שוק המט"ח: הדולר היציג נחלש בכ-0.2%, האירו התחזק

בארי טאף: בדיונים של הוועדה המוניטארית בתקופה האחרונה מוקדש משקל מאוד גבוה להתפתחויות בחו"ל, זאת להבדיל מדיונים דומים שהתקיימו בעבר

המסחר בשוק המט"ח המקומי מתנהל היום במגמה מעורבת, כשהדולר היציג נקבע בירידה של כ-0.2% לרמה של 3.517 שקלים ומנגד האירו התחזק בכ-0.3% ל-4.80 שקלים לאירו. בעולם נסחר האירו סביב 1.366 דולרים לקראת פרסום נתוני מאקרו בהמשך היום.

בארי טאף, שהיה עד לא מזמן יועץ בכיר לנגיד בנק ישראל וחבר בוועדה המוניטארית, התייחס היום בהרצאה שנתן לשיקולים העיקריים שמנחים את הועדה המוניטארית ולסוגיות של המדיניות מוניטארית בעת הנוכחית. טאף הדגיש כי בדיונים של הוועדה המוניטארית בתקופה האחרונה מוקדש משקל מאוד גבוה להתפתחויות בחו"ל, זאת להבדיל מדיונים דומים שהתקיימו בעבר בהם דנו בעיקר בפרמטרים המקומיים.

עליות קלות נרשמות היום (ו') בבורסות אירופה לאחר סגירה שלילית בוול סטריט אתמול ולקראת נתוני המאקרו שיתפרסמו בארה"ב היום. עליות קלות נרשמות במסחר בחוזים על מדדי ניו-יורק לקראת דוח התעסוקה החשוב שיפורסם היום לפני פתיחת המסחר.

לפי התחזיות המוקדמות, כ-180 אלף משרות נוספו למשק האמריקאי בחודש החולף, בעוד שיעור האבטלה צפוי לרדת לרמה של 7.2% לעומת 7.3%. אנליסטים רבים סבורים כי נתונים חיוביים עלולים ליצור אפקט של "הפוך על הפוך" ולגרור ירידות בשווקים, זאת בשל העובדה כי הם עלולים לזרז את הפד לצמצם את תוכנית התמריצים.

ה-ECB הותיר אתמול, כצפוי, את הריבית על כנה ב-0.25%, על רקע צמיחה של 0.1% בגוש האירו ברבעון השלישי ותחזית לצמיחה של 1.1% ב-2014, ולאחר שהבנק חתך במפתיע את הריבית בחודש שעבר. גם הבנק המרכזי של אנגליה הותיר את הריבית על כנה, ושר האוצר הבריטי, ג'ורג' אוסבורן, הציג את תחזיתו הכלכלית בפני הפרלמנט: צמיחה של 1.4% ב-2013 - יותר מכפול מהתחזית הקודמת שעמדה על 0.6% בלבד.

"הצמיחה בפעילות הכלכלית של המשק הישראלי נותרה גבוהה יחסית, האבטלה נמצאת ברמות שפל היסטוריות, תעשיית ההיי-טק ממשיכה למשוך את תשומת לב והערצת העולם, והגז הטבעי החל לזרום מחופי המדינה", כך פותחים כלכלני ארגון ה-‏OECD‏, את הדוח השנתי על כלכלת ישראל לשנת 2012. עם זאת, ב-‏OECD‏ מסתייגים מיד וכותבים כי "רמת החיים הממוצעת נותרה הרחק מאוד מזו של המדינות המפותחות ביותר בארגון ושיעור העוני היחסי הוא הגבוה ביותר בארגון". ‏

גם השנה משבח ה-‏OECD‏ את האינדיקטורים המקרו-כלכליים לטווח הקצר (צמיחה, אבטלה, חשבון שוטף) שהם מטבעם נסיבתיים, אך מביע דאגה רבה לגבי הפרמטרים לטווח הארוך יותר בעיקר בכל הקשור להיבטים חלוקתיים, כמו אי-שוויון בהכנסות ועוני, ולמאפיינים מבניים כמו מערכת החינוך, הבריאות, הרווחה, משק החשמל ועוד. (לסיפור המלא)