ועדת כספים אישרה את חוק הריכוזיות; ויכוח על IDB בוועדה

על-פי החוק החדש, תיאסר הקמת פירמידות חדשות, ופירמידות ישנות יפורקו בפרק זמן של 4 עד 6 שנים לכל היותר

ועדת הכספים אישרה סופית את חוק הריכוזיות: בתום חודשים ארוכים ועשרות דיונים, אישרה היום (ב') ועדת הכספים של הכנסת את חוק הריכוזיות לקראת אישורו בקריאה שנייה ושלישית. החוק יובא להצבעה במליאת הכנסת עד ה-9 בדצמבר.

על-פי החוק החדש, תיאסר הקמת פירמידות חדשות, ופירמידות ישנות יפורקו בפרק זמן של 4 עד 6 שנים לכל היותר, במטרה לאפשר מכירה של נכסים וחברות גדולות מבלי לערער את יציבות המשק. עוד קובע החוק כי רוב חברי הדירקטוריון בחברה ציבורית יהיו דירקטורים בלתי תלויים, כשלמעט מקרים ייחודיים בהוראת שר המשפטים ובאישור ועדת הכספים, 50% מהם, יהיו דירקטורים חיצוניים ובכל מקרה מספרם של הדירקטורים החיצוניים לא יפחת משליש. בנוסף נקבע כי בעלי השליטה בבנקים ובחברות הביטוח לא יוכלו לשלוט בפועל במקביל בחברות ריאליות ונדל"ן, ועליהם יהיה למכור את אחד מהשניים.

במהלך הדיון נדרשה הוועדה לנושא תחולת החוק על רקע סוגיית אי.די.בי, שבית המשפט דן בימים אלו בעניין ההסדר המתגבש לגביה. מספר חברי ועדה הביעו את חששם כי בית המשפט יאשר הסדר שיאפשר להוסיף על פירמידת אי.די.בי הקיימת עוד מספר שכבות וביקשו להוסיף לנוסח החוק הסתייגות, לפיה מיום פרסום החוק ברשומות לאחר אישורו בקריאה שנייה ושלישית, הוא יהיה בתוקף רטרואקטיבית מהיום, מה שאמור לייתר את ההסדר, אם יגובש כך, על-ידי בית המשפט.

אי.די.בי היא אחת החברות שצפויה להיפגע הכי הרבה מהחוק, יחד עם דלק שבשליטת יצחק תשובה. נפגעים נוספים הם צדיק בינו, מוזי ורטהיים, משפחת עופר, תנובה, משפחת אריסון השולטת בבנק הפועלים ומשפחות אחרות המחזיקות בבנקים הגדולים.

חברי הוועדה ביקשו לאשר את החוק לפני שבית המשפט יכריע בעניין הצעות קבוצת דנקנר-גרונובסקי וקבוצת אלשטיין לרכישת אי.די.בי שצפויה להתקבל ב-15 בדצמבר. ח"כ גילה גמליאל (הליכוד-ביתנו) הציעה הצעת ביניים, שהחוק יעבור לפני 15 בדצמבר ואז לא יהיה צורך בהסתייגויות.

ח"כ זהבה גלאון (מר"צ) אמרה כי "לא יתכן שאחת החברות הגדולות במשק, שבגינה בעיקר התכנסנו, הולך להתגבש בעניינה הסדר בבית המשפט שיאפשר לה להגדיל את פירמידות השליטה שלה. אם לא נקבע את הסייג הזה, נאפשר לאי.די.בי לבנות עוד פירמידת שליטה חדשה". גלאון הציעה שהחוק ייכנס לתוקף היום וכי יקוצר משש שנים לארבע. "אם לא נקבע את זה, זה נותן פתח שבתקופת המעבר של השש שנים, יהיו כל מיני הסדרים שישימו לריק את כל מה שהשגנו כאן", אמרה.

ח"כ אראל מרגלית (העבודה) הביע עמדה דומה ואמר כי "אנחנו צריכים לשים לנגד עינינו את ציבור החוסכים ולפעול להגן על כספי הפנסייה. האנשים האלה בפירמידות לא דואגים להם. כל המבנה כולו לא בא לשרת את הציבור אלא את עצמו ואת בעליו. אם מחליטים שמה-1 בינואר לא בונים מגדלים של 100 קומות על קו החוף, לא יתכן שב-31 בדצמבר ניתן אישור לבניית מגדל כזה. אז לא יתכן שכאן נאפשר לפירמידה קיימת, שהיא בעייתית, להוסיף לעצמה עוד 3 שכבות ולהכניס בתוך כך עוד עשרות אלפי חוסכים לסכנה של פגיעה בחסכונותיהם".

יו"ר ועדת הכספים ח"כ ניסן סלומינסקי (הבית היהודי) סיכם את העבודה הממושכת על החוק ואמר כי "מדובר בבשורה מעודדת ומכרעת לעתיד המשק והכלכלה בישראל. היום שינינו בצורה רדיקלית את מבנה המשק והתאמנו אותו לצרכים ולאינטרסים האמיתיים של הציבור. אם עד היום כספיו של הציבור הרחב נוצלו ע"י מספר מצומצם של בעלי הון להגדלת רווחיהם בלבד, הרי שמרגע אישור החוק, הכסף והרווחים ממנו יחזרו גם לציבור. החסכונות ובייחוד הפנסיות יהיו מוגנים יותר מאשר בעבר".