הצ'ופר הקטן של גולדהאר: מכבי תכניס העונה מאירופה מינימום 12 מיליון ש'

בעקבות ההתקדמות הצפויה בליגה האירופית, הסכום הנ"ל צפוי להגיע לקופה של האלופה הישראלית מאופ"א - לפני מכירת כרטיסים, מנויים, שילוט ומרצ'נדייז

בעוד מכבי חיפה כבר הודחה, מכבי ת"א סיימה אתמול (ה') בתיקו עם אפועל ניקוסיה בקפריסין, ובכך האלופה הישראלית הבטיחה כמעט מעשית את ההעפלה לשלב 32 האחרונות של הליגה האירופית. במידה ואכן יעשו זאת, הצהובים ירשמו היסטוריה קטנה מבחינתם - כשלראשונה בתולדות המועדון יצליחו לעבור שלב בתים אירופי. בשני הניסיונות הקודמים שלה סיימה מכבי את הבתים במקום הרביעי והאחרון (ליגת האלופות 2004/05, הליגה האירופית 2011/12).

עם זאת, העפלה של מכבי לא תהווה היסטוריה מבחינת הכדורגל הישראלי. בעונת 2009/10 עברה הפועל ת"א מהמקום הראשון את הבית שלה בליגה האירופית בו שיחקו המבורג, סלטיק וראפיד וינה. בשלב 32 האחרונות הודחה הפועל על-ידי רובין קאזאן. בעונת 2006/07 עברו שתי ישראליות - הפועל ת"א ומכבי חיפה - את שלב הבתים של המפעל המשני, שאז עוד נקרא בשמו הקודם "גביע אופ"א". עם זאת, הבתים אז היו קלים הרבה יותר למעבר: כללו חמש קבוצות בכל בית ממנו עלו שלוש קבוצות, ללא פורמט בית-חוץ (התקיים סיבוב אחד בלבד). חיפה נעצרה באותה עונה רק בשלב הנוקאאוט השני של גביע אופ"א, שמינית הגמר, על-ידי אספניול; הפועל ת"א הודחה בשלב הנוקאאוט הראשון על-ידי ריינג'רס.

***

להעפלה של מכבי ת"א ישנה גם משמעות כלכלית גדולה עבור המועדון. עד כה הבטיחה לעצמה קבוצתו של מיטש גולדהאר מענקים כוללים מאופ"א בסך 2.3 מיליון אירו, על-פי הפירוט הבא: 200 אלף אירו בגין זכייה באליפות ישראל; 200 אלף נוספים עבור ההשתתפות בשלב המוקדמות השלישי של ליגת האלופות (שם הודחה מול פ.צ באזל); 1.3 מיליון עבור ההעפלה לשלב הבתים של הליגה האירופית; 600 אלף אירו עבור צבירת 8 נקודות בבתים. במידה ומכבי תעפיל, היא תקבל 200 אלף אירו נוספים עבור המעבר לשלבי הנוקאאוט מהמקום השני. אגב, אם היתה מצליחה לסיים ראשונה את הבית שלה היתה מקבלת 400 אלף אירו עבור ההעפלה, אך פרנקפורט הגרמנית כבר הבטיחה את מקומה בפסגת בית 6.

המשמעות היא שמכבי תכניס רק ממענקי אופ"א סך כולל של 2.5 מיליון אירו (12 מיליון שקל). וזה לפני תוצאת המשחק האחרון בבתים ב-12 בדצמבר מול בורדו (ניצחון שווה 200 אלף אירו נוספים, תיקו 100 אלף), ולפני נתח נוסף שתקבל מאופ"א עבור הסכמי זכויות השידור הקולקטיביים של המפעל (Market Pool), שמוערך כב-70 אלף אירו; כמו כן, מכבי מכניסה העונה מיליוני שקלים נוספים מהקמפיין האירופי באמצעות מכירת כרטיסים, מנויים, שילוט במשחקי הבית בבלומפילד ומכירת מרצ'נדייז.

אמנם עדיין לא מדובר בסכומים שיעבירו את מכבי לשורת הרווח ויימנעו מגולדהאר לכסות העונה את ההפסדים הגבוהים של הקבוצה בעלת התקציב הגבוה ביותר בספורט הישראלי (תקציב שעולה אפילו על זה של מחלקת הכדורסל של מכבי ת"א), אבל הם בהחלט יקטינו משמעותית את חשבון ההוצאות של טייקון הקניונים הקנדי.

חדשות טובות למכבי ת"א במקרה של העפלה מגיעות גם מאספקט אחר: שיפור בניקוד שלה בדירוג אופ"א, במה שעשוי למנוע ממנה בשנים הבאות מפגשים קשים בשלבי המוקדמות של ליגת האלופות, שם ההכנסות עבור קבוצה ישראלית יכולות להיות גבוהות פי ארבעה.

***

מה יחכה למכבי בהגרלה של 32 האחרונות? כיוון שהיא צפויה לסיים את הבית במקום השני, היא תוכל לפגוש בשלב הבא אחת מ-11 המסיימות ראשונות בבתים האחרים של הליגה האירופית העונה - אבל גם ארבע נושרות מהצ'מפיונס ליג שיסיימו עם המאזן הכי טוב מבין הקבוצות שייגמרו במקום השלישי בבתים של האלופות - שהן נכון להיום נאפולי, בנפיקה, שאלקה ולברקוזן.