הקבלנים על "התוכנית הסינית" של לפיד: "תחסל את הענף"

יו"ר הסתדרות עובדי הבניין על הבאת חברות סיניות שיבנו את פרויקטי השכירות: "מדובר בהחלטה שתחסל את ענף הבניין בישראל"

לאחר שאתמול הציע שר האוצר, יאיר לפיד, לשגרירת סין בישראל להביא חברות בנייה סיניות שיבנו את הפרויקטים להשכרה בישראל, תוקפים היום הקבלנים הישראליים ונציגיהם את היוזמה.

"מדובר ביוזמה הזויה", אמר היום (ב') יו"ר הסתדרות עובדי הבניין והעץ, יצחק מויאל. "אם מדובר ביוזמה אמיתית של שר האוצר מדובר בהחלטה שתחסל את ענף הבניין בישראל. גם המעסיקים וגם העובדים הישראלים עלולים לספוג מכה אנושה".

מויאל טוען כי בעוד חברות הבניה הישראליות משוועות להעסיק כוח אדם ישראלי, ואלפי ישראלים מוכנים להיכנס כבר היום לעבוד בבניין, דווקא ממשלת ישראל מערימה מכשולים ולא מתקצבת את הכשרתם.

לטענתו, "מאז 2010 אני מתריע על כך שחסרים לענף 20 אלף עובדים מקצועיים, 2000 מנהלי עבודה ו-2000 מהנדסים כדי לעמוד בקצב גידול האוכלוסיה. גם הממשלה הקודמת וגם הממשלה הזו התעלמו מכך, ויתרה מזו - לא העבירו להכשרות עובדים סכום של 87 מיליון שקל שכבר אושרו בתקציב 2012. עכשיו הם מחפשים פתרונות פלא, ובונים אותם טלאי על טלאי. אני קורא למקבלי ההחלטות להתעשת, ולא לקבל החלטה שעלולה לדרדר רבבות ישראלים נוספים מתחת לקו העוני עקב איבוד מקור פרנסתם".

אליאב בן שמעון, מנכ"ל התאחדות בוני הארץ התייחס גם הוא לתוכנית השר לפיד ואמר: "מדובר ברעיון שאינו ישים מכיוון שהחברות הסיניות אפילו לא יודעות במה כרוך נושא התכנון והבנייה. בנוסף, המדינה צריכה לדעת מה המשמעויות של חברה סינית המגיעה לעבוד בישראל. בהנחה וחברות סיניות יזכו במכרזים, הם יביאו את העובדים שלהם שלא נהנים מזכויות בסיסיות על חשבון עובדים ישראלים שרק יתווספו למעגל האבטלה. בנוסף, החברות הסיניות יביאו איתם את כל חומרי הבנייה והגמר ובכך יפגעו בתעשייה הישראלית".

גם סמי מצלאוי, הבעלים של חברת מצלאוי שבונה למגורים בארץ תוקף בחריפות את יוזמת השר לפיד: "כל מספר שנים מגיע שר שחושב שהוא יודע את הפיתרונות בלי לערוך בדיקה כלשהי. אם שר האוצר חושב שזה הפיתרון הנכון, שיביא חברות סיניות. הוא גם יקבל מוצר סיני ולא מוצר ברמה שהמדינה רגילה אליו. אנחנו לא בונים בתים מקרטון. הפיתרון נמצא כאן, לא צריך לחפש אותו מעבר לים. המדינה צריכה לתקן את העיוותים שיש בענף".

כזכור, שר האוצר, יאיר לפיד נועד אתמול בלשכתו עם שגרירת סין בישראל, גאו יאנפינג. לפיד הציג בפני השגרירה הסינית את פרויקט הדיור להשכרה של קבינט הדיור, והציע לקרוא לחברות בנייה סיניות להתמודד במכרזים של החברה הממשלתית לדיור להשכרה. בתגובה הביעה השגרירה הסינית עניין ולדברי האוצר סוכם כי תיבדק אפשרות כי חברות השקעה סיניות ישקיעו בישראל בפרויקט הדיור להשכרה.