למה שגולן והוט מובייל לא יקימו רשת משותפת?

2 שחקנים חדשים שיאחדו כוחות וייצרו תחרות בין 4 רשתות ולא בין 2. זה לא יותר טוב לתחרות?

שוק התקשורת כמרקחה. מי שחושב שמדובר רק בתחום הסלולר - טועה. מדובר בכל השוק מכיוון שכאשר מתחוללת סערה בסלולר היא משפיעה על השוק הקווי ולהיפך. במבנה של קבוצות תקשורת, ההפרדה הדיכוטומית בין השווקים כבר לא רלוונטית, כי השוק הולך למבנה של חבילות תקשורת שיוצעו על ידי ארבע קבוצות, ולכן כל תנודה בשוק אחד משפיעה על כל הקבוצות.

הניצוץ שהצית את הבעירה הוא כמובן ההסכם לאיחוד רשתות בין פרטנר והוט מובייל, שהוביל למו"מ מואץ בין פלאפון לסלקום וגולן טלקום. כל זה לא שווה הרבה עד שרשות ההגבלים ומשרד התקשורת לא יגידו מה דעתם ואיזה מבנה הם רוצים שיהיה בשוק. האם שתי רשתות משותפות או שלוש, ואולי ארבע, או אפילו רשת אחת לכולם? לאף אחד אין תשובה, ויותר מכל, מה שאנחנו רואים כרגע הוא היעדר בעל בית שיאמר את דברו. מכיוון שכך, גולן טלקום מצטרפת למו"מ עם פלאפון וסלקום, למרות שבשבוע שעבר היא שוחחה עם פרטנר על הצטרפות למיזם שלה. קיצורו של דבר, שום דבר לא סגור ומה שנחתם כרגע ממתין לרגולטור שיואיל בטובו לקום ולהגיד מה הוא רוצה.

ההסכם בין פרטנר והוט מובייל הוא שנמצא כרגע במוקד. לכאורה, מדובר באסדרת השוק הסלולרי בלבד, אבל זה רק לכאורה. נניח שמחר רשות ההגבלים תציב תנאים להוט ותדרוש ממנה ויתורים בשוק הטלוויזיה שבו היא מונופול, מה דינו של ההסכם מול פרטנר במקרה כזה?

שאלה נוספת: כולם מדברים על איחוד רשתות כזה או אחר חוץ מאשר קומבינציה אחת שאף אחד לא מדבר עליה: מדוע לא לאפשר לגולן טלקום ולהוט מובייל להקים רשת משותפת? שני שחקנים חדשים שיאחדו כוחות ואז תיווצר תחרות בין ארבע רשתות ולא בין שתיים. זה לא יותר טוב לתחרות?

יש בעיה קשה בשוק התקשורת. בהיעדר רגולטור אחד, רשות ההגבלים עושה מה שהיא חושבת ומשרד התקשורת עושה מה שהוא חושב. כל אחד מהם חושב ופועל בצורה עצמאית ולא תמיד הם רואים עין בעין. דוגמה: רשות ההגבלים תומכת במיזוג בזק-יס בתנאים, אבל משרד התקשורת מוסיף ומעלה דרישות משלו: ארדן אומר שאם אין שוק סיטונאי - אין מיזוג. איך אפשר לעבוד ככה?

דוגמה נוספת: רשות ההגבלים לא מתלהבת מנושא שיתוף הרשתות הסלולריות. זה לא אומר שהיא לא תאשר וזה לא אומר שכן, אבל ארדן מאוד מתלהב ורואה בכך מהלך חשוב ברמה הלאומית. הוא רואה לנגד עיניו יעד בהורדת מספר האתרים הסלולריים. מה זה אומר על עמדות שני הצדדים, ולמה אף אחד לא חושב על החברות ועל הצרכנים שסובלים מהכפילות המיותרת? זה הזמן שבו שני הצדדים צריכים להניח את המחלוקות בצד ולשבת יחד על מנת להסדיר את השוק. כרגע זה לא נראה רציני.