פאבר: קיימת בועה עצומה בשווקים - צפו לתשואות נמוכות

הפרשן והמשקיע הפסימי, אמר בראיון ל-CNBC כי להערכתו כמעט כל הנכסים בשוק התנפחו למימדי בועה, זאת בשל מה שהוא מכנה "סימפטומים של עודף נזילות"

מארק פאבר, אחד המשקיעים והפרשנים הפסימיים ביותר בוול סטריט, טוען כי קיימת בועה עצומה בנכסים רבים בשוק והיא עלולה להתפוצץ בקרוב.

פאבר, מחבר ה-"The Gloom, Boom & Doom", אמר בראיון ל-CNBC בסוף השבוע כי להערכתו קיימת "בועה ספקולטיבית מאסיבית" כמעט בכל הנכסים, החל משוק המניות וכלה באג"ח, בביטקוין ובסחורות החקלאיות. פאבר סבור כי מרבית הבועות בשווקים נוצרו בשל מה שהוא מכנה "סימפטומים של עודף נזילות".

פאבר טען בנוסף כי השווקים, שהגיעו לשיאים חדשים, עדיין עשויים להמשיך ולעלות לפני שהבועה הגדולה תתפוצץ, זאת אם תוכניות התמריצים, כגון תוכנית רכישות האג"ח של הפד, ומדיניות הריבית האפסית, יימשכו. "האם השווקים יכולים לטפס בעוד 20% לפני שיצללו?", תהה פאבר. "כן, הם יכולים לעלות גבוה יותר אם אתה מדפיס כסף", לדבריו.

המשקיע הפסימי הזהיר את המשקיעים וטען כי הם עלולים להתאכזב מהתשואות בשוק המניות בטווח הארוך כאשר הבועה תתפוצץ. עם זאת הוא ציין כי להערכתו התיקון במדד ה-S&P 500 איחר את המועד כאשר הוא חצה את רף ה-1,600 נקודות. בשבוע החולף, נזכיר, מדד הבנצ'מרק חצה את רמת ה-1,800 נקודות.

פאבר ציין במהלך הראיון כי מכפיל ההון של שילר, המבוסס על חישוב אינפלציה מתואמת של 10 שנים ואחד האינדיקטורים לזיהוי בועה, הוא גבוה מדי ומעיד על תשואות נמוכות בעתיד. בנוסף הוא סבור כי הזינוק במטבע הוירטואלי ביטקוין הוא סימן נוסף המעיד על עודף נזילות ועל התפתחות בועה.