בנק ישראל הותיר את ריבית דצמבר על כנה ברמה של 1%

ריבית חודש דצמבר נותרה ברמה של 1% ■ "הנחיות המפקח על הבנקים צפויות להפחית את הסיכון לציבור נוטלי המשכנתאות ולמערכת הבנקאית; אינדיקטורים ראשוניים לרבעון הרביעי מצביעים על התאוששות מסוימת"

קרנית פלוג לא מפתיעה: בנק ישראל הותיר היום (ב') את ריבית חודש דצמבר ללא שינוי, ברמה של 1%.

בבנק מסבירים את ההחלטה בכך שסביבת האינפלציה נותרה נמוכה למרות שהעלייה במדד המחירים לצרכן באוקטובר הייתה גבוהה מהצפוי. האינפלציה ב-12 החודשים האחרונים קרובה למרכז היעד, ונצפתה ירידה בציפיות לאינפלציה לשנה הקרובה.

כמו כן, מציינים בבנק כי ברבעון השלישי נרשמה ירידה בקצב הצמיחה וניכרת חולשה בתעשייה וביצוא, אך אינדיקטורים ראשוניים לרבעון הרביעי מצביעים על התאוששות מסוימת. כמו כן נמשכו ברביע השלישי הירידה באבטלה ועליית שיעור התעסוקה, אך הגידול בתעסוקה מתרכז בשירותים הציבוריים, לעומת קיפאון לאורך זמן בתעסוקה במגזר העסקי.

גם שער הדולר עמד לפני הבנק כשיקול להותרת הריבית, ובהחלטה נאמר כי "בסיכום החודש שמאז החלטת הריבית האחרונה נחלש השקל ב-0.9% מול הדולר, אך החלשות השקל מול הדולר הייתה מתונה מזו של מרבית המטבעות. מול השער האפקטיבי התחזק השקל ב-0.5%".

הבנק מציין גם כי "המדיניות המוניטרית במשקים העיקריים נותרה מרחיבה מאוד; למרות השיפור שנסתמן בנתוני שוק העבודה בארה"ב, עדיין שוררת אי ודאות לגבי מועד תחילת תהליך ה-tapering. ה-ECB הפחית החודש את הריבית ב-0.25%, וחזר על מחויבותו למדיניות מרחיבה לאורך זמן.

"תחזית הצמיחה הגלובלית של ארגון ה-OECD עודכנה כלפי מטה, בעיקר כתוצאה מצפי להתמתנות נוספת במשקים המתעוררים, בעוד שהתחזית לצמיחה בגוש מדינות ה- OECD נותרה כמעט ללא שינוי.

"נמשכת העלייה במחירי הדיור לצד קצב מהיר של נטילת משכנתאות. הנחיות המפקח על הבנקים, המגבילות את שיעור ההחזר מן ההכנסה, את חלק ההלוואה שניתן בריבית משתנה ואת התקופה הסופית לפירעון ההלוואה במשכנתאות, צפויות להפחית את הסיכון לציבור נוטלי המשכנתאות ולמערכת הבנקאית".