזור מדבר יהודה", נטען.

לדברי מנכ"ל אט"ד, עו"ד עמית ברכה, "האישור שניתן למפעלי מים המלח הוא סמל נוסף להפקרת ים המלח, ובמקום לדרוש מהמפעלים לקדם בדחיפות את התוכנית לקציר המלח ולצמצם את שאיבת המים עד שיוכח כי הנזק הסביבתי פחת, המדינה ממשיכה לאפשר למפעלי ים המלח להפוך את ים המלח לאזור תעשייה", אמר.

בארגון הסביבתי טוענים עוד כי משמעות האישור להגבהת הסוללות היא כרייה נוספת של חומרי ואדי מאזור נחל צאלים, שישמשו כגלם, וזאת תוך הרחבת הפגיעה הנופית באזור באופן בלתי הפיך.

כיל: בתי-המלון ידעו מראש

מכיל נמסר היום בתגובה כי "למרות שבתי-המלון ידעו מראש שהם ממוקמים לחופו של אגן מלאכותי שמפלסו עולה מדי שנה, ולמרות שממשלת ישראל התחייבה להגן על בתי-המלון - ההגנה על בתי-המלון הוטלה בהחלטת הממשלה משנת 2012 בעיקר על כיל. החברה תבצע ותממן את פרויקט קציר המלח, בעלות של כ 6 מיליארד שקל. מאז, כיל פועלת במרץ כדי לקיים את ההסכם בלוחות זמנים קצרים ביותר, וזאת למרות שמדובר בפרויקט תשתית מגדולים והמורכבים ביותר שהיו בישראל.

"לא זו בלבד שבתי-המלון לא משתתפים במימון הגנתם למרות אחריותם לבעיה - הם גם רוצים לחבל בביצועה. בג"ץ דחה כבר בעבר פנייה של בתי-המלון נגד ההסכם ונגד הגבהת הסוללות. אם מישהו חושב שהוא יודע ויכול לעשות את זה טוב יותר - הוא מוזמן לקבל את התפקיד של כיל בפרויקט זה".