הוט מובייל: ההסכם עם פרטנר פוטר מפריסה ארצית

ל"גלובס" נודע, כי בבקשתה למשרד התקשורת טוענת הוט מובייל כי ההסכם להקמת רשת דור רביעי במשותף עם פרטנר מכשירה את מחוייבותיה במכרז הסלולר

חברת הוט מובייל מבקשת ממשרד התקשורת לראות בהסכם שלה עם פרטנר כעמידה במחויבות המכרזית שלקחה על עצמה בעת זכייתה במכרז הסלולר, כך נודע ל"גלובס". החברה פנתה למשרד התקשורת בבקשה לאשר את הסכם איחוד הרשתות עם פרטנר ומהבקשה עולה כי החברה מבקשת לראות במיזם המשותף ככזה שעונה על המחויבות שלה לעניין הפריסה הארצית.

לנוכח עמדת משרד התקשורת התומך באיחוד רשתות סלולריות, וכל עוד אין אף גורם שיתנגד לעסקה או שיבקש לראות בה כהפרה מכרזית, נראה שמשרד התקשורת יקבל עמדה זו.

הבקשה של הוט מובייל לראות בהסכם איחוד הרשתות כעמידה במחויבות שלקחה על עצמה בעת זכייתה במכרז מעוררת שאלות משפטיות מורכבות, אבל העובדה שאף גורם לא הביע התנגדות מקרב המועמדים שהפסידו במכרז שבו זכתה הוט מובייל, הרי שנדמה שעבור משרד התקשורת הבעיה נפתרת.

על פי המכרז, הוט מובייל חייבת להקים רשת בפריסה ארצית בתוך 7 שנים (כיסוי של 90%). ההסכם מעלה שאלות בעניין רשת הדור השלישי שהוט מובייל התחייבה להקים, והאם המיזם המשותף עם פרטנר שבו שתי החברות מקימות רשת דור רביעי משותפת הינו היינו הך.

נזכיר כי הוט מובייל התחייבה להקים רשת דור שלישי בפריסה ארצית ועד היום הגיעה לכיסוי של 60%. בנוסף, החברה מעבירה מפלאפון לפרטנר את מנוייה החל מינואר 2015.

במידה ומשרד התקשורת ירצה לראות הפרדה בין הרשתות, לכאורה הוא יוכל, ואף מחויב, לדרוש מהוט מובייל להשלים את פריסת הרשת בדור השלישי. ואולם הערכה היא שהמשרד לא ידרוש זאת, כך שבפועל מה שיקרה הוא שהוט מובייל תקים במשותף עם פרטנר גם את רשת הדור השלישי שלה.

זה אומר ששתי החברות ייכנסו לתהליך שבו יבוטלו אתרים כפולים ורשת אחת תשמש גם לדור הרביעי וגם לדור השלישי. שתי החברות ייהנו מכך אך הוט מובייל במיוחד מכיוון שהרשת של פרטנר כבר פרוסה היטב ובאיכות וברמה מיטבית, כך שסביר להניח שיותר אתרים של הוט מובייל יפורקו.

עוד נזכיר שהוט מובייל מקבלת זכות שימוש במיזם המשותף עם פרטנר, וזה שונה מבעלות על הרשת, אך מנגד היא רושמת זאת בספריה כהשקעה ולא כהוצאה, כך שהיא יכולה לטעון ששיתוף הפעולה עם פרטנר הוא השקעה שהתחייבה עליה במכרז.

לכך יש השפעה גם על פלאפון וסלקום שמנהלות מו"מ להקמת רשת משותפת בדומה להוט מובייל ופרטנר. לכאורה, אם שתיהן מקימות רשת דור רביעי במשותף, אזי האינטרס הברור של שתיהן הוא שגם ברשתות הדור השלישי יתירו להן לשתף פעולה וכך יצומצמו באופן משמעותי מספר האתרים בישראל, והחברות ירוויחו מכך הרבה מאד בחיסכון התפעולי.

יחד עם זאת, נדגיש כי הרוח שנושבת כרגע מרשות ההגבלים העסקיים היא שאיחוד רשתות בין פלאפון לסלקום הרבה יותר מורכב ובעייתי מאשר מיזוג הרשתות של הוט מובייל ופרטנר, ולכן כלל לא ברור אם ייצא לפועל.