גרנובסקי: עשיתי את הוני בעסקאות פיננסיות, מעדיף לא לפרט

מבטיח "לקפל את הפירמידה" תוך 3 חודשים ■ על נוחי דנקנר: "דעתו חשובה לי מאוד, הוא שותף טוב. המון אנשים סומכים עליו בגלל שהוא ניהל שנים רבות את אי.די.בי. הוא עובד קשה מאוד, ישן בקושי שלוש שעות בלילה"

"בשבילי הדעה של נוחי דנקנר מאוד חשובה, הוא אדם טוב ושותף טוב, הוא מכיר את החברה לעומק ואני רוצה אותו מעורב בעסקה גם בעתיד - הוא הביא לחברה הרבה מאוד איכויות", כך אמר היום ל"גלובס" אלכסנדר גרנובסקי, שותפו של דנקנר בקבוצה המתמודדת על רכישת השליטה באי.די.בי.

לאחרונה הוציא גרנובסקי הודעה לבורסה לפיה בכוונתו להחליף את השדרה הניהולית הקיימת באי.די.בי, וזאת בהמשך להצהרות אחרות של אנשיו בתקשורת לפיהן גרנובסקי יהיה זה שיקבל את ההחלטות באי.די.בי. אלא שבפועל דנקנר הוא זה שמפעיל את קשריו, ולמעשה מהווה את "המוח" שמאחורי הצעת הסדר החוב, כולל גיבוש חברי הקבוצה (שגרנובסקי עתיד להיות המשקיע הגדול בה).

היום, בכל אופן, מסתייג גרנובסקי מהאמירות הקודמות בנושא וטוען כי "לא אמרתי שאני אקבל את ההחלטות באי.די.בי. אני חלק מקבוצה חזקה שהיא לא רק סשה גרנובסקי, יש דנקנר , נקש ונץ, אנחנו כמו משפחה אחת גדולה. אבל אני לא אחליט בעצמי, בשבילי הדעה של דנקנר מאוד חשובה, הוא הביא לחברה הרבה מאוד איכויות".

- אבל הוא גם זה שהביא את אי.די.בי למצב חדלות הפירעון שבו היא נמצאת כיום.

"הוא עשה כמה טעויות, אבל אנחנו יודעים איך לתקן את זה. היה לו מזל רע כמו למשל מה שקרה בסלקום ובקרדיט סוויס".

- לא היה כאן גם שיקול דעת מוטעה?

"היו גם טעויות, אבל זה לא הזמן לדבר על זה. חשוב להקשיב לנוחי דנקנר, המון אנשים סומכים עליו בגלל שהוא ניהל שנים רבות את אי.די.בי. הוא עובד קשה מאוד, ישן בקושי שלוש שעות בלילה, מחויב לחלוטין לעסקה. הוא זה שארגן את הקבוצה המוצלחת שלנו".

"נקפל את הפירמידה"

הראיון עם גרנובסקי נערך על רקע תחילת ההצבעות של מחזיקי אג"ח אי.די.בי אחזקות אמש על הסדר החוב בחברה, שצפויות להימשך עד יום ראשון בבוקר. גם אם תוכרז כזוכה צפויה קבוצת גרנובסקי-דנקנר לעמוד בפני מכשול נוסף: חוק הריכוזיות שצפוי להיות מאושר בכנסת בתחילת השבוע הבא.

החוק מורה על פירוק פירמידות קיימות, ואוסר על הקמת פירמידות חדשות, והבעיה של קבוצת גרנובסקי-דנקנר, בניגוד לקבוצה המתחרה של אדוארדו אלשטיין ומוטי בן משה, היא שבכוונתם לבנות מעל אי.די.בי - שכבר כיום מהווה את הפירמידה הגדולה בשוק ההון המקומי - מגדל של שלוש חברות ציבוריות נוספות, כך שבסך הכל, על פי הצעתם, ביום שלאחר הסדר החוב תוקם פירמידה בת 7 קומות בחברה.

- איך אתם מתכוונים להתמודד עם חוק הריכוזיות במקרה שתזכו?

"התחלנו כבר בתכנון קיפול ZBI ו-BGI (החברות הציבוריות של גרנובסקי דרכן מתוכננת להתבצע ההשקעה, א' פ') ואני רוצה להפוך אותן לפרטיות. זה עניין טכני לחלוטין, תוך שלושה חודשים נגמור עם זה".

- רק עניין טכני? אתה צריך אישור של מחזיקי האג"ח ולשלם להם את החוב. מאיפה הכסף?

"מדובר על סכומים נמוכים, פחות מעשרות מיליוני שקלים, ואני אממן זאת מכספי הפרטי. אני ומחזיקי האג"ח - ובראשם לפידות של יעקב לוקסנבורג (לוקסי) - ביחסים טובים. המצביעים צרכים להבין שגם לאלשטיין יש פירמידה, אפילו גבוהה יותר משלנו, אבל עליו לא חל החוק, ובגלל לזה לא מתייחסים לכך".

לא מצליחים לתהות על קנקנו

גרנובסקי הפציע בתודעת שוק ההון באוגוסט 2012, כשרכש מאיש העסקים צביקה בירנבוים את מניותיו ב-ZBI (השולטת בחברת BGI) בעסקה בהיקף של 128 מיליון שקל - סכום שהיה גבוה במאות אחוזים ממחיר השוק. מאז לא הצליחו המשקיעים לתהות על קנקנו של האוליגרך, שהפך לאיש מפתח בסאגת אי.די.בי, וגם מקורות הונו ותוכניותיו לגבי אי.די.בי ביום שלאחר הסדר החוב נותרו מעורפלים.

"עשיתי את הכסף הגדול שלי צעד אחר צעד במשך למעלה מ-25 שנה בעסקאות פיננסיות. חלקן בימים שאפשר היה לקנות ברוסיה נכסים בזול ותוך פרק זמן למכור ברווח".

- אתה יכול לתת דוגמה לעסקה כזו?

"אלו עסקים פרטיים ואני לא מעוניין לדבר על זה".

- אתה יכול להסביר מה זו קרן חב"ד 770 שבאמצעותה אתה מחזיק ב-ZBI? מי הבעלים שלה, איפה היא יושבת?

"אני הבעלים של הקרן והיא זוכה לתמיכה של חב"ד העולמית. הקרן רשומה באמסטרדם, והיא נמצאת בניו יורק ובאודסה. בעזרת השם, את הדיבידנדים שאני מקווה למשוך מאי.די.בי, אשקיע בצדקה".