ביה"ד הרבני אישר לחקור עדים הנמצאים בחו"ל באמצעות סקייפ

אישה שהגישה תביעה לגירושים בטענה לאלימות מצד בעלה, ביקשה להעיד דרך סקייפ 3 עדות המתגוררות בצרפת - ובית הדין הרבני נעתר לבקשתה

בית הדין הרבני בפסיקה שמחבקת את הקדמה: בית הדין הרבני האזורי בפתח-תקווה קבע לאחרונה כי ניתן לחקור עדים הנמצאים בחו"ל באמצעות תוכנת הסקייפ. בכך נעתר הדיין, הרב בנימין לסרי, לבקשתה של אישה שהגישה תביעה לגירושים בטענה לאלימות מתמשכת מצד בעלה, להעיד 3 עדות המתגוררות בצרפת על האלימות שספגה.

האישה, המתגוררת בצרפת, נישאה לבעלה ברבנות בארץ אך התגוררה עמו בצרפת. מתביעת האישה, אותה הגישה בתחילת השנה לבית הדין הרבני בפתח-תקווה, עולות טענות קשות על אלימות פיזית, מילולית ונפשית אשר ספגה מצד בעלה לאורך נישואיהם, שכללה גם מקרה אונס ברוטאלי לטענתה.

למרות ששני בני הזוג מתגוררים בצרפת, חוקי ההלכה מחייבים את בני הזוג להתגרש ברבנות בישראל, בה נרשמו כנשואים כדת משה וישראל, ועל כן הגישה האישה תביעת גירושים בישראל, באמצעות עו"ד רן רייכמן.

לפני כ-4 חודשים התייצבו בני הזוג לדיון בתיק הגירושים ברבנות, שם הכחיש הגבר את כל טענותיה של האישה לאלימות שיוחסה לו בכתב התביעה.

בתום הדיון חזרו השניים לצרפת, אלא שכעבור מספר חודשים, עת הגיע הגבר לביקור משפחתי בישראל, הוא הופתע לגלות כי אינו יכול לחזור לצרפת, עקב צו עיכוב יציאה מהארץ אשר הוציאה נגדו האישה.

בעקבות הכחשותיו של הבעל את טענות האישה, הגישה האישה לבית הדין בקשה להעיד 3 עדות מצרפת באמצעות הסקייפ. בבקשה ציינה כי לצורך הוכחת טענותיה יש צורך ממשי בהעדת 3 עדות המתגוררות בצרפת, אשר היו עדות לאלימות הקשה שספגה לכאורה.

ואולם, צוין, זימון עדים מחו"ל לישראל הנו צעד שעלויותיו הכספיות אסטרונומיות, והאישה אינה יכולה לשאת בהוצאות אלה.

בנסיבות אלה ביקש עו"ד רייכמן בשם האישה לאשר את מתן העדות דרך תוכנת הסקייפ, המאפשרת שיחות וידיאו בין-יבשתיות, ובית הדין הרבני קיבל את הבקשה.

בהחלטה צוין כי על האישה להמציא את הציוד הטכני הנדרש לצורך גביית העדות, ולבחור אחת מן העדות למסירת עדות, שכן מוקצית למתן העדות רבע שעה. בנוסף, נקבע כי על העדה להיות "דוברת עברית, באופן שבית הדין יוכל לחקור ולדרוש לחקר האמת".