דוחות חברות הביטוח: רווח של 275 מ' ש' לקטנות ולבינוניות

מבין 7 חברות הביטוח המהוות את מגזר הקטנות והבינוניות בענף מובילה איי.די.איי ביטוח ברווח הכולל - עם 89 מיליון שקל מתחילת השנה ■ איילון, הגדולה ביותר במגזר, מובילה עם גידול של 16% בפרמיות, שהסתכמו בכ-1.5 מיליארד שקל

5 קבוצות הביטוח הגדולות רשמו ברבעון השלישי ב-2013 רווח כולל מצרפי של כ-741 מיליון שקל, כך שמתחילת השנה הן מציגות רווח כולל מצרפי של כ-2.2 מיליארד שקל. באותן תקופות רשמו יתר חברות הביטוח, הבינוניות והקטנות, רווח כולל רבעוני מצרפי של כ-87 מיליון שקל, המהווה קיטון של כ-41% ביחס לתקופה המקבילה, ורווח כולל מתחילת השנה בהיקף של כ-275 מיליון שקל - קיטון של כ-4%.

כך, בשלושת הרבעונים הראשונים של השנה הציג ענף הביטוח, שעוסק בכל מגוון פעילויות הביטוח, עלייה של כ-46% ביחס לשלושת הרבעונים הראשונים אשתקד ברווח הכולל המצרפי, שהסתכם בכ-2.46 מיליארד שקל עד כה השנה. כך, שרווחי החברות הקטנות והבינוניות היוו כתשיעית (כ-11%) מהרווח הכולל של הענף מתחילת השנה, לעומת נתח של מעל 14% בפרמיות.

ברבעון השלישי מדובר ברווח כולל מצרפי של כ-828 מיליון שקל לכל ענף הביטוח, קיטון של כ-20% ביחס לרבעון השלישי אשתקד, שהיה טוב אף יותר מהרבעון הטוב יחסית השנה.

חברות הביטוח הבינוניות והקטנות הן איילון, שבניהול אמיל וינשל; הכשרה ביטוח שבניהול אתי אלישקוב; איי.די.איי ביטוח שבניהול רביב צולר; AIG ישראל בניהולו של שי פלדמן; שירביט, בניהול גיל ספיר; ביטוח חקלאי בניהול אריה הרמן; ושלמה ביטוח, בניהולו של אורי אומיד.

כל החברות הללו רשמו מתחילת השנה הכנסות מצרפיות של כ-5.2 מיליארד שקל. מדובר בגידול של כמעט 8.5% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד, לעומת גידול של 7.1% בפרמיות שרשמו חמש קבוצות הביטוח הגדולות - מגדל, הראל, כלל ביטוח, הפניקס ומנורה מבטחים.

רק שתיים מפסידות

בסך הכול רשם ענף הביטוח מתחילת השנה פרמיות בהיקף מצרפי של כ-36.4 מיליארד שקל, לעומת פרמיות בהיקף של כ-33.9 מיליארד שקל בתקופה המקבילה אשתקד.

עיקר הפעילות של חברות הביטוח הבינוניות והקטנות הוא בתחומי הביטוח הכללי. מתחילת השנה רשמו חברות אלה רווח כולל לפני מס בהיקף מצרפי של כ-250 מיליון שקל בתחומי הביטוח הכללי. מדובר בקיטון של כ-17% ביחס לרווח כולל לפני מס בהיקף של כ-300 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד.

החברה הבינונית/קטנה הרווחית ביותר, כדבר של קבע, היא איי.די.איי ביטוח. חברת הביטוח בשיווק ישיר שבשליטת משפחת שנידמן הצטרפה השנה לבורסה, ולצד תג שווי של כ-1.52 מיליארד שקל בבורסה, היא מציגה מתחילת השנה רווח כולל של כ-89 מיליון שקל. החברה אף מציגה מתחילת השנה עלייה של כ-10% בפרמיות, שהסתכמו בשלושת החודשים הראשונים בכמיליארד שקל (כ-3% מהשוק כולו, וזאת בדומה להכשרה ביטוח).

החברה הבאה בתור במונחי הרווחיות היא ביטוח חקלאי, שנהנתה השנה בעיקר מרווח הון של 43 מיליון שקל, לאחר מס ממכירת חלקה בחברת ביטוחי האשראי ב.ס.ס.ח. בשורה התחתונה הציגה החברה רווח כולל של כ-63 מיליון שקל.

אחריה נמצאת חברת הביטוח בשיווק ישיר השנייה בשוק, AIG ישראל, שהציגה רווח של 57 מיליון שקל מתחילת השנה. מדובר אמנם בירידה ניכרת ביחס לאשתקד, ואולם ב-2012 נהנתה החברה מרווח חד-פעמי חריג בהיקפו, הודות לשחרור עתודות ברכב חובה.

מהצד השני של הסקאלה, ישנן רק שתי חברות ביטוח שמציגות הפסד בשורה התחתונה, מתחילת השנה. מדובר בשלמה ביטוח הצעירה ובשירביט, שנהנתה השנה מהטבת מס בהיקף של כ-4 מיליון שקל, שמולה הפרישה כ-3 מיליון שקל בגין קנס שהשית עליה האוצר. החברה שאמורה ליהנות ברבעון הרביעי מרווח הון של כ-11 מיליון שקל לאחר מס, בגין מכירת פעילות ביטוח החיים שלה לפסגות.

בשורת הפרמיות, רק שתי חברות ביטוח בענף מציגות ירידה - שירביט ושלמה ביטוח - בעוד שאיילון בולטת עם שיעור הגידול החד ביותר בענף - 16%.

הגידול החד בפרמיות של איילון מעיד על מדיניות גידול אגרסיבית שמובילה החברה, תחת הנהלתה החדשה יחסית בראשותו של וינשל. בענף הביטוח גידול חד בפרמיות מגיע כמעט תמיד רק הודות להקלה במדיניות החיתום, ולהקלה שכזו כמעט תמיד יש גם מחיר ברווחיות שנפגעת.

ימים יגידו אם הגידול החד בהכנסות מפרמיות של איילון - קבוצת הביטוח השישית בגודלה בשוק - יביא לקפיצה ברווחיותה, או שמא דווקא לפגיעה.

ביטוח
 ביטוח