אני ואתה נשנה את העולם

‎‎אריק איינשטיין שינה את העולם של כולנו והיה בן בית אצלנו

אריק איינשטיין שינה את העולם של כולנו. לא משנה אם אמרו את זה קודם, לפניו. כי הוא אמר את זה בדרכו המיוחדת. הוא שר את פס הקול של החיים שלנו, בארץ ישראל שכבר איננה קיימת עוד, אבל כולנו מתגעגעים אליה. חלקנו מתגעגעים מבלי להבין שהיא כבר מזמן איננה כאן. חלקנו צעירים מדי ולא הכירו את אותה אמא אדמה של אריק איינשטיין. אבל דרך שירתו הנפלאה הם למדו להתחבר אליה ולאהוב אותה. כמוהו.

‏אריק איינשטיין לא היה רק הזמר של המדינה. הוא היה בן בית אצל כולנו. חלק מהקונצנזוס המוצק, שאף טרנד חדשני ושום סגנון זמר כזה או אחר לא יוכלו לערער את מעמדו האחד והמיוחד של מי שהפך לסמל עוד בחייו, אבל הצטנע והסתייג בדרכו המיוחדת מההילה שאפפה אותו.

‏הטקסטים של שירי אריק איינשטיין רבים ומגוונים. כל אחת ואחד מאיתנו מצאו בהם את המשמעות הרלוונטית עבורם. הרומנטיקנים שבינינו קיבלו ממנו במתנה עשרות שירים שליוו את אהבתם. בין השעות הקטנות של הלילה לרוח הסתיו, דרך החלון הכי גבוה ועד לדרכינו שנפגשות לדק ונפרדות לעד.

‏ברגעי הבוסר של האהבה הראשונה הם התנגנו בדרך לגימנסיה ועם פרח הלילך. כשהתמסדה אהבתם הם יכלו להזדהות עם שירתו המקסימה על שיגרת האהבה בדירה קטנה, חשוכה מעט, לא רחוק מכאן בסמטה בצד. וכשהגיע תור הילדים, גם עבורם שר אריק איינשטיין בדרכו המיוחדת וכבש את ליבם כשסיפר להם על מדינת הגמדים ועל אדון שוקו. הילדים האלה גדלו ומאות אלפי הורים במדינת ישראל מחו דמעה כשהגוזלים שלהם פרחו מהקן, פרשו כנפיים ועפו, בעלייתם לתורה, בדרכם ללשכת הגיוס וביציאתם לטיול מסביב לעולם.

‎‎איזה מסכנים האוהדים

‏וכמובן, אריק איינשטיין היה הסמל של אוהדי הפועל תל-אביב. ביום ראשון השבוע יצאנו מבלומפילד מושפלים אחרי תבוסה קשה. היינו שם אשתי ואני ושיר, הבת הקצינה, ושני הבנים הצעירים וביחד עם עוד אלפי אוהדים מאוכזבים סביבנו הזדהינו עם המילים המיתולוגיות - "איזה מסכנים האוהדים שאוכלים להם ת'לב". התקשרנו לליאור, הבן החייל, אי שם בדרום הארץ, כדי לשפוך את מר ליבנו בפני האוהד השרוף. אבל הוא היה באימון לילה ונאלצנו להסתפק בשיר המענה האוטומטי שלו: "אהובה שלי, אדומה שלי, את האור שבחיי, נשמה שלי, הקבוצה שלי, הפועל תל-אביב, משוש חיי".

‏גם את יזמי ההיי-טק הישראלי שכל יום, בדרכם שלהם, מנסים לשנות את העולם ימשיכו ללוות מילותיו הנפלאות של אריק איינשטיין, באשר יילכו:

‏אני ואתה נשנה את העולם,

‏אני ואתה, אז יבואו כבר כולם,‏

אמרו את זה קודם לפניי,

‏לא‏ משנה - אני ואתה נשנה את העולם.

‏‎‎אריק איינשטיין ימשיך תמיד להיות חלק מכולנו. יהי זכרו ברוך. ‏‎‎‏

‏* ‎‎יזהר שי הוא שותף כללי בקיינן פרטנרס ומנהל פעילות הקרן בישראל.