"מעמד הביניים בארה"ב נהנה יותר, אך מרוויח פחות"

כך אמר פרופ' ריצ'רד ה. קלרידה בוועידת ישראל לעסקים 2013 ■ ד"ר בהראבש: "תהליך ההתאוששות של כלכלת ארה"ב יהיה מאוד ארוך, והצמיחה תהיה איטית מאוד"

"התיאוריה שעומדת מאחורי ה-QE3 בארה"ב מעולה, רכישות האג"ח של הפדרל ריזרב עבדו מעולה - אבל עכשיו לא יודעים איך לצאת מזה". כך אמר היום (א') פרופ' ריצ'רד ה. קלרידה, יועץ אסטרטגי בינלאומי לחברת PIMCO ולשעבר יועץ לשר האוצר האמריקאי למדיניות כלכלית, בוועידת ישראל לעסקים 2013 של "גלובס".

הדברים נאמרו בפאנל "ארה"ב במלכוד הריבית האפסית", בו השתתפו גם ד"ר נרימאן בהראבש, כלכלן ראשי IHS; פרופ' טיילר כוהן, מהכלכלנים האמריקאים המשפיעים בעולם ופרופסור לכלכלה באוניברסיטת ג'ורג' מייסון; פרופ' סטיב קין, פרופסור לכלכלה ולמימון באוניברסיטת מערב סידני. את הפאנל הנחתה מוניקה וודלי, עורכת מחקרים בקבוצת ה-Economist.

לדברי קלרידה, "הירידה באבטלה בארה"ב קרתה בגלל הסיבה הלא טובות - ירידה בשיעור ההשתתפות ונטישה בשוק העבודה". לפי ד"ר בהראבש, "תהליך ההתאוששות של כלכלת ארה"ביהיה מאוד ארוך, והצמיחה תהיה איטית מאוד. אני לא קונה את הסבר של סטגנציה תמידית, אלא יותר של התאוששות והתאמה מחדש לתנאים החדשים. האדפטציה הזו נעשית על חשבון צמיחה כלכלית. ההתאוששות של ארה"ב היתה מרשימה במיוחד, אבל הצנע והירידה במינוף גובים מחירים במונחים של צמיחה. אני לא חושב שנוצר 'נורמלי חדש'. אנו בתהליך של יציאה מהמשבר שייקח זמן".

פרופ' קין מאוניברסיטת סידני התייחס בפאנל למדיניות הצנע: "זו מדיניות רעה, מתכונת בטוחה לקריסת הכלכלה. רמות החוב הציבורי יוצאות דופן באופן חריג וגם בחוב הפרטי המספרים מפחידים ואין ספק שיש כאן בועה. הרצון להקטין חוב בקצב מהיר מדי גורם בהכרח לירידה בתעסוקה וכתוצאה מכך לירידה בתוצר - וזה לא טוב. ההתאוששות המרשימה של ארה"ב נוצרה לאוו דווקא בגל הצנע, אלא בגלל מינוף מחדש. צריך להתמקד בהפחתת החוב הפרטי ולא החוב הציבורי, אחרת, נהפוך ל'יפן 2'".

פרופ' כהן אמר בפאנל: "ההתאוששות בכלכלת ארה"ב רחוקה אמנם מנבואותיהם של רואי השחורות, אבל לא קרובה גם לתחזיות האופטימיות. לפנינו עולם חדש לחלוטין. מעמד הביניים האמריקאי נהנה יותר כי יש יותר סמארטפונים, אבל הוא מרוויח הרבה פחות. השכר של המעמד הביניים הולך ופוחת וזה הולך להימשך ולגרום להמשך הרחבת הפערים וגידול אי השוויון".

בהרבאש סיפק תחזית אופטימית לשנה הבאה: "ארה"ב תצמח ב-2014 בין 2.5% ל-3%, הפגיעה החזקה של הקיצוצים והצנע כבר משתקפת בנתונים של 2013. אני מניח שככל שהמהפכה האנרגטית תימשך, ייווצרו עוד מקומות עבודה וזה ייטיב עם הצמיחה. מנגד, ככל שצעדי הצנע יופחתו, נראה עוד יותר צמיחה".

גם קלארידה וגם בהרבאש סברו כי חידוש העליות במחירי הדיור לא מבשר בועה נוספת. "הדרישות של הבנקים למתן משכנתאות הרבה יותר נוקשות כיום. נכון שמחירי הדיור עולים, אבל אם מסתכלים על המחירים ביחס לשכר וביחס לדמי השכירות, זה אפילו לא קרוב לרמות שראינו בתחילת שנות ה-2000 - אז אני לא רואה בועה חוזרת", סיכם בהרבאש.