חכו חכו, יובנטוס מתכננת משהו גדול

הגברת הזקנה מתאוששת ובונה תוכנית כלכלית גרנדיוזית כחלק מניסיון לסגור פערים מריאל מדריד, באיירן מינכן, ברצלונה ומנצ'סטר יונייטד

ביובנטוס ממש לא מתלהבים מהרעיון לשחק את הגמר האירופי באצטדיון הביתי. ברור גם למה: גמר הליגה האירופית שייערך השנה באצטדיון יובנטוס בטורינו הוא יותר חלום בלהות למועדון היוקרה האיטלקי מספר אחת, שכרגע נראה קרוב להדחה כבר בשלב הבתים.

איך הגיעה הקבוצה האהודה ביותר באיטליה למצב שהיא חייבת הערב (ד') ניצחון ביתי על קופנהאגן, אחרי שלוש נקודות מארבעה משחקים, כדי להשאיר לעצמה סיכוי להתקדם בצ'מפיונס?

***

קצת פרופורציות. לא הכל שחור או לבן ביובה, חוץ מהתלבושות כמובן. ב-2011 זכתה יובנטוס לראשונה בתואר אחרי בצורת מאז 2003, כשמורידים את התארים שניטלו ממנה עקב פרשת הקלצ'יופולי. הבלגן סביב הפרשה והמאמץ העילאי לחזור לצמרת הגדילו את ההוצאה הכספית עד שב-2011 קבעה יובנטוס שיא חסר תקדים כשהפסידה בשנה אחת 95 מיליון אירו. משפחת אניילי, הבעלים של המועדון וגם של חברת פיאט, משכה את הבלמים. אנדריאה אניילי שנכנס לתפקיד הנשיא ב-2010, התחיל בתכנית הבראה.

בעונה שעברה כבר רשם המועדון לא רק אליפות שנייה ברציפות אלא גם רווח מרכש של שישה מיליון אירו (לראשונה ב-16 שנים, להוציא מכירת חיסול עם הירידה לליגה השנייה), והקטין את ההפסדים מ-48.7 ל-15.9 מיליון אירו בשנה. מעבר לכך, יובנטוס היא המועדון האיטלקי הראשון שעבר לשחק באצטדיון כדורגל נטו מודרני השייך למועדון, 41 אלף מקומות שהם תמיד סולד אאוט. במקביל נאבקים בטורינו להוריד את נטל שכר השחקנים שהגיע ליותר משבעים אחוז מהמחזור אל מתחת לחמישים אחוז.

חשיבות ליגת האלופות מתבררת, כשמבחינים שיובנטוס הכניסה הכי הרבה כסף באירופה מההשתתפות בה - 65.3 מיליון אירו, למרות ההדחה ברבע הגמר. הסיבה: ההכנסה מזכויות שידור באיטליה גבוהה, וחלקה של יובנטוס גבוה במיוחד והכניס לבדו 44.8 מיליון. אבל גם כך מצבה הכלכלי של יובנטוס משתפר והולך. ביולי דווח על שותף ספונסרינג חדש, BWIN. בסוף אוקטובר כבר דווח על שיא מחזור חדש בסך 272.5 מיליון אירו, שבוע לפני כן על הסכם חסות חדש עם אדידס - 190 מיליון אירו לשש שנים מ-2015, יותר מכפול מהחוזה הנוכחי עם נייקי. אניילי מכחיש שקרן אקסור המחזיקה במועדון מחפשת משקיעים זרים. אבל גם אלה מהווים סימן טוב.

הם מצביעים על שינוי מגמה באיטליה. כוכבים מגיעים. זה משום שהרבה כסף נכנס: פ.ס.ז' העבירה לסרייה A מאז 2011, 269 מיליון אירו עבור שחקנים, מנצ'סטר סיטי ב-12 חודשים העבירה 46 מיליון נוספים. מה שעדיין לוקה בחסר אלו שיווק וחשיבה מסחרית, בייחוד לאור התעשייה הפיראטית הנפוצה בארץ המגף. בזמן שבין 2007 ו-2012 יובנטוס מכרה רק 480 אלף חולצות רשמיות, מכרה באיירן כפול מכך, ריאל ומנצ'סטר יונייטד 1.4 מיליון כל אחת (נתוני ה"קיקר"). "הכסף מבחוץ הוא ברכה", מדווח המנהל הספורטיבי ביובה בפה מארוטה, "בניגוד ללפני שנתיים כוכבים מתעניינים לבוא, אבל אנחנו צריכים להמשיך לשפר את הניהול".

ברומא הבעלים האמריקאים החדשים שנכנסו לאחרונה הובילו למבנה מודרני ומובילים את הליגה גם בניהול. מאסימו מוראטי, בעלי אינטר שמכר את השליטה לאינדונזי תוהיר, סיפר ל"גאזטה דלו ספורט" כמה הניהול היה קלוקל, והדגיש "גם אני אשם. למשל מהטריפל ב-2010 לא הרווחנו כלכלית כלום, להיפך, שם התחילה הידרדרות. הגיע הזמן לשלוח את בתי אינטר לפנימיית ניהול בינלאומי חדשנית, כדי שתלמד סוף סוף ללכת בעצמה".

***

אם כן, כלכלית יובנטוס בדרך הנכונה. וגם הכדורגל. אמנם היא דידתה ומרטה עצבים לאוהדיה בתחילת העונה, מכאן גם שתי נקודות מהמשחקים עם קופנהאגן וגלאטסראי. אבל המגמה ברורה: יובה עם חמישה ניצחונות רצופים בליגה ועם הפרש שערים של 0-12, בופון לא ספג בליגה כבר 550 דקות. והמשחקים מול ריאל, למרות הפסד דחוק ותיקו ביתי, היו סימן מעודד. קונטה המאמן מסביר: "אליפות שלישית ברציפות היא מטרה ריאלית, בצ'מפיונס הגדולות מעבר להישג ידינו". וזה למרות שהשחקנים היו מתים ללכת בכל הכוח דווקא בזירה האירופית, גם על חשבון הליגה. ג'יג'י בופון הכריז: "ארבע שנים מהקריירה שלי אני מוכן לתת עבור הגביע עם האזניים הגדולות".

גם ביובנטוס מתכננים להסתער על אירופה רק בעוד שנה-שנתיים. אניילי הודיע כבר כי "השנה אפשר לממן רכש רק עם מכירות של שחקנים, אבל החל מ-2014 תהיינה השקעות גדולות יותר אפשריות" וב-2015 אמורה יובנטוס להיות מסוגלת להתחרות בצמרת האירופית. בינתיים רוכשים שחקנים שהוכיחו עצמם והם בדרך מעלה (פול פוגבה ממנצ'סטר יונייטד, ארתורו וידאל מלברקוזן, אנג'לו אוגבונה מטורינו) - בצירוף כוכבים רק אם הם במחירי מציאה (פירלו ויורנטה בחינם, טבס ב-9 מיליון). העיקר: עבודה קשה והתלהבות, סימני ההיכר של קונטה. "אנחנו ביובנטוס צריכים להסתכל אחד לשני בעיניים ולוודא, שכל אחד נותן את המקסימום". זה מבלבל את היריב - ליובה יש עשרה מבקיעים שונים, אבל הסגל קצר - בייחוד באיטליה, בה משחקים דורשים ריכוז עצום, זו בעיה.

אז נכון, מקום 25 בדירוג אופ"א הוא נתון לא מעודד, אבל לא צריך לדאוג. פירלו משובח מתמיד, וידאל מהטובים בעולם בתפקידו, ופוגבה עוד הולך ומשתפר, כל עוד יובנטוס תוכל להשאיר אותו. אם לא רומא והריצה המטורפת שלה בפתיחת העונה, וכולם היה ברור עד כמה יובנטוס היא קבוצה טובה - גם עכשיו שהיא רושמת משבר בצ'מפיונס ליג, היא רושמת בליגה שתי נקודות יותר מבעונה שעברה באותה נקודת זמן, בה הללו אותה כולם. מה שהופך את קונטה לתואם מוריניו: "אפילו תיקו זה סוף העולם. בשנה שעברה היינו הגדולים מכולם עם אותו מספר נקודות למרות שני ניצחונות נוראיים. האויבים מסתתרים בכל מקום כדי למנוע מאיתנו סקודטו שלישי ברצף - הפכנו מטנק למלפפון, ככה זה באיטליה". כדאי לדנים להיזהר.