שגריר ישראל בארה"ב הגיש כתב האמנתו לנשיא אובמה

רון דרמר: "העם היהודי חייב הרבה מאוד לאומה האמריקאית" ■ ביקורת בוושינגטון על עברו של דרמר כפעיל רפובליקאי, אך בכיר לשעבר באייפ"ק אומר: "ממשל אובמה ישחר אחריו"

רון דרמר, שגרירה ה-18 של ישראל בארה"ב, הגיש אתמול (ג') את כתב האמנתו לנשיא ברק אובמה בטקס בבית הלבן ונכנס לתפקידו באופן רשמי. דרמר, שמחליף את מייקל אורן, פועל מלשכת השגריר כבר יותר מחודשיים ומקיים פעילות נמרצת על גבעת הקפיטול במאמץ לשכנע מחוקקים להדק את עניבת הסנקציות סביב צווארה של איראן.

דרמר, איש אמונו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, כיהן כציר כלכלי בשגרירות בוושינגטון בשנים 2005-2008. בשובו לישראל, הוא שימש כיועץ בכיר לרה"מ. נתניהו מינה אותו לשגריר ביולי. עם המינוי, אמר רה"מ: "אני מכיר את דרמר שנים רבות ואני יודע שרון ייצג בנאמנות את מדינת ישראל".

במכתב אישי שנתן לאובמה כתב השגריר החדש: "מערכת היחסים יוצאת הדופן בין ישראל לארה"ב משתרעת מעבר לערכים ולאינטרסים המשותפים. היא מעוגנת באמונה העמוקה, שקשת היקום המוסרי ארוכה, אך היא נוטה לעבר הצדק, כפי שהטיב לומר מרטין לותר קינג".

במסר בספר האורחים של הבית הלבן, כתב דרמר: "אני חש גאווה וכבוד לשרת את מדינת ישראל כשגרירה בארה"ב. העם היהודי חייב הרבה מאוד לאומה האמריקאית ואני, כמי שנולד בארה"ב, מרגיש זאת באופן אישי. אני מצפה לעבוד אתך (עם נשיא ארה"ב) ועם ממשלך כדי לחזק יותר מאשר אי פעם את העבותות בין ישראל לארה"ב".

בטקס, שבו הגישו גם שגרירים אחרים את כתבי ההאמנה שלהם, נכחו אשתו של דרמר, רודה, חמשת ילדיהם, וכן אמו, אחותו וחמתו. השגריר הגיש לנשיא ארה"ב מתנה: זוג חפתים, שעליהם מוטבע סמלה של מדינת ישראל - המנורה.

דרמר, בן 42, נולד במיאמי-ביץ', פלורידה. אמו, יפה רוזנטל, נולדה בארץ ישראל המנדטורית והיגרה עם הוריה לארה"ב זמן קצר לאחר הקמת המדינה. אביו, ג'יי דרמר, כיהן כראש עיריית מיאמי-ביץ'. לימים, כיהן כראש עיר זו גם אחיו של רון, דייוויד. רון דרמר הוא בעל תואר ראשון בפיננסים וניהול מבית הספר וורטון למינהל עסקים באוניברסיטת פנסילווניה, ותואר ראשון נוסף מאוניברסיטת אוקספורד בבריטניה.

דרמר עלה לישראל בהיותו בן 26. ב-2004 הוא ונתן שרנסקי כתבו את הספר The Case for Democracy, שנעשה רב-מכר. דרמר ויתר על אזרחותו האמריקאית לפני שמונה לשמש כציר הכלכלי בוושינגטון.

למרות שאביו ואחיו היו דמוקרטים, רון דרמר נעשה פעיל במפלגה הרפובליקאית כאשר חי בארה"ב. לפי כמה הערכות, עובדה זו היא עתה לצנינים בעיניהם של בכירים בממשל אובמה ומחוקקים דמוקרטים בקונגרס. הערכות אלה באות לידי ביטוי בכתבת דיוקן גדולה על דרמר שפורסמה בתחילת השבוע באתר הנחשב "פוליטיקו".

"הצוות של אובמה ישחר אחרי דרמר"

הכתבה, פרי עטו של רון קמפיאס, ראש המשרד של סוכנות הידיעות היהודית (JTA) בוושינגטון, מציינת שדרמר לא הצליח אף פעם להשתחרר לגמרי מדימויו כתומך מושבע של המפלגה הרפובליקאית. פקידי ממשל הזדעזעו כאשר קראו באתר של Tablet Magazine, שדרמר לא רק ארגן את ביקורו בישראל של מיט רומני, המועמד הרפובליקאי לנשיאות, ב-2012, יחד עם דן סניור, יועצו של רומני, אלא שהוא, דרמר, סייע לשמור את דבר ההכנות בסוד, בין השאר כדי למנוע מאנשי הקמפיין של המועמד הדמוקרטי, ברק אובמה, לארגן לאובמה ביקור חטוף בישראל ברגע האחרון.

בה בעת, יש שסבורים שהאינטימיות ביחסי דרמר עם נתניהו היא יתרון. כך, למשל, אמר ל"פוליטיקו" סטיב רוזן, לשעבר בכיר באייפ"ק, השדולה הפרו-ישראלית בוושינגטון: "הצוות של אובמה ישחר אחרי דרמר. הוא כלב שמירה פראי, אך גם ערוץ תקשורת".

פקיד ממשלה ישראלי לשעבר, שעבד באופן הדוק עם דרמר, אמר ל"פוליטיקו", שהשגריר הקודם, אורן, נהג להאזין ליועציו בשגרירות (כולם אנשי משרד-החוץ, בעוד שהשגריר, מסורתית, הוא מינוי של רה"מ), והיה מסוגל להזהיר את ירושלים מפני בעיות עם ממשל אובמה שהחלו להסתמן באופק. דרמר ייצטרך לחרוג מהבועה של רה"מ ולפעול כמו קודמו, אמר אותו פקיד: "אם דרמר יראה עצמו כשלוחה של לשכת רה"מ, זה יהיה חיסרון. אם הוא יראה עצמו כשגריר, הוא יוכל למלא תפקיד חשוב במאמצים להפגת המתיחויות (בין שתי המדינות)".

"פוליטיקו" מספר שבפגישה סגורה עם מחוקקים פרו-ישראליים על גבעת הקפיטול, ב-20 בנובמבר, שאל אותו אחד מהמחוקקים שאלה ישירה, כפי ששואלים ב"משפחה": האם זה רעיון טוב שישראל תתקע טריז בין הקונגרס לבין ממשל אובמה בסוגיית הסנקציות על איראן?

דרמר השיב תשובה דיפלומטית קלסית: הוא בעצם לא ענה, אלא חזר ואישר את חשיבות היחסים המיוחדים בין ישראל לארה"ב. אך בתוך כמה דקות הוא הבהיר שהוא אינו מעוניין לעודד את המחוקקים הרפובליקאים בבית-הנבחרים להתעמת עם הנשיא. הוא אף אמר שיחסי וושינגטון-ירושלים אינם נתונים במשבר.

המחוקקים הדמוקרטים התרשמו, מציין "פוליטיקו", במיוחד מפני שדרמר הדגיש שממשל אובמה לא הטעה את ישראל לגבי השיחות בערוץ האחורי עם איראן.

"היו חששות לפני הפגישה שדרמר לא ינהג כמו מייקל אורן ולא ידבר על חוזק היחסים בין ישראל לארה"ב", אמר עוזר למחוקק. "אבל לאחר הפגישה, ההתרשמות היתה שדרמר אמר בדיוק את הדברים הנכונים".